Urmele din Iaşi ale lui Farmazon şi Judele, protagoniştii şpăgii de la Vaslui

luni, 02 octombrie 2023, 01:50
7 MIN
 Urmele din Iaşi ale lui Farmazon şi Judele, protagoniştii şpăgii de la Vaslui

Au avut contracte şi în Iaşi. În judeţul vecin sunt în derulare două proceduri pentru acelaşi lot de lucrări

 

Scandalul mitei de la Vaslui a pornit de la expertul desemnat să evalueze calitatea drumului modernizat de firmele omului de afaceri care a pus la cale flagrantul împreună cu procurorii. Ulterior, aşa cum a devenit de notorietate, în plasă a picat un peşte mult mai mare, preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui.

Constructorul, Emil Savin, a explicat că, după ce rezultatul expertizei făcute s-a dovedit a fi nefavorabil şi, în consecinţă, nu mai putea să încaseze banii pentru lucrările efectuate, i s-ar fi spus că o contraexpertiză putea să fie făcută doar de acelaşi specialist. Prin urmare, omul de afaceri a devenit denunţător şi i-a „înfundat” pentru 30 de zile atât pe expertul Radu Judele, cât şi pe preşedintele Dumitru Buzatu.

Radu Judele, fiul unui fost director al DRDP Iaşi, figurează ca asociat sau administrator în trei firme. Cea prin care a verificat calitatea lucrărilor pe Axa rutieră IV Vaslui, pe drumurile modernizate de Soragmin SRL, una din firmele familiei Savin, se numeşte Drum Pod Invest. Din 2018 şi până acum, firma şi-a adjudecat câteva zeci de contracte de lucrări, o parte dintre ele prin achiziţie directă. Potrivit procedurilor afişate pe platforma electronică de achiziţii publice, foarte puţine sunt în Iaşi sau Vaslui. De exemplu, în 2018, a realizat proiectul necesar semaforizării din zona Podului Metalurgie, pentru 14.800 de lei, celelalte achiziţii directe din anul respectiv fiind oferite exclusiv Primăriei Oituz (Bacău). Alte două contracte de acest fel au fost încheiate în 2021 cu Miroslava (54.000 lei în total), dar cele mai multe în toţi aceşti ani au fost în Constanţa (mai ales cu administraţia Medgidiei), Bacău (Oituz) şi în Vrancea (Panciu).

CITIȚI ȘI: Fiul unui fost director al DRDP Iaşi, arestat preventiv în dosarul lui Buzatu

Alte 47 de contracte au fost adjudecate în perioada menţionată în licitaţii, cele mai mari fiind de asemenea în Constanţa, dar niciunul în Iaşi. Printre cele 47 de lucrări atribuite se numără şi cel de expertizare a celor două loturi modernizate de firmele familiei Savin, atribuit în decembrie 2021 pentru 199.650 de lei. De altfel, Drum Pod Invest SRL face parte din asocierea care s-a ocupat de modernizarea drumurilor din al treilea lot.

 

Denunţătorul s-a ocupat şi de drumul Iaşi-Vaslui

 

Firma de construcţii drumuri Transmir SRL funcţionează din martie 1998. Sediul este în localitatea vasluiană Sălcioara, iar asociat unic şi administrator este Simona Ionela Savin. Cel mai bine i-a mers în 2010, când cifra de afaceri a depăşit 63 de milioane de lei, în 2013, când avea 158 de angajaţi, şi în 2019, când a înregistrat cel mai mare profit net, aproape 8,8 milioane de lei.

La sfârşitul lui 2011 a prins contractul de modernizare a DJ 248, de la ieşirea din muncipiul Iaşi, prin comunele Miroslava, Ciurea, Mogoşeşti, Grajduri, Scânteia şi Rebricea până la intersecţia cu DN 15D în Podeni/ Vultureşti (Vaslui), pe o distanţă de 37,5 km. Contractul cu finanţare prin POR 2007-2013 a fost atribuit pentru 38,9 milioane de lei.

Cu un an înainte, firma câştigase un contract similar, 45 de milioane de lei pentru modernizarea a 55 km de drum judeţean între Creţeştii de Sus şi Murgeni. De altfel, marea majoritate a contractelor încheiate sunt pentru lucrări în Vaslui.

În 2012 a participat la realizarea proiectului Sistem Integrat de Management al Deşeurilor, obţinând contractul de închidere a depozitelor urbane din Huşi, Negreşti şi Bârlad (13,7 milioane de lei) şi pe cel de construire a patru staţii de colectare şi transfer (15 milioane de lei).

Dar loviturile cele mari au venit de la DRDP Iaşi: un contract cadru de întreţinere a drumurilor judeţene din Vaslui şi de asfaltare pe 2013-2016 în valoare de aproape 25 de milioane de lei, urmat de unul în valoare de aproape 62 de milioane pentru perioada 2018-2022.

Din 2010 până azi, dintre cele peste 85 de contracte adjudecate de Transmir SRL (fără cele pentru cheltuieli suplimentare), doar 11 contracte au fost încheiate pentru lucrări în afara judeţului Vaslui. Între acestea, unul pentru un drum sătesc din Ţibana (la Gârbeşti), unul pentru reabilitarea unor drumuri locale din Roşcani şi un contract de refacere a unor drumuri comunale din Mironeasa, precum şi două contracte de întreţinere pe timp de iarnă în 2014-2015 încheiate cu DRDP Iaşi pentru Galaţi. Valoarea lor însumată depăşeşte jumătate de miliard de lei.

