Gata, Guvernul a pus un preţ pe proiectul podului de la Ungheni: 40 mil. Euro. Jumătate vor veni de la UE. Va dura 2 ani

joi, 11 mai 2023, 01:50
2 MIN
 Gata, Guvernul a pus un preţ pe proiectul podului de la Ungheni: 40 mil. Euro. Jumătate vor veni de la UE. Va dura 2 ani

Podul peste Prut care urmează să fie construit imediat la nord de localitatea Bosia/Ungheni va costa aproape 200 de milioane de lei. Guvernul a aprobat la virgulă valoarea investiţiei, 198,21 milioane de lei, conform hotărârii adoptate în ultima şedinţă. Aproape jumătate din cost va fi acoperită din fonduri europene, prin Programul CEF – Connecting Europe Facility 2021-2027, respectiv cu suma de 16,48 milioane de euro. 

Contractul de finanţare urmează să fie semnat în decurs de o lună, adică în iunie. Republica Moldova contribuie cu aproximativ două milioane de euro, iar diferenţa va fi acoperită de Guvernul României.

După cum se ştie, podul este parte a proiectului autostrăzii A8, capătul prin care se va face legătura cu reţeaua rutieră a Republicii Moldova. Construcţia, lungă de 261,2 metri, include de fapt două poduri paralele cu tablier mixt oţel beton, un pod pentru fiecare sens de circulaţie, se precizează în nota de fundamentare a hotărârii de guvern adoptate miercuri. Fiecare pod va avea două benzi, cu o lăţime totală de 8 m şi un trotuar cu lăţimea de 2,5 m. Aşadar, lăţimea totală a construcţiei va depăşi 20 de metri.

Cititi si: Vin banii pentru podul de peste Prut. Decizii importante pentru proiecte majore care vizează Iaşul

Totodată, „s-a proiectat un punct de trecere vamal care corespunde traficului rutier de perspectivă. Acesta se desfăşoară pe o lungime de cca. 540 m şi este prevăzut cu zonă de parcare şi cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme şi clădire administrativă. Accesul în/din ţară se va face pe câte şapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie (două benzi pentru autobuz/ autocar/ microbuz, cu lăţimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme, cu lăţimea de 3,50 m fiecare, şi două benzi pentru tiruri, cu lăţimea de 5 m fiecare)”, precizează documentul citat.

Cititi si: Viitorul pod cu 4 benzi de la Ungheni, vizat de UE pe mecanismul „Mobilitate militară”. Va avea 1 km lungime, va costa 33 mil. euro

Proiectul include şi realizarea unui tronson de autostradă cu două benzi pe sens, în lungime de 0,5 km, care va asigura funcţionalitatea independentă a podului până la conectarea cu Autostrada Unirii. A fost luată în calcul şi transformarea DJ 249, acum drum de pământ şi piatră, în drum naţional, pentru conectarea podului la reţeaua rutieră românească până când va ajunge autostrada la Prut. De cealaltă parte a râului-graniţă, conexiunea va fi în R1, drumul naţional Ungheni-Chişinău, modernizat deja cu fonduri europene.

Durata execuţiei podului este stabilită în HG la 24 de luni, la care se adaugă realizarea documentaţiei proiectului tehnic. 

Comentarii