EXCLUSIV – Pregătiţi-vă nervii: pasajul şi şos. Bucium intră curând în şantier total. Iată regulile de trafic pe dedesubt, peste liniile ferate!

luni, 20 noiembrie 2023, 02:50
5 MIN
 EXCLUSIV – Pregătiţi-vă nervii: pasajul şi şos. Bucium intră curând în şantier total. Iată regulile de trafic pe dedesubt, peste liniile ferate!

Şi constructorul, şi cei de la Căi Ferate au câteva condiţii: primul, stabilirea unor alternative şi a unui management de trafic cât mai eficient, iar ceilalţi, bariere la trecerea temporară la nivel peste linii.

 

Lucrările de modernizare a şoselei Bucium şi cele de consolidare şi refacere a Pasajului Socola vor începe la primăvară. Directorul general al firmei care şi-a adjudecat ambele contracte de lucrări ne-a precizat că niciun şantier nu va începe decât după ce vor fi stabilite clar alternativele de trafic. Chiar şi aşa, după începerea lucrărilor traficul va fi anevoios, spune Irinel Tofan.

În privinţa pasajului, vor fi două-trei rute alternative, chiar dacă nu se va închide în totalitate – aşa cum afirma primarul Mihai Chirica într-o şedinţă recentă de plen a Consiliului Local.

Directorul general al Conest a menţionat că, atunci când se va ajunge la partea de suprastructură, vor fi închise două benzi. În acea fază a lucrărilor va fi foarte important să funcţioneze rutele alternative şi să existe un management de trafic bine pus la punct cu Poliţia Rutieră.

Cititi si: Urmează un calvar rutier ce n-a văzut Iaşul. Doi ani de şantier pe cea mai sensibilă zonă de trafic: şoseaua Bucium

Aşa cum am mai relatat, cea mai importantă deviere luată în calcul este crearea unei „străzi” la sol care să lege capătul pasajului dinspre oraş cu strada Trei Fântâni (aşa-numitul "Drum al Hoţilor"). Practic, cei care vin dinspre Podu-Roş vor merge prin dreapta pasarelei, vor trece pe sub pasaj spre Gara Socola şi vor traversa liniile – dintre care cele nefolosite vor fi demontate. Cei care vin dinspre Bucium vor intra pe strada Trei Fântâni, unde, la aproximativ 200 m de intersecţia cu şoseaua Bucium, va fi amenajat un sens giratoriu. Acolo este capătul unui drum de acces la Gara Socola, drum puţin circulat şi care din acest motiv abia are 4 metri lăţime. Va fi extins la 7 metri şi va traversa liniile pe lângă pasajul aerian. Dar maşinile care merg spre oraş nu vor intra sub pasaj, ca şi celelalte din sens invers, ci vor merge drept, ieşind în strada Mihail Sturza.

CFR vrea bariere

Totuşi, surse din Regionala de Căi Ferate ne-au spus că există o condiţie: să fie amplasate bariere, chiar dacă trecerea – care va trebui să fie amenajată de către Primărie – se află în proximitatea unei gări, iar trenurile circulă cu viteză mică. Condiţiile de trafic pentru trecerea temporară la nivel trebuie să fie stabilite cu Poliţia Rutieră.

Directorul Conest a adăugat că sub trotuarele de pe pasaj sunt cabluri electrice care şi ele trebuie să fie relocate – mai ales că întreaga platformă va fi reconfigurată (5 benzi în loc de 4 şi trotuare mai înguste).

Cât priveşte şoseaua Bucium, lucrările de modernizare se vor desfăşura pe segmente, pe care va trebui, la fel, stabilit un management de trafic. Irinel Tofan a atras atenţia că proiectul este dublat de un altul, care se referă la mutarea stâlpilor de iluminat public. Pe cei 3,4 km ai şoselei (de la pasaj până la ieşirea din municipiu, în dreptul intersecţiei cu stradela Păun/ aleea Domenii, sunt peste 300 de stâlpi care acum sunt aproape de borduri. Şoseaua se va lărgi însă la cinci benzi, dintre care una va fi pentru transportul public, fiind prevăzute totodată şi piste pentru biciclişti de o parte şi de alta a şoselei, trotuare şi pe ici pe colo mai rămâne loc chiar şi pentru zone verzi.

Banda unică apare şi dispare

Potrivit documentaţiei ataşate procedurii de licitaţie, şoseaua va avea şase benzi la capătul dinspre Pasajul Socola (unde două benzi vor fi de stocare, ca şi până acum, pentru virajul la stânga pe bd. Poitiers, respectiv pe str. Trei Fântâni). La intersecţia cu strada Vişan se „pierde” o bandă, iar o altă bandă este dedicată transportului public (pe sensul spre centrul municipiului).

Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”, remarcă însă discontinuitatea acesteia în intersecţii, unde se creează câte o bandă de stocare în detrimentul celei rezervate autobuzelor 30 şi 46.

Mutarea stâlpilor mai departe de axul drumului, proiect ce va fi făcut de o altă firmă, dar şi lucrările menite să asigure o mai bună conectare între reţeaua de apă a municipiului şi cea de la Bârnova, efectuată de o a treia firmă, necesită o corelare a activităţilor celor trei şantiere în aşa fel încât traficul să fie afectat cât mai puţin, ne-a mai spus directorul general al Conest. Cât priveşte intervenţiile la carosabilul şoselei, rămâne de stabilit dacă se va lucra pe câte două benzi sau pe una.

Un scurt istoric

• Pe 31 iulie a fost semnat contractul de finanţare pentru refacerea pasajului, după ce, anterior, modernizarea infrastructurii pasajului a fost atribuită asocierii conduse de Conest SA pentru 41,7 milioane de lei (inclusiv TVA). Lucrările vor dura 18 luni şi, pe lângă consolidare, vor redesena carosabilul la 5 benzi, din care două vor fi late de 3,5 m, trei, de 3 m, iar trotuarele vor fi îngustate de la 1,5 la un metru, unul dintre ele devenind pistă pentru biciclete.

Cititi si: Cum se va circula pe şi pe lângă Pasajul Socola în timpul lucrărilor. Va fi creat un drum paralel

• Contractul de modernizare a şoselei Bucium a fost încheiat cu cei de la Conest SA în august 2022 pentru 18,5 milioane de lei (22 de milioane cu TVA). Autorizaţia de construire a fost emisă deja în martie anul acesta, dar, aşa cum am menţionat, şantierul va fi deschis anul viitor. Lucrările se vor întinde pe o perioadă de 19 luni. 

Comentarii