125 de copii ucraineni încep școala la Iași, dar nu vor fi ascultați și nu vor primi note

luni, 05 septembrie 2022, 01:50
3 MIN
 125 de copii ucraineni încep școala la Iași, dar nu vor fi ascultați și nu vor primi note

Creşte considerabil numărul copiilor din Ucraina care au ales să înveţe în şcolile din Iaşi în contextul continuării conflictului armat provocat de Rusia.

 Conform reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean din Iaşi sunt 125 de elevi ucraineni care s-au înscris ca audienţi în şcolile din municipiu în principal, iar 4 dintre ei, dacă vor prezenta documentele care să ateste nivelul de pregătire (foile matricole în principal) pot să înceapă anul ca elevi, cot la cot cu cei români.

CITESTE SI: Elevii încep şcoala cu un nou format de testare, cu subiecte personalizate

„La nivelul şcolilor din municipiu avem şi peste 200 de elevi care au venit în ultima perioadă împreună cu părinţii lor întorşi de la muncă în străinătate, pe care urmează să îi integrăm în şcolile ieşene. Ei sunt distribuiţi în mai multe şcoli care îi pot absorbi, fiindcă trebuie să rămânem pe o reţea şcolară deja aprobată, nu putem constitui formaţiuni de studiu noi, şi atunci trebuie să îi distribuim pe aceşti elevi acolo unde există locuri în şcolile din Iaşi. Nu vor învăţa în clase destinate special elevilor ucraineni”, a explicat Luciana Antoci, inspector şcolar general al ISJ Iaşi.

Ea a spus că prezenţa ca audienţi în rândul claselor de elevi români este importantă pentru tinerii din Ucraina fiindcă aceştia au nevoie de integrare lingvistică, socială, în comunităţile în care intră. Inspectorul general al ISJ Iaşi a mai explicat că există şi un interes din partea profesorilor români, care şi-au exprimat dorinţa de lucra cu elevii din Ucraina şi de a încerca integrarea acestora în comunitate.

Elevii din Ucraina ar vrea să promoveze anul, nu doar să asiste la cursuri

Cea mai mare problemă este că părinţii copiilor din Ucraina şi-ar dori ca ei să poată învăţa pe programe şcolare specifice ţării lor, astfel încât studiile să poată fi, la un anumit nivel, echivalate. Sau să lucreze din şcoli pe platforme educaţionale oferite de ministerul de resort din Ucraina. Însă cadrul legislativ din România, spune Luciana Antoci, nu permite decât aceste variante: integrarea în sistemul de educaţie ca audienţi sau ca elevi. De aceea, spune inspectorul general, mulţi elevi din Ucraina au ales să lucreze în regim particular, sprijiniţi de mulţi profesori care s-au refugiat cu ei în Iaşi.

CITESTE SI: Recomandările DSP pentru începutul de şcoală: purtaţi măşti în spaţii aglomerate, nu trimiteţi elevii bolnavi la clasă

„Sunt profesori sau oameni din sistem alături de care accesează platformele ucrainene, pentru că lucrând în acest regim ei pot promova într-un an de studiu superior, dar dacă rămân în sistemul de studiu din România ca audienţi nu au acest beneficiu. Ei participă la unele activităţi, dar se lovesc de această barieră lingvistică, puţini sunt cunoscători de limbă engleză şi, prin urmare, nu putem găsi o alternativă lingvistică din acest punct de vedere. Aşadar interesul nu este foarte crescut pe zona de a învăţa ca audienţi, ei îşi doresc ca învăţarea să se finalizeze şi cu promovarea într-un an de studiu superior”, a punctat Luciana Antoci.

Bariera lingvistică nu îi afectează însă doar pe elevii din Ucraina, ci a apărut ca o provocare şi pentru cadrele didactice din Iaşi. ISJ-ul a dorit să organizeze o serie de cursuri gratuite de limba română pentru tinerii din Ucraina, ca să se adapteze mai uşor şi să poată intra în şcolile din România. Însă există un singur cadru didactic care ştie limba ucraineană la nivelul judeţului Iaşi care îi sprijină pe cei de la ISJ să ofere, din toamnă, aceste module lingvistice. 

Comentarii