Cum explică ministrul Culturii desfiinţarea Operetei, a Centrului Dansului şi a Tinerimii Române

miercuri, 18 septembrie 2013, 09:56
3 MIN
 Cum explică ministrul Culturii desfiinţarea Operetei, a Centrului Dansului şi a Tinerimii Române

Pentru un milion de euro economisiţi pe an, ministrul Culturii Daniel Barbu a decis comasarea şi trecerea în subordinea Operei Naţionale Bucureşti (ONB) a Teatrului de Operetă "Ion Dacian" din Capitală, Centrului Naţional al Dansului Bucureşti,  Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, precum şi a Teatrului de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa. Comasarea acestor instituţii, propusă de Ministerul Culturii, este contestată însă de părţile implicate, mai puţin de reprezentantul Operei Române, instituţie care ar urma să le aibă în subordine, dacă proiectul de Hotărâre de Guvern va trece.

"Nimeni nu vrea să facă rău, dimpotrivă. Încercăm să facem bine”, susţine Daniel Barbu, ministrul Culturii, explicând astfel "angajamentele guvernamentale" care stau la baza acestei decizii de comasare:  "reducerea cheltuielilor bugetare", după cum se spune în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre.

Potrivit ministrului Culturii, e vorba de un management unitar, fără afectarea locurilor de muncă ale oamenilor: "Instituţiile vor rămâne cu aceeaşi denumire pe care o au astăzi, doar managementul se schimbă. Deci, în loc să avem patru birouri juridice, patru birouri de resurse umane, patru birouri de finanţe-contabilitate, vom avea unul singur din fiecare", explică Barbu.

Potrivit ministrului, prin comasare se obţine o reducere cu 9% a cheltuielilor, respectiv peste 1 milion de euro pe an. „Nu e vorba despre reduceri de cheltuieli de personal, ci de cheltuieli de regie. Banii economisiţi vor fi investiţi în manifestări artistice", a declarat Daniel Barbu pentru gândul.

Daniel Barbu susţine că schimbarea va fi în avantajul instituţiilor de cultură, care se vor putea bucura de un număr mai mare de spectatori: "În prezent, ele sunt instituţii de nişă, care au un public foarte restrâns. Prezenţa lor într-o instituţie mai mare, mai puternică, le va deschide către un public mai larg decât cel de care au beneficiat până acum", afirmă ministrul.

"Schimbarea nu poate fi decât benefică pentru toate instituţiile implicate", consideră Răzvan Ioan Dincă, directorul Operei Naţionale Bucureşti,  "în condiţiile în care este vorba doar de o centralizare a managementului, activitatea artistică a instituţiilor rămânând aceeaşi". Potrivit acestuia, „schimbarea va fi la nivelul managementului şi al administraţiei. Aşadar, fiecare dintre aceste instituţii îşi va păstra obiectul de activitate, sediul, profilul, angajaţii”, traduce Dincă proiectul de act normativ.

Unul de inspiraţie europeană, după cum spune Daniel Barbu: "Modelul după care s-a lucrat în elaborarea acestui proiect de Hotărâre de Guvern este unul european: Nu facem ceva ce nu s-a mai făcut. Este sistemul tipic în Germania şi Austria, unde operele, baletul şi teatrele sunt în 95% din cazuri în aceeaşi administrare", afirmă ministrul.

Şeful Tinerimii Române, Voicu Enăchescu, şi cel al Centrului Naţional al Dansului, Mihai Mihalcea, îi contrazic însă entuziasmul şi califică proiectul de lege drept "aberaţie".

Citeste mai departe pe gandul.info

Comentarii