De Business

Punem punctul pe știi

În teorie totul merge ca uns, în practică, sistemul se gripează des

Firmele care lucrează cu mulţi clienţi întâmpină probleme serioase cu e-Factura

vineri, 12 ianuarie 2024, 02:50
6 MIN
 Firmele care lucrează cu mulţi clienţi întâmpină probleme serioase cu e-Factura

Administratorii firmelor din Iaşi se confruntă cu provocări majore în urma schimbărilor legislative privind încărcarea facturilor în SPV. Aceştia se plâng de faptul că sistemul se blochează constant, dar ridică şi întrebări legate de modalitatea de gestionare a situaţiilor în care au clienţi în diferite zone din ţară unde nu există acces la internet şi, implicit, nu pot accesa sistemul naţional de facturare electronică. În plus, costurile considerabile aferente actualizărilor necesare pentru eFactura şi SAF-T (Fişierul Standard de Control Fiscal) adaugă o presiune suplimentară asupra resurselor financiare ale companiilor.

Administratorul unei firme ieşene de import şi distribuţie echipamente electrice în zona Moldovei consideră că mulţi clienţi pe care îi are vor da faliment. Şi prof. dr. Liviu-George Maha (FOTO) de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi a identificat mai multe probleme în contextul implementării noului sistem de facturare.

De la 1 ianuarie 2024 a devenit obligatorie încărcarea în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura a tuturor facturilor între operatorii economici (indiferent de forma juridică – SRL, PFA sau altele), termenul limită fiind de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii. În cazul în care se depăşeşte acest termen, agenţii economici primesc amenzi usturătoare: între 5.000 – 10.000 lei (contribuabili mari), între 2.500 – 5.000 lei (contribuabili mijlocii) şi între 1.000 – 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice. Totuşi, până pe 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită nu se sancţionează.

“Şoferul nostru pierde cu un singur client două ore”

„Ziarul de Iaşi” a discutat cu administratorul unei firme din Iaşi care produce în China sub brandul propriu o gamă complexă de echipamente electrice, printre care surse de iluminat cu led şi încărcare solară, aparataj electric şi prelungitoare, dar şi o gamă variată de corpuri de iluminat decorative, clasice şi cu led. Omul de afaceri ne-a explicat de ce consideră el că această schimbare legislativă pare să creeze un decalaj semnificativ între teoria impusă într-un birou şi realitatea terenului: „Noi zilnic avem cel puţin 100 de facturi de încărcat în SPV. Înaintea de modificarea legislaţiei, sistemul se bloca în perioada 20-25 a fiecărei luni, când exista obligativitatea depunerii declaraţiilor fiscale de către agenţii economici, iar atunci traficul de date nu era la fel de ridicat cum este acum. În aceste zile, SPV se blochează constant, iar noi ne confruntăm deja cu probleme în desfăşurarea activităţii firmei. De exemplu, şoferul nostru încarcă zilnic o dubă cu marfă pentru 60 clienţi din zona Moldovei. Ei spun că nu mai eşti obligat ca marfa să fie însoţită de facturi, ci să le transmiţi electronic către partenerii de afaceri, dar altfel se vede situaţia când scrii legea din birou şi alta este situaţia pe teren. Cum faci să livrezi marfa în aceeaşi zi la atâţia clienţi, în condiţiile în care ajungi la primul client, acolo şoferul aşteaptă să descarce clientul factura din SPV ca să facă recepţia mărfii. Aştepţi, îţi faci o cruce mare ca să nu se blocheze sistemul, pe urmă aştepţi clientul să îşi servească la rândul său clienţii pe care îi are în magazin… şoferul nostru pierde cu un singur client cel puţin 2 ore, iar el mai are de livrat la alţi peste 50 de clienţi marfa, unde este nevoit să reia acelaşi proces. În acest fel activitatea agenţilor economici este îngreunată şi va avea efecte dezastruoase asupra comerţului B2B”, explică administratorul firmei din Iaşi.

