De Business

Punem punctul pe știi

Tipografiile ieşene se bat pe un pot de aproape 32 de milioane de euro

Cele mai multe unităţi de profil „trăiesc” din printul comercial şi mai puţin din editarea de cărţi, reviste sau ziare.

marți, 08 ianuarie 2019, 02:50
5 MIN
 Tipografiile ieşene se bat pe un pot de aproape 32 de milioane de euro

Tipografiile ieşene fac afaceri din ce în ce mai mult din printul comercial şi tot mai puţin din cel de carte. Cu toate acestea, pentru primele două locuri de pe judeţ se duelează un editor de carte şi un creator de etichete. Auzim de câţiva ani că lumea nu mai citeşte ca pe vremuri, că au apărut iPhon-uri, tablete, televizoare smart şi tot felul de gadget-uri iar cărţile zac în librării şi nu prea le mai cumpără nimeni. 

Dacă ar fi să privim la câte tipografii mai tipăresc carte, am fi tentaţi să spunem că în mare parte, afirmaţia este adevărată. Vânzările de carte au scăzut faţă de acum 10-20 de ani, iar tipografiile se reorientează şi ajung să-şi crească afacerile din alte tipuri de activităţi. Reprofilarea le duce către printrul comercial, a revistelor şi a altor materiale publicitare.

Pentru ce se luptă tipografiile

La noi în judeţ, la Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi sunt înregistrate 182 de tipografii care editează ziare, cărţi, fac fotocopiere şi tipăresc diferite materiale. Dintre acestea, 34 sunt cu cifra de afaceri zero iar 20 au succes, depăşind pragul de un milion de lei, raportat la finanţe pe anul 2017 (n.r.-ultimele date disponibile). Dintre aceştia 20, doar patru editează şi carte. Toate cele 148 de firme care au cifre de afaceri peste zero împart un tort de 144,7 milioane de lei (31,7 milioane de euro-la cursul mediu calculat de BNR din 2017). De precizat că după o analiză fiscală a primilor şapte jucători de pe piaţa tipografică ieşeană, observăm că afacerile cresc de la un an la altul, la fel şi profitul net. „Trebuie să facem o diferenţă între cei care tipăresc carte şi cei care au alte activităţi de tipărire. Tipografiile sunt axate ori pe printul comercial, pe printul de ambalaj sau pe printul de carte. Noi tipărim reviste, albume de artă, e posibil ca etichetele pe care le vedeţi aruncate pe stradă ori pe la mall sau hârtia de pe pasta de dinţi de acasă să fie printate la noi, deci printăm şi ambalaje. Grupul nostru deţine Printco SRL dar şi Editura Gama care face cărţi pentru copii. Ca să vedeţi câte printează cărţi de literatură, beletristică, trebuie să vedeţi care sunt tipografiile cu mecanism rotativ, care folosesc hârtie în bobină. Din aceasta ies cărţile, revistele şi ziarele”, a declarat Radu Alexa, director executiv la Printco şi Editura Gama din Iaşi. Astfel, din lista cu numărul total de tipografii din judeţul Iaşi, 31 au activitate de editare a cărţilor, alte 31 de fotocopiere, pregătire a documentelor şi alte activităţi de secretariat, 10 au activitate de editare a ziarelor, 7  editează reviste şi periodice iar restul de 69 se ocupă de alte activităţi de tipărire. Cea mai mare felie din cifra totală de afaceri din acest domeniu este deţinută chiar de o tipografie care editează carte, mai exact de Editura Polirom SA, care a declarat la ANAF pe anul trecut o cifră de afaceri de 24,3 milioane de lei, în creştere cu 1,3 milioane de lei faţă de 2016. Şi profitul net a crescut cu cei 73 de angajaţi, de la 1,7 milioane de lei, cât era în 2016, la 2,4 milioane de lei, raportaţi anul trecut. Înfiinţată acum 23 de ani la Iaşi, Editura Polirom este o societate pe acţiuni, cu capital privat care a publicat până în prezent aproximativ 6.500 de titluri şi peste 13 milioane de volume tipărite. Titlurile editate de Polirom apar în peste 60 de serii şi colecţii, dintre care amintim: Plural, Biblioteca Ioan Petru Culianu, Historia, Biblioteca Polirom, Biblioteca medievală, Collegium, Ego. Proză, Tradiţia creştină, Hexagon etc.

Etichete pentru nume mari

Pe locul doi, după cifra de afaceri pe anul 2017 se află tipografia I.P.P.U. Packaging SRL, care se ocupă, conform CAEN-ului, de alte activităţi de tipărire, cum ar fi tipărirea etichetelor autoadezive în rolă, pentru sticlele de vin, apă sau borcane şi etichetele de produs. Precizăm că etichetele de la sticlele de apă Aqua Carpatica şi de la vinurile de Cotnari, Recaş sau Jidvei sunt făcute de ei, adică create, cu design propriu şi apoi tipărite. La fel şi ambalajele de la vopseaua de păr Loncolor ori muştarul Knorr. Tipografia de etichete a înregistrat anul trecut afaceri de 19 milioane de lei, în creştere cu 3,1 milioane de lei faţă de 2016 şi un profit net de 2,2 milioane de lei, în creştere de la 2,1 milioane de lei. Pe locul trei se află Printco SRL, cu afaceri de 18,5 milioane de lei în 2017, în creştere cu un milion de lei faţă de acum doi ani şi un profit care a rămas constant de 1,3 milioane de lei. Tipografia are un număr de 81 de angajaţi care scot pe piaţă ghiduri practice, calendare, agende, broşuri, felicitări, obiecte promoţionale, etichete, reviste şi cărţi. Topul este continuat de Pim SRL, mai exact firma care deţine toate centrele de copiat Pim din Iaşi. Firma a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 12,3 milioane de lei, cu 300.000 de lei mai mult ca acum doi ani şi un profit net de 35.300 de lei, în scădere de la 70.800 de lei. Pim are pe lângă serviciile de tipărire cărţi şi servicii de multiplicare, editare şi imprimare, un serviciu la modă  fiind cel de personalizare. Mai exact, aici ieşenii îşi pot pune fotografii pe tricouri, căni, globuri de sticlă, etc. Cu afaceri de 9,2 milioane de lei, urmează tipografia Crescendo Print SRL. Faţă de 2016, cifra de afaceri a crescut cu 500.000 de lei iar profitul a ajuns la 105.200 de lei, de la 93.000 de lei.

Pe locul şase în top este Editura Gama SRL, care înregistrează la Registrul Comerţului activitate de editare cărţi şi care a juns în 2017 la o cifră de afaceri de 6,8 milioane de lei, de la 6,5 miliaone, câte au fost în 2016. Cu cei 57 de angajaţi, profitul a rămas relativ acelaşi, sitându-se în jurul sumei de 470.000 de lei. Printre firmele cu afaceri de peste 5 milioane de lei se numără şi NX Print SRL, cu afaceri 5 milioane de lei, mari mari ca acum doi ani când societatea a declarat 4,5 milioane de lei. Profitul a rămas însă constant, învârtindu-se în jurul sumei de 580.000 de lei. Sub pragul de 5 milioane de lei la cifra de afaceri sunt tipografiile: Ambra Sign SRL (4,7 milioane de lei), Kolos Group SRL (4,5 milioane de lei), Tipografia Sedcom Libris SA (2,2 milioane de lei), Alpha Group SRL (1,9 milioane de lei), Mabox SRL (1,8 milioane de lei), etc. (Paula TROFIN)

 

 

 

 

Comentarii