Autobuze aduse peste câțiva ani cu bani europeni sau rapid cu un credit piperat?

luni, 25 iulie 2016, 01:59
3 MIN
 Autobuze aduse peste câțiva ani cu bani europeni sau rapid cu un credit piperat?

Liberalii au prezentat cazul Cracoviei, a cărei primărie a cumpărat autobuze diesel cu bani de la UE. Anterior, primarul declarase că prin proiecte europene nu se pot luat decât vehicule electrice. Ce replică are Chirica?

Liberalii şi municipalitatea continuă războiul declaraţiilor pe marginea transportului public local. După ce reprezentanţii Primăriei au afirmat că Programul Operaţional Regional 2014-2020 nu permite cumpărarea de mijloace de transport decât dacă acestea sunt electrice, PNL a prezentat un exemplu contrar.

Liberalii au prezentat un proiect implementat deja de municipalitatea din Cracovia, în cadrul POR 2014-2020. Conform site-ului cracow.today, primăria poloneză a achiziţionat 107 autobuze noi, din care 75 sunt diesel, îndeplinind standardele Euro 6, în cadrul unui proiect în valoare de 38,36 milioane de euro, 85% din sumă reprezentând finanţarea eu­ropeană nerambursabilă. Proiectul cuprinde şi amenajarea de staţii de încărcare pentru autobuzele electrice, instalarea de automate pentru vân­zarea biletelor şi a unui sistem de ticketing.

„Este clar pentru toată lumea că primarul Mihai Chirica şi cei din conducerea Primăriei au minţit când au spus că prin fonduri europene nu se pot cumpăra autobuze diesel. Este inacceptabil să îndatorăm oraşul cu 15 milioane de euro, când UE ne pune la dispoziţie peste 50 milioane de euro pentru modernizarea transportului public. PNL a afirmat de mai multe ori că norma prevăzută în ghidul solicitantului pe axa 4.1 ne permite să achiziţionăm autobuze cu normă de poluare Euro 5/EEV sau Euro 6. Acum avem şi dovada“, a de­clarat liderul filialei judeţene a PNL, Marius Bodea.

Acesta şi-a reluat solicitarea ca Primăria să se folosească de fondurile europene pentru achi­ziţio­narea de mijloace noi de transport. În pofida datelor prezentate de liberali, primarul Mihai Chirica a afirmat din nou că fondurile alocate prin POR pot fi folosite doar pentru cum­părarea de tramvaie şi autobuze electrice.

„Dacă am încerca să depunem un proiect de achiziţie de autobuze «clasice», am pierde timp preţios pentru un demers inutil. Documentele europene arată destul de clar ce pu­tem cumpăra şi ce nu. Dacă fondurile sunt destinate achiziţiei de tramvaie, ar fi stupid să vrem să cum­părăm avioane, de pildă“, a precizat Chirica, aflat în concediu, printr-o de­claraţie de presă remisă redacţiei.

Acesta a adă­ugat că data închiderii apelului de proiecte este abia luna iunie a anului viitor, ceea ce ar prelungi foarte mult cumpărarea de mijloace noi de transport, luând în calcul şi procedurile de evaluare a proiectelor depuse. Edilul a precizat că fondurile de 40 milioane de euro disponibile pentru Iaşi în cadrul axei 4.1 vor fi utilizate pentru modernizarea căii de rulare a tramvaielor pe tronsoanele rămase, implementarea sistemului de e-ticketing şi amenajarea de puncte intermodale de transfer în transportul public.

„Le reamintesc domnilor din Podu Roş şi sateliţilor lor că primarii PNL din Braşov, Cluj şi Timişoara au apelat tot la credite BERD pentru a achiziţiona autobuze «clasice». Oare domnii Scripcaru, Bod şi Robu, edili cu mai multă experienţă în administraţia locală decât are Bodea în orice domeniu, nu ştiau că pot folosi fonduri europene pentru modernizarea transportului public?! Oare şi aceştia «amanetează viitorul» braşovenilor, clujenilor şi timişorenilor, aşa cum s-a exprimat Bodea, sau pur şi simplu îşi fac datoria? Liberalii nu propun soluţii concrete, ci fac doar o propagandă zgomotoasă menită să blocheze proiectele Primăriei şi să le maximizeze şansele la alegerile parlamentare de peste câteva luni“, a încheiat primarul.

Comentarii