„Avem şi clienţi din diferite comune şi sate din regiunea Moldovei care nu au acces la internet, ori internet care să funcţioneze continuu, să ne spună cei responsabili cum se va proceda în aceste situaţii. Ca să nu mai vorbim despre costurile pe care le implică, aproape 8.000 de lei ne-a costat să facem update la un program de contabilitate foarte cunoscut pentru implementarea acestor actualizări legate de eFactura şi SAF-T. În plus, mai sunt şi clienţi ai căror activitate pe care o desfăşoară nu necesită deţinerea unui program de contabilitate foarte complex, iar acum se regăsesc în situaţia achiziţionării unor astfel de programe care implică nişte costuri de mii de euro. Consider că mulţi vor da faliment”, a adăugat administratorul firmei ieşene.

La noul sistem de facturare sunt obligate să participe nu numai societăţile, ci şi persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, liber-profesioniştii, pentru care activităţile de evidenţă contabilă sunt mult mai simple şi nu creau probleme deosebite. Acum, aceştia trebuie să se înregistreze în SPV cu codul fiscal, la fel ca orice firmă, să deţină un certificat digital şi să respecte toate termenele prevăzute de lege.

Contabilii care încărcau declaraţiile pot să nu accepte să-şi folosească semnătura electronică

„Probabil că aici vor fi cele mai multe probleme de adaptare la constrângerile impuse de noua legislaţie. Pot fi menţionate şi problemele care ţin de autorităţile competente în domeniu. În primul rând, nu a existat o pregătire corespunzătoare a firmelor înainte de intrarea în vigoare a acestor reglementări din perspectiva informării acestora, explicării operaţiunilor care trebuie realizate, eventual identificării principalelor dificultăţi cu care companiile s-ar putea confrunta şi găsirii unor soluţii etc. În acelaşi timp, nu sunt puţine situaţiile cu care ne-am confruntat deja în alte cazuri în care fie platforma s-a blocat, fie s-a modificat procedura pentru că s-a observat că există o problemă, fie s-a renunţat la anumite demersuri din raţiuni administrative sau chiar electorale etc.”, explică profesorul Maha de la FEAA Iaşi.

O altă problemă care a apărut în contextul implementării noului sistem de facturare e legată de deţinerea unei semnături electronice. „Multe firme lucrează cu contabili sau cu firme de contabilitate care încarcă pe platformă, în numele clienţilor lor, declaraţiile periodice, bilanţul contabil etc., asumându-şi, totodată, responsabilitatea întocmirii lor. În cazul e-facturilor, responsabilitatea legată de emiterea şi de conţinutul lor revine exclusiv firmei, metoda folosită în cazul celorlalte documente devenind, astfel, mai puţin operabilă. Dacă pentru unii relaţiile cu contabilii vor deveni mai complicate, s-ar putea ca unii contabili să nu accepte să trimită în sistem aceste facturi în numele clienţilor lor, ceea ce va presupune o cheltuială suplimentară pentru firmă: achiziţionarea unei aplicaţii de semnătură electronică. Există şi posibilitatea ca firma să nu deţină un calculator sau un laptop, să nu fie conectată la o reţea de Internet, pentru că nu poţi completa şi trimite e-factura de pe telefon, deci apar probleme suplimentare şi din acest punct de vedere”, atrage atenţia economistul ieşean.

Şi decalajele semnificative privind competenţele digitale între diferite categorii socio-profesionale şi generaţii reprezintă o problemă când vorbim despre eFactura. „Adaptarea este posibilă, fiind vorba de antreprenori sau de personal care deja realizează activităţi de contabilitate primară, dar va fi nevoie de timp şi eforturi suplimentare din partea acestora. (…) În acest caz va conta foarte mult volumul de activitate. Sunt firme care emit puţine facturi, pentru care nu va fi greu să respecte aceste condiţii (termenele la care aceste operaţiuni trebuie derulate), dar altele au foarte mulţi clienţi sau realizează foarte multe vânzări către alte firme şi le va fi greu să evite eventuale întârzieri”, mai spune Maha. 

Comentarii