Dezbatere ZdI: Ar trebui introduși în programa de liceu scriitori contemporani? Profesorii de literatură explică și lipsa de interes pentru autorii clasici

luni, 06 mai 2024, 03:20
5 MIN
 Dezbatere ZdI: Ar trebui introduși în programa de liceu scriitori contemporani? Profesorii de literatură explică și lipsa de interes pentru autorii clasici

Ce opere literare ar trebui să studieze elevii la limba și literatura română? Dacă în cazul programei școlare pentru gimnaziu au început să fie prezenți și autorii contemporani, la liceu ultimul autor mai aproape de zilele noastre, studiat de elevi, este Marin Sorescu.

Reporterii „Ziarul de Iași” au contactat doi profesori ieșeni de limba și literatura română, întemeietori a două cluburi de lectură, pentru a afla care ar trebui să fie raportul dintre scriitorii canonici și cei contemporani. Aceștia spun că, în cazul operelor autorilor clasici, de cele mai multe ori, dezinteresul tinerilor apare din cauza modului în care sunt predate.

Le-am cerut acestora să enumere câțiva scriitori contemporani care consideră că ar trebui să facă parte din programa școlară obligatorie a elevilor. Mircea Cărtărescu, Florin Lăzărescu, Gabriela Adameșteanu, Dan Lungu, Lucian Dan Teodorovici, Tatiana Țîbuleac, Radu Vancu, Claudiu Komartin și Matei Vișniec sunt o parte dintre scriitorii contemporani ce ar trebui discutați la orele de limba română.

Scriitorii contemporani trebuie incluși în programa școlară

Serinella Zara, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași și fondatoare a clubului de lectură Logos, consideră că programa școlară trebuie să includă ambele categorii de scriitori, propunând chiar o proporție de 50/50.

„Mi se pare că, din perspectiva programei, stăm cu ochii îndreptați spre trecut și prea puțin în prezent. Știm că, în cazul autorilor contemporani, lucrurile trebuie consacrate de trecerea timpului, numai că timpul deja a trecut, iar scriitori precum Mircea Cărtărescu ar trebui să existe în programa școlară. În momentul de față, la liceu, nu există vreun autor din categoria celor contemporani care trebuie studiat obligatoriu. Lista se oprește la Marin Sorescu, Nichita Stănescu, Marin Preda, aceștia fiind ultimii numiți”, a transmis cadrul didactic.

Deși manualele conțin, pe lângă operele obligatorii care trebuie abordate pentru subiectul al III-lea de la examenul final, și câteva texte ale autorilor contemporani, aceasta susține că nu sunt suficiente.

În ceea ce privește regăsirea în literatură, Emil Munteanu, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național din Iași și fondator al clubului de lectură Alecart, consideră că, în ziua de azi, tinerii o pot face prin proza și poezia autorilor contemporani.

„E o modalitate, de fapt, de a le arăta că literatura e despre ei și nu e într-un alt spațiu, nu e un muzeu. Literatura este locul în care ei s-ar putea recunoaște, și-ar putea numi emoțiile și s-ar putea defini mult mai bine prin întâlnirile cu personajele. Introducerea autorilor contemporani în programa școlară le-ar da impresia că literatura e vie, altfel trăiesc cu senzația că vorbesc despre niște statui, despre niște scriitori care nu le-ar mai spune nimic”, a explicat acesta.

Autorii canonici nu sunt anacronici

În scenariul favorabil în care programa școlară ar include autori contemporani, cei canonici nu ar trebui excluși. Cei doi profesori ieșeni au subliniat importanța acestora în înțelegerea operelor actuale, motivând că autorii clasici reprezintă un fundament al culturii noastre.

„Le ordonează o privire de tip diacronic asupra modului în care literatura a fost scrisă, dar și asupra modului în care a fost scris sufletul de-a lungul timpului, pentru că existau niște probleme de ordin sufletesc la nivelul ființei umane din secolul al XVII-lea sau al XIX-lea, pe care ei le-au înțeles la modul profund, cu problematica, idealurile și zbuciumările de atunci”, a precizat Serinella Zara.

Însă, așa cum literatura din prezent nu ar exista fără cea din trecut, nici cea din viitor nu va putea exista, dacă nu este cunoscută cea prezentă, iar profesoara de limba română spune că, uneori, este dificil pentru elevi să studieze doar opere asincrone cu vârsta lor.

„În momentul în care lumea este a satului, a unor realități de acum 100-150 de ani în urmă, sigur că și lor le vine mult mai dificil să se raporteze la genul acesta de literatură și realitate. Evident că le-ar plăcea mai mult scrieri ale autorilor contemporani”, a completat Serinella Zara.

Emil Munteanu susține că este greșită definirea autorilor canonici ca fiind anacronici, întrucât, de cele mai multe ori, depășit este doar modul în care aceștia sunt predați la școală. „Nu putem să renunțăm la literatura canonică. Chiar daca ea este, în viziunea unora, depășită, eu nu cred asta. Cred că am putea pune în dialog autorii canonici cu cei contemporani. În clubul nostru de lectură am făcut lucrul acesta. De exemplu, Mihai Eminescu a fost pus în dialog cu mulți poeți contemporani, iar elevii au constatat că acesta nu este atât de depășit”, a transmis profesorul de la Colegiul Național din Iași.

Dacă modalitatea de predare a unei opere nu este adecvată timpului actual și elevilor de acum, profesoara de la Colegiul „Mihai Eminescu” este de părere că, indiferent dacă este vorba despre un autor clasic sau unul contemporan, tot un chin ar fi pentru elevi. „Cred că toată cheia și lăcata stă în modul în care este explicată o operă literară. Dacă se face sub modelul eseului care trebuie învățat și debitat, atunci nu iese nimic, iar pentru copii va fi în continuare o corvoadă să scrie despre un text”, a explicat Serinella Zara.

Mai e loc de noi autori în programa școlară?

Din programa actuală, conform profesorilor de limba română, nu poate fi eliminat niciun autor. Profesorul Emil Munteanu ar găsi ca soluție pentru includerea unor noi autori suplimentarea orelor de literatură.

„Poți doar să scoți din ceea ce se cere la un text, fără să ajungi la comentariile acelea foarte ample pe care le redactăm noi. Asta ia timp, pentru că e multă teorie, dublată de multe ori de critică literară. E un teren arid pentru ei, fiindcă lor le-ar plăcea să își exprime puncte de vedere, să analizeze. Conceptele, așa cum sunt ele date spre a fi dezbătute sub forma unui eseu, încâlcesc mult, nu autorul în sine”, a spus profesoara de limba română.

Comentarii