De ce nu se lărgeşte drumul la ieşirea din Iaşi spre Leţcani? Pentru că oficialii visează la un pasaj

luni, 18 septembrie 2023, 01:50
3 MIN
 De ce nu se lărgeşte drumul la ieşirea din Iaşi spre Leţcani? Pentru că oficialii visează la un pasaj

Regionala de drumuri naţionale se bazează pe construirea unui pasaj care să degajeze interecţia DN 28 cu Centura Iaşi-Sud. Însă pentru acest proiect nu a fost făcut niciun pas şi are toate şansele să piardă şi finanţarea PNRR

 

Traficul rutier crescut în toamna acestui an readuce în atenţie punctele nevralgice ale oraşului unde nu s-a făcut nimic de mai bine de zece ani pentru asigurarea fluidităţii circulaţiei auto. Practic, de la ridicarea restricţiilor din pandemie, străzile s-au umplut accelerat şi vedem astăzi cozi de maşini acolo unde se putea circula destul de bine până de curând.

Cititi si: Primăria Iaşi, dată în judecată pentru refuzul preluării în administrare a drumurilor naţionale care traversează municipiul

Una dintre aceste cozi se formează tot mai des la ieşirea din Iaşi de la Antibiotice  spre rondul de la intersecţia DN 28 cu Centura Sud. Motivul creării ambuteiajului este îngustarea carosabilului de la două benzi la una singură. Acostamentul are mai puţin de un metru, astfel că nu se poate vorbi de acostament lărgit – pe care mulţi conducători auto îl folosesc pe Europeană acolo unde e posibil. Pe celălalt sens, secţiunea îngustă e mai scurtă, practic între sensul giratoriu DN 28/ DN 28D (Centura Sud) şi staţia electrică de lângă Antibiotice.

Am întrebat Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri de ce nu este extinsă platforma drumului măcar la o bandă şi acostament lărgit pe acest segment de aproximativ un kilometru. Răspunsul primit de la directorul general Ovidiu Laicu a fost că Direcţia administrează sectorul de drum DN 28 de la km 64 plus 225 până la kilometrul 0, respectiv de la poarta punctului electric de transformare până la Săbăoani, la intersecţia cu DN 2/ E 85.

Administrarea drumurilor naţionale din intravilanul municipiului Iaşi a fost de mai mulţi ani subiect de discordie între DRDP şi Primăria Iaşi. De la Rondul Păcurari şi până la staţia de transformare, partea din stânga a DN 28 este teritoriul administrativ al municipiului, iar peste drum este Valea Lupului. Iniţial, în septembrie 2015, consilierii locali au fost de acord cu transmiterea unor sectoare de drum naţional (DN 24 şi DN 28) care traversează oraşul din proprietatea publică a statului şi administrarea Ministerului Transporturilor, în proprietatea publică a statului şi administrarea Consiliului Local al Municipiului Iaşi. Din DN 28, este vizată porţiunea care începe de unde spune directorul general al DRDP (kilometrul 64 plus 225) şi până la Rond Păcurari (km 68 plus 580). După ce disputa a fost tranşată în instanţă, Consiliul Local Municipal a acceptat preluarea în şedinţa din august 2020. Încă nici până astăzi nu este clar dacă suita de procese-verbale de predare-primire invocate de Municipalitate a fost completată sau nu.

Cititi si: Boala cronică a străzilor din Iaşi: asfalt în valuri şi guri de canal denivelate

Totuşi, răspunsul primit de la DRDP legat de posibila lărgire a drumului între Antibiotice şi intersecţia cu Centura Iaşi Sud a fost că „în zona menţionată (Antibiotice – Dedeman – Metro), este propus în cadrul programului de finanţare PNRR un pasaj rutier care va fi amenajat peste intersecţia DN 28 cu DN 28D”. Aşadar, speranţele sunt legate de construirea acestui pasaj, care, momentan, se află în prima etapă de licitaţie – cea pentru realizarea studiului de fezabilitate. Licitaţia a fost lansată în decembrie 2022, a atras două oferte, dar contractul încă nu a fost semnat. Odată atribuit, el va avea şase luni termen de realizare a studiului. Aşadar, dacă CNAIR va anunţa astăzi că a semnat contractul, SF-ul trebuie să fie gata în martie viitor. Ar mai rămâne o jumătate de an pentru atribuirea prin licitaţie a celuilalt contract, de proiectare şi execuţie a pasajului – pentru că, dacă va rămâne pe finanţare PNRR aşa cum spune Ovidiu Laicu, podul trebuie să fie gata în august 2026, termenul final al programului. Podul peste Prut are aceeaşi marjă de timp, doi ani pentru proiectare şi construcţie la o lungime de 261 de metri şi patru benzi. Or, la pasajul pentru Centura Sud, doar licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate durează de anul trecut.

Comentarii