 

Unde s-a închis cercul şpăgii de milioane

 

Familia Savin deţine şi Soragmin SRL, care împarte numere de telefon şi adrese de e-mail cu Transmir SRL. Uneori, cele două firme participă în tandem la licitaţii şi apar împreună pe contractele de atribuire precum cel de reabilitare şi modernizare a drumurilor comunale afectate de calamităţi în Mironeasa, semnat în iunie anul acesta pentru 12,8 milioane de lei, sau cel de refacere a infrastructurii de transport regional pe DJ 242D Galaţi, adjudecat astă-primăvară împreună cu firma ieşeană Eky-Route pentru 51,2 milioane de lei. Înfiinţată în 2010, societatea a ajuns „pe val” 10 ani mai târziu, când, la o cifră de afaceri de 44,4 milioane de lei şi 41 de angajaţi, a avut un profit net de 12,8 milioane.

În ultimii cinci ani şi jumătate, Soragmin a încheiat contracte însumând aproximativ 250 milioane de lei, potrivit informaţiilor afişate pe platforma electronică de achiziţii publice, iar la începutul anului 2015 a încheiat cu CNAIR un acord cadru pentru întreţinere curentă pe timp de iarnă (deszăpezire) a drumurilor din Vaslui.

Potrivit registrului listafirme.ro, societatea este controlată de familia Savin printr-o altă firmă, Salcia SRL, care are obiect de activitate pescuitul (comercial) în ape dulci. Sediul acesteia este în localitatea Cârja, un sat din sud-estul Vasluiului unde Emil Savin deţine ferme piscicole. Este locul unde s-a petrecut flagrantul şi unde cei de la DNA au înregistrat întâlnirea omului de afaceri cu preşedintele acum suspendat şi arestat al CJ Vaslui.

 

La fel ca „sora” dintre Iaşi-Suceava, Axa vasluiană trebuia să fie gata până acum

 

Emil Savin a povestit la Antena3 că „ţinta” iniţială a fost Radu Judele, şi nu Dumitru Buzatu. Judele este expertul angajat de Consiliul Judeţean Vaslui la sfârşitul anului 2021 pentru expertizarea lucrărilor de pe Axa rutieră strategică Vaslui. Axa străbate judeţul de la nord la sud pe o distanţă de 82,65 km, de la Codăeşti, localitate situată chiar la limita judeţului Iaşi, pe DJ 247 care vine de la Dobrovăţ, până la Bârlad. Finanţarea proiectului este asigurată prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, la fel ca Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava.

Două dintre cele trei loturi ale pachetului de lucrări au fost atribuite firmei Soragmin la începutul anului 2019 pentru un cost licitat de 70,7 milioane de lei pentru ambele. Valoarea contractelor a fost majorată în două rânduri până la 80,6 milioane de lei, cu un termen de finalizare, prelungit şi el de la 39 la 43 de luni (urmată de o perioadă de garanţie cuprinsă între 3 şi 5 ani).

Practic, şantierele trebuia să se fi închis până acum. Dar, cu doar cinci zile înainte de flagrantul preşedintelui Buzatu, CJ Vaslui a scos la licitaţie un „rest de executat” pentru unul dintre loturile adjudecate de Soragmin, la o valoare estimată de 19,5 milioane de lei. Suma este doar ceva mai mică decât cea licitată de Soragmin SRL la prima procedură (20,3 milioane de lei). Durata contractului va fi de 8 luni, dar rămâne de văzut câte oferte vor fi înscrise până la termenul de 16 octombrie menţionat în anunţul de licitaţie.

 

Licitaţie la indigo

 

Şi mai curios, la începutul lunii iulie, o altă licitaţie are ca obiect de data asta „rest de executat” pentru ambele loturi adjudecate de Soragmin, pentru 42 de milioane de lei, primul lot, respectiv 19,5 milioane, al doilea. În acest caz, durata contractului e mai generoasă: 9 luni. Aşadar, cel puţin aparent, „restul” de pe al doilea lot face obiectul a două proceduri, la exact acelaşi preţ, amândouă fiind active pe SEAP. O singură ofertă a fost depusă pentru ambele loturi în această licitaţie şi se află deja în deliberare. Ea a venit din partea asocierii conduse de Soragmin, din care face parte şi Transmir SRL.

Firma lui Radu Judele, Drum Pod Invest SRL, face parte din cealaltă asociere, căreia i s-a atribuit al treilea lot de lucrări – cu o valoare majorată similară primelor două, 81,2 milioane de lei. Şi acest lot a fost scos din nou la licitaţie cu jumătate de an în urmă, tot pentru un „rest de executat”, dar ofertele au venit de la alte asocieri de firme – printre care nu se mai numără Drum Pod Invest SRL.

CITIȚI ȘI: Aleşii judeţului s-au încăierat pe Axa Iaşi-Suceava. Cum s-a ajuns de la cheltuieli de 12 milioane la circa 150?

 

Comentarii