EXCLUSIV: Cum va arăta Iaşul în 2020! LISTA celor 35 de proiecte majore

marți, 02 februarie 2016, 03:01
4 MIN
 EXCLUSIV: Cum va arăta Iaşul în 2020! LISTA celor 35 de proiecte majore

35 de proiecte pentru a cheltui o sumă uriaşă, de până la 225 milioane de euro. Sunt bani pe care Iaşul va trebui să îi atragă, în mare parte, de la UE în actualul exerciţiu bugetar 2014 – 2020. Ca să vă faceţi o idee, este o sumă dublă faţă de cele 111 milioane de la UE atrase pe Pol regional de creştere, bani cu care în ultimii ani s-a schimbat faţa oraşului, de la asfalt nou pe marile bulevarde până la tunelul din Fundaţie sau pasarela Dacia – Păcurari. Atenţie însă: dacă cele 111 milioane euro ne erau puse deoparte, acum pentru cele 225 milioane va trebui să ne „batem“ în proiecte cu celelalte oraşe mari ale ţării. O responsabilitate uriaşă în faţa ieşenilor, din partea viitorilor edili. Din acest motiv, „Ziarul de Iaşi“ va face tot posibilul să impună practic cu forţa, în orice împrejurare, acest subiect extrem de important în dezbaterea electorală din lunile ce urmează:

Municipalitatea a prioritizat investiţiile pentru care va încerca atragerea de fonduri europene în următorii ani. Potrivit unei centralizări realizate la nivelul Direcţiei de Dezvoltare şi Proiecte Europene, obţinută în exclusivitate de „Ziarul de Iaşi“, pe lista Primăriei se află un număr de aproape 40 de proiecte în valoare de aproape un miliard de lei (aproape 225 milioane euro). O parte dintre acestea vor putea fi finanţate prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014 – 2020, unele de la bugetul local, în timp ce pentru altele încă se caută surse de finanţare.

„Ziarul de Iaşi“ vă prezintă lista actuală de proiecte pe care a întocmit-o Primăria, cu menţiunea că aceasta poate suferi modificări în contextul redactării în prima parte a acestui an a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU).

Autogara nu are încă linie de finanţare asigurată

Conform situaţiei centralizate, municipalitatea vrea să atragă finanţări europene în domenii precum transport public (9 proiecte, 417 milioane lei), dezvoltare urbană (5 proiecte, 113 milioane lei), infrastructura de educaţie (9 proiecte, 80,6 milioane lei), eficienţă energetică blocuri de locuinţe (1 proiecte, 6,4 milioane lei), conservarea patrimoniului şi reabilitarea de clădiri publice (8 proiecte, 202 milioane lei) şi sănătate-social (2 proiecte, 145,6 milioane lei).

„Noi am structurat proiectele pe conţinutul axelor de finanţare. Nu ne vom rezuma doar la acestea, pentru că o parte dintre proiecte îşi vor găsi alte surse de finanţare. Nu se regăsesc în POR, ci în alte programe ale Comisiei Europene. În acelaşi timp, unele proiecte sunt finanţate de la bugetul local. Vom participa la concursurile de proiecte în măsura în care acestea vor fi lansate“, ne-a declarat ieri primarul interimar Mihai Chirica.

Proiectul cu valoarea cea mai mare constă în reabilitarea şi amenajarea de clădiri cu destinaţie de locuinţe sociale (135,6 milioane lei). Pentru această investiţie este deja întocmită documentaţia tehnică, iar primăria intenţionează să depună proiectul în cadrul POR 2014 – 2020. O altă iniţiativă importantă constă în construirea centrului intermodal de transport Autogara Iaşi (93,7 milioane lei), dar care nu este eligibilă pentru finanţare în cadrul POR, potrivit reprezentanţilor primăriei.

„Căutăm altă sursă de finanţare, există astfel de surse în afara POR“, a menţionat Chirica.

Proiectul are documentaţie tehnică realizată încă din anul 2012 şi a pierdut „la mustaţă“ finanţarea europeană în cadrul POR 2007 – 2013 întrucât nu a fost depus în timp util pentru obţinerea fondurilor.

Proiectele pentru transport depăşesc 400 milioane lei

Pe lista proiectelor primăriei, cele privind transportul public ocupă un loc fruntaş, după valoare. Cele mai importante vizează reabilitarea de linii tramvai (Iaşi – Dancu, Cinci Drumuri – Baş Ceauş, Bucşinescu – Calea Chişinăului, Podu Roş – Ţesătura, Tepro – Ţuţora, Pod Sf. Ioan – Rond Dancu), în acest sens fiind estimate investiţii de peste 120 milioane lei, conform documentaţiilor tehnice ale proiectelor. La acestea se adaugă achiziţia şi reabilitarea de tramvaie, suma necesară fiind de 90 milioane lei.

„Vorbim de componenta pe care o putem lua din finanţare europeană pentru reabilitare de tramvaie, sperăm să facem o modernizare la noi în ţară, şi, desigur, în cele 90 de milioane lei cuprindem şi achiziţia de mijloace de transport noi“, a precizat Chirica.

Lista proiectelor mai cuprinde un sistem de e-ticketing, modernizarea depoului din Dacia, puncte intermodale de transfer public de călători sau construirea de parcări de tipul Park&Ride.

Investiţia în parcul Copou a fost estimată la peste 10 milioane lei

O altă categorie în care Primăria vrea să atragă fonduri nerambursabile este cea a dezvoltării urbane. În acest sector, proiectele prioritare sunt amenajarea parcului de la Teatrul Naţional (42,9 milioane lei), parcul industrial Fortus (40 milioane lei), infrastructura de agrement Bahlui (10 milioane lei), parcul Copou (10,1 milioane lei) şi reabilitarea zonei Frumoasa (10 milioane lei).

În privinţa infrastructurii de educaţie, primăria vizează proiecte pentru modernizarea/reabilitarea unor obiective precum campusurile şcolare de la Liceul Tehnologic „Petru Poni“ şi Colegiul Tehnic „Gh. Asachi“, Liceul Economic nr. 2, Liceul Tehnologic „Gheorghe Mârzescu“, Şcoala „B.P.Haşdeu“, Şcoala Kogălniceanu, sală de sport la Şcoala „Ion Creangă“, grădiniţe cu program prelungit (1, 14 şi 16) şi reabilitarea de creşe.

La capitolul conservarea patrimoniului şi reabilitarea de clădiri publice, primăria a iniţiat proiecte pentru Colegiul „Mihai Eminescu“, Liceul Pedagogic „Vasile Lupu“, Palatul Roznovanu, Palatul Braunstein, Baia Turcească, Muzeul de Ştiinţe Naturale, Muzeul Holocaustului şi Spitalul de Recuperare.

„Noi vrem mult, depinde foarte mult şi cât reuşim să primim de la finanţatorii europeni“, a conchis Chirica.

Primăria nu poate depune încă proiectele enumerate mai sus pentru obţinerea finanţării pentru că, deocamdată, nu au fost lansate liniile de finanţare europene. Cu toate că exerciţiul financiar european cuprinde intervalul 2014 – 2020, perioada de implementare efectivă va fi 2017 – 2023 din cauza întârzierilor de la nivel central în stabilirea programelor de finanţare.

LISTA:

Comentarii