Marea transformare a Depoului Dacia: va costa 26 milioane de euro, în loc de 15

joi, 27 mai 2021, 01:50
3 MIN
 Marea transformare a Depoului Dacia: va costa 26 milioane de euro, în loc de 15

Investiţia estimată pentru modernizarea depoului Dacia a crescut semnificativ după finalizarea documentaţiei tehnice. Studiul de prefezabilitate întocmit de o asociere de firme arată un necesar de 26 milioane euro: cu peste 10 milioane euro mai mult decât suma vehiculată iniţial.

 

„Soluţia recomandată la nivel de studiu de oportunitate şi-a atins limitele, iar odată cu luarea în calcul a mai multor obiective şi criterii, plus criteriile de deservire a activităţilor din depou pe baza unor fluxuri şi funcţiuni adecvate criteriilor de performanţă şi securitate în exploatare s-a ajuns la alţi indicatori tehnico – economici”, se arată într-un raport al Primăriei, document-suport pentru aprobarea noilor indicatori în şedinţa Consiliului Local (CL) care va avea loc mâine.

Faţă de analiza iniţială a investiţiei (studiul de oportunitate), în cadrul proiectului au mai fost incluse reabilitarea drumului de acces (str. Strămoşilor), refacerea rondului Dacia şi a podului peste pârâul Rediu. „În total, suprafaţa zonei de intervenţie este de 55.219 mp”, se precizează în raportul citat. Modernizarea depoului din Dacia fost decisă de Primărie în contextul în care la Iaşi vor ajunge, în următorii ani, 32 de tramvaie noi (cu lungimi de 26 metri şi 30 metri), iar infrastructura actuală este deficitară. În ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor de execuţie, municipalitatea are deja disponibili bani dintr-un credit contractat la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Dar, intenţia instituţiei este să acceseze fonduri şi din alte surse: creditul asigură doar parţial necesarul de investiţie (circa jumătate). Alte surse posibile sunt Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, fonduri europene şi bugetul local. Actuala infrastructura a depoului Dacia datează din 1980, iar construcţiile edilitare şi industriale au ieşit din perioada de serviciu. Potrivit documentaţiei tehnice, fluxurile şi funcţiunile existente nu mai corespund tehnic şi nu pot fi adaptate pentru deservirea unor vehicule noi, moderne. Astfel, se arată în studiu, s-a impus „o regândire şi reproiectare integrală a acestora”.

„Drumurile de acces (str. Strămoşilor şi podul, n.r.) sunt de asemenea realizate în anii 1980, iar starea lor de degradare la nivel structural este avansată. Deşi au fost realizate diverse intervenţii periodice, drumul de acces nu poate deservi cele două fluxuri de circulaţie în condiţii de siguranţă, pentru cele două moduri de transport, iar podul necesită intervenţii de reparaţie pentru a continua a fi exploatat în condiţii de siguranţă”, se arată în studiu, necesitatea completării investiţiilor prognozate iniţial. În cadrul proiectului va fi modernizată şi reţeaua de fir contact, în condiţiile în care cea actuală nu dispune de echipamente adecvate pentru deservirea fluxului circulaţiei tramvaielor moderne.

„Doar o nouă mobilare a incintei depoului, pe baza redefinirii amprentei la sol şi volumetriei pentru noile construcţii şi clădiri care să deservească fluxurile şi funcţiunile aferente vehiculelor nou achiziţionate, poate asigura o mobilitate eficientă şi durabilă”, se mai precizează în studiul tehnic. Potrivit indicatorilor tehnico-economici, valoarea totală a investiţiei se ridică la peste 150 milioane lei (inclusiv TVA). Proiectul ar urma să fie implementat pe parcursul a 22 luni.

 

 

Comentarii