Producătorii din Piaţa Nicolina nu vor să scoată la vedere codurile QR. “Mă trezesc cu vreun credit pe la bancă”

luni, 17 iulie 2023, 01:50
5 MIN
 Producătorii din Piaţa Nicolina nu vor să scoată la vedere codurile QR. “Mă trezesc cu vreun credit pe la bancă”

Implementarea sistemului cu cod QR pentru producătorii din pieţele ieşene a murit din faşă: în Piaţa Nicolina, producătorii de lactate şi brânzeturi, primii care au primit coduri QR, le ţin sub pestelcă, nu în vitrină. Motivele: în era tehnologiei, producătorii din Iaşi nu le văd rostul şi se tem că datele personale le-ar putea fi furate de oamenii care le scanează ca să afle numele producătorului, de unde provin produsele pe care le au în faţa lor sau ce autorizaţii i-au fost eliberate producătorului. Pe scurt, este de aşteptat ca de sistemul cu cod QR din pieţele ieşene să nu se aleagă mare brânză.

 

Ieri dimineaţă, niciun producător de lactate şi brânzeturi nu avea codul QR pus la vedere, pe tarabă, în Piaţa Nicolina, asta după ce entuziasmul lor faţă de iniţiativa Ecopiaţa SA, societatea care administrează pieţele agroalimentare din Iaşi şi care se ocupă de implementarea sistemului, dădea pe dinafară în prezenţa reporterilor de la alte cotidiene şi televiziuni locale. Prinşi la mijloc, clienţii par indiferenţi: codul QR nici nu-i ajută, dar nici nu-i încurcă.

Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România anunţa în primăvara acestui an că mai multe proiecte de modernizare şi digitalizare urmează să fie implementate în pieţele agroalimentare din ţară, iar verificarea atestatelor producătorilor prin scanarea codurilor QR este unul dintre ele.

Codurile QR se vor implementa şi în Piaţa Alexandru

Este o idee bună, crede Radu Botez, directorul Ecopiaţa, societate subordonată Primăriei Iaşi, pentru că în felul acesta i-ar putea atrage şi pe tineri să îşi facă cumpărăturile din pieţele ieşene. În plus, oamenii pot vedea dacă cei care vând produsele sunt chiar producători, nu intermediari. Codurile QR ar trebui să ajungă săptămâna aceasta şi la producătorii de brânzeturi şi lactate din Piaţa Alexandru cel Bun, cât şi la producătorii de fructe şi legume din aceste pieţe.

Codul QR nu este util doar pentru clienţi, ci şi pentru autorităţile care îi verifică pe producători şi comercianţi, cum ar fi Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Iaşi, care va putea vedea printr-o simplă scanare cu telefonul dacă cei verificaţi au autorizaţie.

“Lăsaţi codul, vreţi să gustaţi ca să vedeţi că e bun caşul meu?”

Reporter: Am înţeles că pot scana un cod QR aici ca să aflu mai multe detalii despre produse, nu îl văd, îl aveţi?

– „Codul ăla e la fata mea, iar azi nu e cu mine. Dar din câte ştiu eu, nu prea îl cer oamenii, cine are de cumpărat cumpără şi fără QR, cum îi ziceţi voi. Gustul contează, ce treabă are una cu alta? Lăsaţi codul, vreţi să gustaţi ca să vedeţi că e bun caşul meu? – „De la doamna iau de mult timp şi eu caş. Nu îmi trebuie codul QR, e pe gustate. E inutil, eu de la ea cumpăr mereu, te mai uiţi şi la faţa celui care vinde, nu la codul QR”, intervine şi o clientă.

– „Fata aceea nu este azi, am văzut la televizor că ea a primit cod QR. Că nu am primit toţi din piaţă. Uitaţi aşa arată”, intră în discuţie cu noi alt producător care scoate codul QR dintr-un buzunar, „se lipeşte pe geam şi se scanează.”

„Dar ce, e musai să îl ţin în vitrină?”

Reporter: Păi şi de ce nu îl aveţi afişat, de ce nu îl lăsaţi pe tarabă? Îl putem scana şi noi?

 – „Dar e vorba despre datele personale, bine, aici nu sunt datele personale, că nu am permis noi. Cine mă ştie cumpără de la mine, nu vă pot da eu aşa codul. Dacă dau la toată lumea să scaneze, pe urmă mă trezesc cu vreun credit pe la bancă.”

Acelaşi producător şi-a folosit propriul telefon ca să scaneze codul QR, refuzând să ne lase să îl folosim pe al nostru. – „Uitaţi ce scrie când îl scanezi. Scrie că sunt producător. Pe de o parte e bine că au pus codurile astea, când vin controale le dau codul QR şi aia e.”

Reporter: Dacă credeţi că iniţiativa este bună, de ce nu puneţi codul QR la vedere, să îl vadă clienţii şi să îl poată scana?

– „Dar ce, e musai să îl ţin în vitrină? Dacă îl cere cineva, îl scot… Dacă vine vreun control de la Poliţie sau un control ceva de la Primărie atunci eu îl arăt, deci nu am nevoie de acte, de atestate, o sacoşă de hârtii pe care sunt nevoit să le prezint la controale de astea. Ideea e bună, da, că în felul ăsta nu mai vin falşi producători în piaţă. Dar pe un client cu ce îl ajută? El e interesat de gust, asta îl interesează. Plus că asta cu datele personale e sensibilă treaba, aţi auzit că au fost atâtea cazuri de furt de date.”

Directorul Ecopiaţa: “O să vedem cum putem gestiona această situaţie”

Cum vede Radu Botez, directorul Ecopiaţa SA, situaţia implementării sistemului cu cod QR în pieţe atunci când i se spune că producătorii nu îl pun la vedere: „Le-am explicat personal care sunt avantajele codului QR şi pentru clienţi, şi pentru producători, le-am spus că acolo nu sunt trecute date personale, ci doar avizele pe care le au ei pentru a putea vinde în piaţă, avize de la Direcţia Agricolă, Direcţia Sanitară Veterinară şi altele. Eu am crezut că producătorii au înţeles, însă se pare că va fi mai greu de implementat sistemul decât mă aşteptam. Luni (astăzi, n.r.) urmează să le împărţim şi în Piaţa Alexandru cel Bun, urmând să le extindem săptămâna care vine (săptămâna aceasta, n.r.) şi la producătorii şi comercianţii de legume şi fructe. Mi-au ridicat şi mie producătorii problema datelor personale, însă chiar dacă le-am explicat cum stau lucrurile, totuşi nu este foarte uşor să îi determinăm să afişeze codul QR pe tarabă. O să vedem cum putem gestiona această situaţie pe care ne-aţi semnalat-o”, ne-a declarat directorul Ecopiaţa SA. 

Comentarii