Birocraţia şi reglementările greoaie lasă elevii flămânzi. Un caz uluitor de la Podu Iloaiei

joi, 22 februarie 2024, 02:50
3 MIN
 Birocraţia şi reglementările greoaie lasă elevii flămânzi. Un caz uluitor de la Podu Iloaiei

Procedurile greoaie de adjudecare a licitaţiilor organizate de autorităţile publice au făcut ca o firmă să fie chemată să semneze contractul în chiar ziua de finalizare a acestuia. Practic, firma a câştigat licitaţia degeaba, pentru că nu a mai avut când să livreze produsele contractate.

 

În decembrie 2022, primăria Podu Iloaiei a organizat o licitaţie în cadrul unui program pilot destinat furnizării unui suport alimentar tip sandvici şi fructe pentru elevi. Printre cele 350 de şcoli selectate la nivel naţional, fusese inclusă în program şi şcoala gimnazială „A.I. Cuza” din localitate. Proiectul prevedea ca elevii să beneficieze de ajutorul alimentar în perioada 2 februarie – 19 aprilie 2023. Licitaţia a fost adjudecată pe 25 ianuarie, în termen, rezultatul ei fiind însă contestat de una dintre firmele participante, SC Food Delivery SRL. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) i-a dat câştig de cauză şi a impus primăriei reluarea procedurii de selecţie. Decizia CNSC a fost emisă pe 27 februarie şi comunicată primăriei pe 3 martie. Din acest moment, primăria a avut la dispoziţie 15 zile pentru a organiza din nou licitaţia. La acea dată însă, elevii ar fi trebuit deja să primească mâncarea.

Noua licitaţie a durat şi ea o lună. După a doua procedură de selecţie, câştigătoare a fost desemnată de această dată SC Food Delivery. Pe 7 aprilie, reprezentanţii firmei au fost invitaţi să semneze contractul, data indicată pentru aceasta fiind tocmai 19 aprilie, dată la care programul de acordare de alimente elevilor se încheia. Practic, firma era invitată să semneze un contract rămas fără obiect.

Situaţia a fost supusă spre analiză magistraţilor Tribunalului. Firma a chemat în judecată primăria oraşului, cerând obligarea acesteia la plata sumei de 136.886,82 lei, practic valoarea contractului pierdut.

De cealaltă parte, reprezentanţii primăriei Podu Iloaiei n-au putut spune decât că întârzierea nu li se datora. Respectaseră termenele legale şi nu era vina lor că se ajunsese la expirarea perioadei contractuale. După primirea deciziei CNSC, ceruseră clarificări şi de la cealaltă firmă participantă la licitaţie. Pentru primirea răspunsului, acordaseră un termen de trei zile. Comisia de evaluare analizase din nou ofertele şi întocmise un nou raport de adjudecare a procedurii, care fusese comunicat noului câştigător. Trebuise însă oferit un nou termen, de 11 zile, pentru ca firma care pierduse licitaţia să poată, eventual, depune propria contestaţie.

În analiza cazului, magistraţii Tribunalului s-au raportat la prevederile legii 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Judecătorii au parcurs etapă cu etapă toată procedura, constatând că primăria nu trăsese de timp, ci respectase doar termenele impuse de lege. Ca urmare, judecătorii nu au putut găsi nicio vină autorităţii locale pentru întârziere. În privinţa sumei cerute ca despăgubiri, judecătorii au apreciat că aceasta era o simplă estimare a unor posibile venituri, nu o pierdere care să poată fi imputată cuiva. Pentru aceasta, ar fi trebuit ca sandviciurile şi merele să existe deja într-o magazie, iar firma să demonstreze că acestea se alteraseră din cauza întârzierii în semnarea contractului.

Acţiunea înaintată de Food Delivery SRL a fost respinsă, dar procesul încă nu s-a încheiat. Firma s-a adresat instanţei superioare, Curtea de Apel preluând dosarul ieri. 

Comentarii