„La orice colţ de stradă auzi că nu iei carnetul dacă nu dai 100 de euro”

joi, 04 aprilie 2013, 12:20
4 MIN
 „La orice colţ de stradă auzi că nu iei carnetul dacă nu dai 100 de euro”

Modificările la Codul Rutier, propuse marţi de Ministerul Afacerilor Interne, au implicaţii şi asupra şcolilor de şoferi şi a viitorilor posesori de permise de conducere.

Una dintre propuneri vizează instalarea de camere video pe maşinile de examen, care să înregistreze tot ce se întâmplă în timpul testării pe traseu. Directorii a două dintre cele mai importante şcoli de şoferi din Bucureşti susţin că propunerea este o idee foarte bună, care va elimina suspiciunile de corupţie şi de subiectivitate care înconjoară examenul pentru permis auto.
 
Modificarea Codului Rutier prevede ca atât proba teoretică, cât şi proba practică de traseu a examenului pentru permisul auto să fie înregistrate video şi audio, pentru „asigurarea şi verificarea legalităţii examenului”. Înregistrările vor fi stocate cel mult un an de la data realizării, de către Serviciul de Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi la ele vor avea acces doar poliţiştii de la aceste servicii.
Marius Cornel Teodorescu, patronul şcolii de şoferi „TEO”, spune că propunerea are dublu tăiş, dar că în principiu „este o idee foarte bună”.
 
Cine are ceva împotriva camerelor de înregistrat are ceva de ascuns. Eu voi instala camere, pentru că nu vreau să depindă promovabilitatea de subiectivitatea examinatorului, în condiţiile în care şcolile de şoferi sunt obligate să aibă promovabilitate de cel puţin 60%”, a explicat pentru gândul Marius Teodorescu.
Partea de care se teme Teodorescu este ca totul să nu se transforme într-o „afacere a unui şmecher, de la care să se achiziţioneze aceste camere video”. „Suntem păţiţi, s-a mai întâmplat cu acel soft pe care şcolile de şoferi au fost obligate să-l achiziţioneze. A fost autorizat un singur soft, care costa 2.000 de euro, deşi existau pe piaţă programe de 10 euro”, spune Marius Teodorescu.
 
Mircea Grigore, directorul şcolii de şoferi Autogeneral susţine şi el iniţiativa. „Este o idee foarte bună, pentru că în momentul de faţă nu ai cum să rezolvi o contestaţie. Eu spun că am mers bine pe traseu, poliţistul spune că nu. Nu ai nicio probă, să vezi cum s-a desfăşurat examenul. Elevul spune: mi-a dat comenzi greşite, a ţipat la mine, a încercat să mă încurce. Cum rezolvi o astfel de contestaţie?”, explică Mircea Grigore, pentru gândul, de ce camerele video vor elimina o mare parte din suspiciunile privind examenul auto.
Corupţia de la examinare este o altă cauză importantă pentru care a fost propusă această măsură, mai spun reprezentanţii şcolilor de şoferi, care au colaborat, alături de Poliţia Rutieră, la elaborarea acestor propuneri de modificare a Codului Rutier.
 
La orice colţ de stradă auzi că nu iei carnetul dacă nu dai 100 de euro. Cu aceste camere video se va elimina acest folclor. E un mit sau nu este un mit, vom vedea”, spune Marius Teodorescu.
 
Mircea Grigore consideră că acest sistem de supraveghere video ar urma să fie implementat în 6 luni până la un an. Chiar dacă această modificare va implica costuri suplimentare pentru şcolile de şoferi, cei doi şefi sunt pregătiţi să şi le asume, ştiind că astfel examinarea auto va deveni transparentă.
 
Metoda Stroe de examinare a motocicliştilor: „Examinatorii sunt ca nişte domnişoare, le-o fi fost frică”
 
În urmă cu două săptămâni, ministrul de Interne Radu Stroe a propus un ordin prin care să modifice examinarea pentru obţinerea permisului de conducere. Printre propuneri se număra şi schimbarea examinării practice pentru motociclişti. Astfel, examenul pe traseu ar urma să se desfăşoare cu examinatorul pe motocicletă, în spatele elevului care conduce motocicleta. În paralel, pe stradă, ar urma să se deplaseze o maşină în care să se afle poliţistul examinator şi un alt angajat al şcolii de şoferi, care să conducă maşina. Comunicarea dintre toţi cei implicaţi ar urma să se realizeze prin căşti de transmisie.
 
Această desfăşurare de forţe pentru examenul de carnet categoria A nu i-a luat pe nepregătite pe cei de la şcolile de şoferi, însă este considerată „o aberaţie”.
 
Este o mare aberaţie. Nu există nicăieri în comunitatea europeană aşa ceva, suntem cobai. Costurile cu toată această logistică se vor regăsi în preţul pe care îl plăteşte cursantul. Nu am înţeles de ce nu merge poliţistul pe motocicletă şi merge instructorul. Dacă instructorul îi dă indicaţii cursantului – vezi că vine intersecţie, vezi curba, frânează…”, spune Marius Teodorescu, patronul „TEO”.
 
Răspunsul vine din partea colegului său de breaslă, directorul de la Autogeneral, Mircea Grigore, care a participat la consultările cu autorităţile de la Interne, pe marginea acestui proiect.
 
„Între două rele, l-am ales pe cel mai mic. Iniţial, au zis să stea candidatul singur pe motocicletă. Noi am zis să stea poliţistul examinator, că aşa se dădea înainte examenul. Dar ei au avut presiuni din interior, le-o fi fost frică, examinatorii parcă sunt nişte domnişoare. Aşa că decât să lăsăm elevul singur pe motocicletă, să riscăm să facă vreun accident, am ales să stea instructorul”, explică Mircea Grigore.
 

Comentarii