De Business

Punem punctul pe știi

Ai o ideea de afaceri şi nu ai finanţare? Avem reţeta pentru 40.000 de euro

miercuri, 28 februarie 2018, 02:50
5 MIN
 Ai o ideea de afaceri şi nu ai finanţare? Avem reţeta pentru 40.000 de euro

Persoanele care înfiinţează un SRL şi urmează cursuri de antreprenoriat pot obţine o finanţare consistentă pentru planul lor de afaceri.

Ioana are 29 de ani şi vrea să fie propriul ei şef. Ideea ei de afaceri este mai neobişnuită. Dacă majoritatea celor prezenţi ieri la Hotel Astoria, unde a avut loc la întâlnirea ce vizează proiectul „Trei, doi, unu, start Nord -Est”, vor să-şi deschidă firme cu servicii de consultanţă, frizerii, saloane de cosmetică ori masaj, brutării, patiserii ori făbricuţe de lumânări de artizanat, Ioana îşi doreşte un anticariat. „Vreau să fie un anticariat, nu doar cu cărţi, ci şi cu lucruri vechi, de colecţie, cu timbre, în genul celui de pe Lăpuşneanu. Ştiu că publicul ţintă este mic, dar eu îmi propun să deschid în Iaşi un magazin mic, şi să mă extind online. Am deja un plan de afaceri, ştiu cam ce investiţie îmi trebuie. Am mai făcut cursuri de antreprenoriat şi ştiu în mare parte ce trebuie să fac. Voi deschide această afacere împreună cu prietenul meu. Nu am exemple de afaceri în familie, mi-am dorit de mult lucrul ăsta, de ani buni. Pur şi simplu am fost atrasă de domeniu”, ne povesteşte Ioana Popescu, absolventă a Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi.

Aceasta a terminat Facultatea de Filosofie, specializarea Ştiinţe Politice şi a finalizat şi un master în Marketing şi Comunicare, în cadrul aceleiaşi facultăţi. Cu idei de afaceri au venit la eveniment în jur de 100 de ieşeni, majoritatea tineri. Aceştia au participat la o sesiune de informare cu privire la proiectul „Trei, doi, unu, start Nord-Est”, un proiect cu finanţare nerambursabilă europeană. Prin acest program, cei care doresc să devină antreprenori au parte de consiliere, cursuri şi suport gratuit din partea celor care au implementat proiectul, adică din partea specialiştilor de la Fundaţia Corona Iaşi şi Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi. „Pentru a deschide propria afacere este nevoie de o doză de curaj şi o doză de inconştientă. Sper ca acest proiect să aibă succes. Acest proiect este o investiţie pentru cei care au curajul să înceapă o afacere. Ne aflăm la graniţa de est a UE, nu avem autostrăzi, dar avem internet. Iaşul este un judeţ care performează şi reuşeşte să depăşească media generală pe ţară. Să ne amintim că în 2017 România a avut un deficit comercial primejdios, peste 13 miliarde de euro. Cred că această situaţie poate fi echilibrată de dumneavoastră. Cel mai mare deficit comercial pe care îl avem este cu China, apoi cu Polonia şi Ungaria. Excedent avem cu SUA şi Marea Britanie, exportăm mult în aceste ţări. Cred că un tânăr care începe o afaceee trebuie să aibă informaţii pentru nişa în care începe afacerea. Vă doresc să fiţi sănătoşi şi la pungă groşi!”, le-a transmis Paul Butnariu viitorilor antreprenori din sală.

Marian, un alt tânăr din sală ar vrea să deschidă o sală de fitness, pe care să o doteze cu aparaturi moderne. Monica vrea să deschidă un salon de masaj terapeutic, a absolvit cursurile de kinetoterapie şi este convinsă că va intra într-o zonă în care se fac bani. Elena ar vrea să înceapă cariera de antreprenor cu o patiserie mică, deoarece este pasionată de gătit.

Nu se finanţează firme din agricultură şi transport mărfuri

Organizatorii le-au explicat ieşenilor şi care sunt condiţiile pe care trebuie să le respecte pentru a primi finanţare de maxim 40.000 de euro pe proiect. Una dintre aceste condiţii este ca fiecare să-şi deschidă un SRL la care să fie acţionar majoritar. O altă condiţie este aceea că sediul de activitate trebuie să fie în mediul urban iar viitorii antreprenori trebuie să participe la cursul de formare (40 de ore), în urma căruia vor primi un certificat.  Cei care doresc să se înscrie în proiect trebuie să aibă peste 24 de ani, minim studii medii absolvite, experienţă de minim un an în câmpul muncii, ori voluntariat şi domiciliul sau reşedinţa în mediul urban sau rural în regiunea Nord-Est.

La cursuri, ieşenii vor învăţa cum să înfiinţeze o firmă, cum să facă un plan de afaceri, cum să conducă o echipă şi cum să facă o investiţie. Planurile de afaceri vor fi jurizate de specialişti din mediul de business, universitar şi bancar, iar proiectele câştigătoare vor fi implementate din toamnă. „Va fi creată şi o platformă între firme, pe care, cei care şi-au lansat afacerile şi le pot promova. Vor fi de fapt 54 de planuri selectate, deoarece nouă vor fi pe o listă de rezervă. Proiectele trebuie să excludă domeniile agricultură şi transport de mărfuri iar fiecare firmă trebuie să angajeze măcar două persoane. Vor exista astfel 90 de locuri de muncă create. Cursurile vor fi la sfârşit de săptămână şi după-amiaza, ca să poată ajunge toată lumea iar la examenul final se prezintă efectiv planul de afaceri. Cei care vor să se înscrie mai departe, dezvoltă acest plan. În primă fază, proiectul primeşte 75% din finanţare, iar după ce antreprenorul arată că a făcut în primele 12 luni profit de 30% din sumă, adică de 9.000 de euro, va primi şi restul de 25%”, a explicat Irina Sile, directorul fundației Corona și managerul proiectului.

Înscrierile au început deja şi au loc până la sfârşitul lunii mai, la cele două sedii, Camera de Comerţ din Copou şi Fundaţia Corona. Până în prezent s-au înscris peste 120 de ieşeni care doresc să-şi înceapă o afacere proprie, cu sprijin european. „Interesul este destul de mare, peste 100 de persoane s-au arătat interesate încă din primele zile, după anunţul de lansare a proiectului. În perioada următoare va fi publicat calendarul complet al activităţilor, respectiv derularea cursurilor, publicarea metodologiei de concurs, organizarea proproiu-zisă a concursului de planuri de afaceri, etc. Nu contează unde se prezintă propriu-zis pentru completarea formularelor, la Fundaţia Corona sau la Camera de Comerţ, vor beneficia în mod identic de acelaşi pachet de servicii”, a precizat Sorin Gheorghiu, director în cadrul Camerei de Comerţ Iaşi.

 

 

Comentarii