Scris parcă dintr-o singură răsuflare, cu o simplitate uimitoare, volumul Domnicăi Drumea posedă harul de-a tulbura conştiinţa cititorului, atrăgându-l într-un vârtej pe cât de calm, pe atât de anxios, în care stările confuze se decantează ca un lest în profunzime nebănuită a sinelui.
În recentul său volum, intitulat Voceaşi publicat la Editura Charmidesdin Bistriţa-Năsăud, tânăra poetă Domnica Drumea, prin discursul poetic spontan, dar cât se poate de bine articulat, trece dincolo de fruntariile Fracturismului, mişcare literară pe care au fondat-o un grup de tineri scriitori (Dumitru Crudu, Marius Ianuş, alături de Ştefan Baştovoi, Mihai Vakulovski, Ruxandra Novac, Domnica Drumea, fraţii Vakulovski, Moni Stănilă, Zvera Ion, Răzvan Ţupa, la care au aderat, cu sau fără voia lor, alţi tineri douămiişti, Dan Sociu, Constantin Acosmei ş.a.) la începutul anului 2000, înscriindu-se în sfera poeziei situate, dincolo de mode şi timp, fără a abandona însă programul formulat de Marius Ianuş şi Dumitru Crudu, program care propune, printre altele, transferul ”obiectelor decupate” din prim-plan în planul-secund al realităţii şi înlocuirea lor, dacă am înţeles corect, cu stările contorsionate prin care trece subiectul, minimalizarea lor paroxistică, prin exacerbarea eului creator. ”Fracturismul, scrie Dumitru Crudu, consideră că atât obiectele prezentate, cât şi noţiunile, denumirile şi conceptele se înscriu într-un proces de obiectualizare şi obiectivare a eului, deposedându-l de toate atributele sale reale…” Desigur, afirmaţiile spuse pe un ton imperativ ale lui Dumitru Crudu lasă loc, după cum era şi de aşteptat, la multe ambiguităţi. Poetul este destul de inteligent însă pentru a nu se lăsa pradă unor speculaţii pe marginea tezelor, dar şi a noţiunilor, pe care le postulează în program, lăsând, astfel, mai multe portiţe întredeschise posibilelor interpretări. În mod concret nu vom afla niciodată limpede ce înseamnă procesul de obiectualizare şi obiectivare a eului, la care se referă Crudu. După cum nu vom afla nici atributele reale pe care le pierde acelaşi eu prin însuşirea denumirilor, noţiunilor şi a conceptelor ce definesc realitatea înconjurătoare, dar care, pătrunzând în interiorul său, videază subiectul de propriul conţinut. Dumitru Crudu e de părere că realitatea există dincolo de concepte şi etichete. Concepţia sa se află la polul opus taoismului, formulată în Tao-te ching, unde există o corespondenţă biunivocă între obiect şi denumirea sa. Taoismul consideră că o denumire neadecvată acordată unui lucru îl deposedează pe acesta de o parte esenţială a însuşirilor sale, pervertindu-l şi pervertind şi realitatea din jur. ”Noţiunile şi obiectele – afirmă Dumitru Crudu – sunt nişte obstacole în calea receptării şi cunoaşterii individualităţii şi concretului lumii. Pentru a ajunge la realitate, poetul ar trebui să descompună obiectul într-o avalanşă de reacţii şi senzaţii ireductibile. Deoarece obiectele există doar în măsura în care ne provoacă reacţii.” Observăm că programul fracturist enunţat de Crudu urmează până la un anumit punct modelul avangardist de artă promovată de reprezentaţii cubismului în urmă cu un secol, Braque şi Picasso, care renunţaseră la realismul iluzoriu tocmai pentru a crea ”un nou tip de spaţiu în pictură, o nouă manieră de reprezentare”, bazată pe apropiere dintre subiect şi obiect. Reprezentanţii cubismului au pus accent pe linie, renunţând la iluzia (dar şi halucinaţia!) pe care ţi-o oferă perspectiva. Fracturiştii fac abstracţie de realitatea obiectivă, reducând-o la ”senzaţii”. Cu alte cuvinte ei descriu sau încearcă să descrie senzaţiile obscure pe care le simt atunci când intră în contact cu lumea concretă, fără să renunţe însă, după cum postulează în program, la noţiuni. La cuvinte, la limbaj, fapt care-i duce la impas. Visul fracturiştilor, deocamdată, se înscrie în domeniul lucrurilor imposibile. Poezia nu poate renunţa la cuvânt. Desigur, într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat, e posibil ca omul să găsească un alt mijloc de comunicare, pe cale empatică, pe calea vibraţiilor, a aurei, a undelor. Atunci poezia se va transforma într-un fel de simfonie a simţurilor, declanşând în eul receptorului o adevărată avalanşă de sunete, culori şi mirosuri. Nici simţul tactil nu va fi, desigur, ignorat. Se vor putea accesa atunci, în viitor, şi alte simţuri, legate de perceperea spaţiului transcendental. Până atunci însă e o cale lungă, presărată cu ispite şi capcane conceptuale. Unele minimaliste, altele existenţialiste.
Publicitate și alte recomandări video