De luni, poştaşul sună să vă aducă cardul de sănătate

vineri, 10 octombrie 2014, 20:44
4 MIN
 De luni, poştaşul sună să vă aducă cardul de sănătate

 

Începe distribuirea a 466.000 de carduri în judeţul Iaşi.

 

Începând de luni, 13 octombrie, ieşenii vor primi acasă cardul naţional de sănătate. Astfel, în judeţ vor fi distribuite peste 466 de mii de carduri, pentru cetăţenii asiguraţi, cu vârsta de peste 18 ani. Distribuţia cardurilor se va face prin intermediul an­gajaţilor Poştei Române, iar cei care nu vor fi găsiţi a­casă vor trebui să ridice cardul de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Iaşi.

„Angajaţii Poştei se prezintă la fiecare asigurat, căruia trebuie să îi în­mâ­neze cardul. Dacă nu îl găseşte acasă, îi pune o re­cipisă, care îl înştiinţează că are de ridicat cardul de să­nătate. Se aşteaptă două procese, 20 de zile, ulterior cardul este comunicat Casei de Sănătate, unde sunt aş-teptaţi toţi asiguraţii să îşi ridice cardul sau, dacă nu, ulterior el se arhivează“, a precizat Robert Dâncă, pre­şedintele CJAS Iaşi.

Pentru a fi validate, trebuie un PIN nou

Cardurile vor avea pe ele inscripţionate, atât în cip, cât şi pe faţă, datele de identificare ale asiguratului, respectiv numele şi prenumele, codul de asigurat, numărul cardului şi perioada de valabilitate, cu posibilitatea adă­ugării altor date. „Celelalte elemente, respectiv bolile cronice, grupa sanguină, Rh-ul şi celelalte elemente definite sunt opţionale şi nu necesită a fi inscripţionate în momentul activării cardului. Este important de ştiut că, în momentul primi­rii cardului, acesta are un cod PIN de transport, format din trei cifre – 000, iar în momentul activării lui se va cere definirea unui nou PIN de către asigurat. Dacă nu se defineşte acest nou cod PIN, practic cardul nu va fi valid“, a explicat Radu Ţibichi, directorul general al CNAS.

Însă, pentru a se trece la sistemul electronic, medicii trebuie să achiziţio­neze cititoare de carduri, ce pornesc de la suma de 20 de lei şi ajung până la 300 de lei. „În acest moment există un număr de 17 cititoare de carduri înrolate în sistemul informatic, ele sunt disponibile ca şi informaţii pe site-ul Casei Naţionale, pot fi achiziţionate, iar sistemul deja permite testarea acestor cititoare. În perioada următoare va fi emis un ordin de Preşedinte care va obliga furnizorii să îşi achi­ziţioneze într-un timp cât mai scurt aceste cititoare, iar sistemul să poată să intre în teste. Estimăm că aceste testări vor dura în jur de 3 luni de zile, adică până la 31 martie 2015. Dacă toate lucrurile vor merge bine, vom intra cu deconta­rea serviciilor medicale ex­clusiv pe baza cardului na­ţional de sănătate“, a adăugat Radu Ţibichi.

Se va putea activa şi dosarul elecronic de sănătate

Pe lângă cardul de sănă­tate, asiguraţii îşi pot activa şi dosarul electronic de să­nătate, unde se va regăsi istoricul medical al fiecăruia din ultimii patru ani. „Do­sarul electronic ca şi proiect a fost finalizat în luna mai, el este funcţional în acest moment şi poate fi activat de fiecare. Peste două milioane de dosare au fost deja activate la nivel naţional. Săp­tămâna viitoare va fi postat pe site-ul Casei Naţionale proiectul de HG privind utilizarea dosarului electronic şi normele de colectare a datelor. Ne aşteptăm să primim propuneri în ur­mătoarele 30 de zile“, a spus directorul general al CNAS.

Pacienţii vor putea consulta dosarul electronic prin intermediul portalului www.des-cnas.ro. Pentru a putea accesa dosarul pe internet, fiecare pacient trebuie să-ţi introducă CNP-ul şi o parolă pe care o va primi de la medicul cu care a intrat prima datã în aplicație.

Pentru 2015, CNAS pre­găteşte alte două proiecte, cu finanţare europeană. Trece­rea în sistem electronic şi a biletului de trimitere, a concediuliu medical, precum şi a reţetelor ce nu sunt decontate în sistemul de asigurări de sănătate. Proiectele au o perioadă de derulare de un an, cu posibilitatea de a fi implementate la 15 decembrie 2015.

Comentarii