De Business

Punem punctul pe știi

Despre dezvoltarea produselor

luni, 02 septembrie 2013, 01:50
3 MIN
 Despre dezvoltarea produselor
 
 Una din modalitaţile cele mai sigure de dezvoltare sustenabilă a unei organizaţii o constituie dezvoltarea continuă a produselor şi serviciilor oferite. Cum facem însă ca activitatea de dezvoltare de produse şi servicii să aibă o probabilitate mai mare de a aduce plusvaloarea estimată? Întreb acest lucru deoarece în practică managerii şi mai ales antreprenorii s-au confruntat deseori cu eşecuri în implementarea unor idei de noi produse sau servicii.

După ce ne-am pus această întrebare, eu şi colegii mei de la Daris am ajuns la concluzia că succesul dezvoltării produselor şi serviciilor stă, ca şi în alte situaţii de management, în două componente majore: calitatea echipei responsabile de acest lucru şi calitatea procesului după care se desfăşoară această activitate.

În ceea ce priveşte calitatea echipei implicate în dezvoltarea de produse şi servicii considerăm că aceasta trebuie să fie compusă din persoane cu comportamente diferite şi perspective diferite asupra produselor. Cu cât echipa este mai eterogenă cu atât este mai mare probabilitatea ca produsul rezultat să răspundă unei pieţe mai largi de clienţi cu comportamente diferite. La modul ideal ar trebui ca în echipă să fie câte un reprezentant al fiecărui departament important al companiei, care să vadă problematica lansării de produse şi servicii atât din perspectiva marketingului, cât şi a vânzărilor, financiară, de producţie sau din perspectiva operaţiunilor implicate. Veţi putea crede că acest lucru va necesita timp şi alocare mare de resurse umane şi s-ar putea să fie ineficient. Aici intervine calitatea procesului de dezvoltare a produselor şi serviciilor companiei.
Metodologia pe care v-o propun trebuie să plece în primul rând de la definirea foarte clară a necesităţii pentru organizaţie de a dezvolta noi produse sau servicii. Printre necesităţi pot fi (reducerea riscului de portofoliu, înlocuirea unor produse aflate în cicluri terminale ale vieţii, reducerea decalajelor de piaţă, atacarea unor noi segmente de piaţă, găsirea de noi surse de dezvoltare sau de venituri, creşterea ponderii veniturilor recurente etc.)
După stabilirea motivaţiei trebuie definite clar obiectivele, eventual după modelul SMART. Acest lucru va genera alinierea şi focalizarea acţiunilor întregii echipe către un rezultat palpabil şi tangibil.
Este foarte important ca echipa responsabilă de acest proces să îşi aloce timpul necesar implementării procesului de dezvoltare de noi produse şi servicii, altfel totul rămâne la stadiul de idee neimplementată.
După definirea echipei, a motivaţiei şi obiectivelor şi alocarea timpului necesar de către fiecare persoană în parte, procesul propriu-zis de dezvoltare de produse trebuie să înceapă neapărat de la:
1)  investigarea nevoilor clienţilor. Acest lucru se poate face fie apelând la un studiu de piaţă independent, fie apelând la informaţiile pe care le puteţi culege uşor şi fără costuri despre clienţii ţintă.
2) Identificarea capacităţilor organizaţiei de a răspunde nevoilor concrete ale clienţilor reprezintă următoarea etapă.
3) Din încrucişarea nevoilor clienţilor cu capabilităţile organizaţiei şi partenerilor de a acoperi aceste nevoi vor reieşi o serie de produse şi servicii care ar putea fi dezvoltate.
Procesul nu trebuie să se termine aici ci să continue cu următoarele etape:
1) alegerea produselor cu riscul cel mai scăzut pe baza unei analize de risc de producţie, de vânzare şi de service-are.
2) evaluare financiară a oportunităţii de a investi în dezvoltarea fiecărui posibil produs.
3) produsele care trec de evaluare de risk şi de cea financiară vor trebui sintetizate după următoarele informaţii: nevoi acoperite, componentele produsului, operaţiunile din cadrul produsului, modul de marketizare şi vânzare, estimarea  veniturilor, estimarea costurilor de dezvoltare şi lansare, estimarea rentabilităţii investiţiei etc.
4) toate aceste informaţii vor trebui filtrate şi ierarhizate pe baza unui scoring şi decisă ordinea de dezvoltare a produselor şi serviciilor de către organizaţie.
5) în final va trebui să definim specific acţiunile care trebuie făcute, de către cine şi până când pentru implementarea acestor produse în piaţă. (Dan SCHIPOR, consultant management DARIS Consulting)

 

 

Comentarii