În 6 luni vom avea terminal nou, pentru milioane de pasageri. Va fi legat însă de Iaşi tot printr-o străduţă cu două benzi

marți, 03 octombrie 2023, 01:50
3 MIN
 În 6 luni vom avea terminal nou, pentru milioane de pasageri. Va fi legat însă de Iaşi tot printr-o străduţă cu două benzi

T4 va fi dat în folosinţă în şase luni, dar cele două căi de acces promise, dinspre Tătăraşi, respectiv dinspre Aroneanu, fac paşi mărunţi şi nu este clar când ar putea să prindă şi ele avionul spre aerogară.

 

Două hotărâri adoptate în ultima şedinţă de plen a Consiliului Local completează complicatul puzzle care a ţinut primăria în loc ani de zile în ciuda eforturilor necontenite depuse pentru amenajarea cât mai grabnică a drumului dinspre Tătăraşi spre Aeroportul Iaşi. Prima dintre ele completează o altă hotărâre, adoptată cu mai bine de trei ani în urmă şi care conţine în format needitabil toate imobilele administrate de municipalitate. Al doilea proiect devenit hotărâre aminteşte că demersurile au început cu mai mult de şase ani în urmă, când a fost aprobată Strategia Integrată de Dezvoltare a Zonei Metropolitane, şi aprobă solicitarea de transmitere în domeniul public al Municipiului Iaşi a unei suprafeţe de teren de 1070 mp, „parte din imobilul – cazarma «568», situat în str. Aeroportului nr. 2”. Practic, transferul de teren necesar amenajării străzii inclusiv pentru trafic greu ar urma să fie parafat printr-o hotărâre de guvern.

Cititi si: Al doilea drum spre Aeroportul Iaşi, prin Rediu Aldei: care este stadiul proiectului? Bonus: drum cu patru benzi între Aroneanu şi Moara de Vânt

În prezent, drumul lung de 1,4 km are o lăţime de cira 6 metri, iar carosabilul „este într-o stare avansată de degradare”. Dar nu asta pare să fie cea mai mare problemă, ci relocarea a cinci stâlpi de iluminat cu tot cu reţeaua electrică subterană pe o lungime de circa 100 metri. Este una dintre condiţiile puse de Ministerul Apărării Naţionale, pe care Direcţia de Implementare a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbane şi-a asumat-o. Amintim că mutarea cu câţiva metri a patru stâlpi de iluminat public în zona Tudor Vladimirescu pentru lărgirea bulevardului omonim în apropierea podului peste Bahlui a necesitat ani de zile. Similar, crearea unei benzi dedicate virajului la dreapta pe Pasajul „Octav Băncilă” pentru autovehiculele care vin dinspre Păcurari este în curs de realizare acum doar între doi stâlpi de iluminat public. Prin urmare, proiectul deschiderii unei căi de acces spre aerogară dinspre Tătăraşi mai are de aşteptat. Următoarea etapă care ar trebui îndeplinită este proiectarea lucrărilor pentru modernizarea străzii Aeroportului.

În iulie, şi Consiliul Judeţean a procedat la un schimb de terenuri, de data asta cu Unitatea Specială de Aviaţie, tot pentru deschiderea traseului dinspre Tătăraşi. Dar CJ mai are un proiect de acces spre terminalele de pasageri. Aşa cum am mai relatat, noul drum va fi actuala arteră care duce spre Lacul Aroneanu, DJ 282G, lărgită la patru benzi, de unde ar porni un drum nou prin pădure, apoi la liziera ei spre aeroport. În ultima conferinţă de presă a şefilor CJ, s-a anunţat că săptămâna viitoare ar putea fi recepţionat studiul de fezabilitate pentru această lucrare îndrăzneaţă.

Două impedimente şi la acest proiect: o altă lărgire, pentru segmentul de drum judeţean Iaşi-Lunca Cetăţuii, anunţată cu mult înaintea noii căi spre aerogară, nu s-a concretizat nici până astăzi; apoi, breteaua care ar urma să lege A8 de aeroport şi de spitalul regional de urgenţă va avea cel puţin un punct, dacă nu un segment de suprapunere cu drumul schiţat de CJ.

Cititi si: Viitorul drum alternativă din Iaşi spre Aeroport: un important pas înainte. Schimb de 8,3 ha teren, ca drumul să devină mai drept

Pe de altă parte, potrivit deselor anunţuri făcute de liderii administraţiei judeţului, construcţia noului terminal de pasageri mai are de parcurs o treime până la finalizare, termen fiind sfârşitul anului. Cei de la Aeroportul Iaşi spun că vor mai trece aproximativ trei luni până când T4 va deveni 100 la sută funcţional şi va putea să-i primească astfel în condiţii optime pe cei trei milioane de pasageri, capacitatea anuală a acestui terminal. Pasageri care vor mai veni sau pleca o vreme de la aeroport pe actualul drum sinuos cu doar o bandă pe sens şi, practic, fără acostament.

Comentarii