Detroit de Bahlui?

miercuri, 07 august 2013, 01:50
1 MIN
 Detroit de Bahlui?

În aceste condiţii şi în acest ritm, oraşul va sta încă ani grei în tranşee, pentru că mai toate termenele sunt depăşite, iar banii necheltuiţi.

Primăria minicipiului Iaşi şi-a aprobat la începutul anului un buget de 895 mil lei, umflat ca în fiecare an cu câteva sute de milioane. După execuţia raportată recent la 6 luni însă, sunt şanse ca anul acesta să fie bătute toate recordurile de cabotinism. Dacă la “Secţiunea de funcţionare”, cuprinzând 381 mil lei (salarii, materiale, utilităţi), execuţia e destul de echilibrată, la “Secţiunea pentru dezvoltare” (investiţii) e prăpăd. Aici s-au prevăzut pompos venituri de 514 mil lei pe an şi 242,6 mil lei pe sem. I. De încasat s-au încasat însă doar 22% faţă de prevederile anuale şi 46,5% faţă de cele semestriale. Din fonduri europene de pildă, mult trâmbiţate în promisiuni, s-au încasat doar 20% din prevederile anuale şi 38,8 % din cele semestriale. Principala cauză: întârzierile înregistrate în realizarea proiectelor. Sumele rămase necheltuite din anii precedenţi (20,9 mil. lei) au rămas în continuare neatinse.

La cheltuieli însă, unde suma prevăzută pentru dezvoltare este de 539,3 mil lei realizările sunt catastrofale: doar 7,3% faţă de bugetul anual şi 14,8% faţă de cel semestrial. Pe capitole, la “Transporturi”, unde situaţia este atât de grea, s-au cheltuit doar 9,9% din prevederile perioadei, la “Combustibil şi energie” – 4,6%, “Protecţia mediului” – 0%, “Asigurări şi asistenţă socială” – 11%, “Cultură, recreere, religie” – 0,6%, “Sănătate” – 0%, “Învăţământ” -18% etc.

Mai dezastruos încă mi se pare faptul că din creditele interne contractate pentru dezvoltare, de 56,6 mil.lei, s-au cheltuit doar 23%. Or, se ştie că pentru sumele puse la dispoziţie de bănci şi necheltuite se plătesc comisioane suplimentare. Iarăşi, pe capitole realizările pe 6 luni în cheltuirea acestor credite sunt de 0% la “Asigurări şi asistenţă socială”, 4,5% la “Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică”, 12,9% la “Transporturi”, ş.a.m.d. Se vede treaba că Iaşul nu mai are săraci, nu mai are nevoie de locuinţe, de transport public etc.

Nici instituţiile din subordinea Primăriei nu stau mai bine la acest capitol, veniturile lor încasate pe 6 luni pentru dezvoltare variind între 0% şi 28,7%. La rândul lor cheltuielile realizate variază între 0% şi 54,1% din prevederile perioadei.

Ce demonstrează aceste “realizări”. Întâi faptul că primăria s-a aruncat deodată în foarte multe proiecte de investiţii, cu surse de finanţare multiple (resurse proprii, resurse guvernamentale, credite, fonduri europene), dar nu reuşeşte să ţină pasul, respectiv să menţină un acord între graficele de execuţie şi cele de finanţare, că stă prost în materie de pregătire a investiţiilor, de la documentaţia tehnico-economică şi până la contractare şi monitorizare lucrări, că are, în domeniul tehnic şi urbanistic în special, o echipă extrem de slabă şi a cărei coordonare este extrem de deficitară, ca să nu spun incompetentă, până la nivelul cel mai înalt. E uşor să faci un buget umflat, de ochii lumii. Dar să nu cheltui aproape 400 mil lei din el, adică aproximativ 40%, cum estimăm că se va întâmpla până la sfârşitul anului, este foare grav. Iar când nerealizările vizează zone sensibile din buget, cum sunt investiţiile, creditele, fondurile europene ş.a. atunci trebuie să-ţi pui întrebări existenţiale, gen: “Ce caut eu în această funcţie?”.

În aceste condiţii şi în acest ritm, oraşul va sta încă ani grei în tranşee, pentru că mai toate termenele sunt depăşite, iar banii necheltuiţi. Nu mai vorbesc despre eficienţa economico-socială a acestor lucrări, despre calitatea lor, despre risipă, despre sutele de milioane datorii, despre birocraţie şi corupţie, despre îndepărtarea oricărui investitor străin care s-ar încumeta pe aceste meleaguri, despre plecarea spre alte zări a cca 60.000 de ieşeni din cauza lipsei oricărei perspective aici, sau despre rămânerea crasă în urmă în raport cu alte oraşe de talia noastră. Schimbările trebuie să fie radicale şi rapide, altfel bătaia de joc de la RATP, CET, b-dul Ştefan cel Mare şi Sfânt, Ciric etc. se va multiplica, sluţind şi sărăcind un oraş altă dată frumos. Vrea cineva să bage întreg oraşul în insolvenţă?

 
Tiberiu Brăilean este profesor universitar doctor la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universităţii “Al.I. Cuza” Iaşi

Comentarii