O campanie altfel?

marți, 29 martie 2016, 01:50
4 MIN
 O campanie altfel?

 Dacă vor dori puncte în plus, candidaţii vor fi obligaţi să vină mult mai aproape de alegători.

Vor fi localele din acest an altfel? Nu mă refer la candidaţi, parcă mereu aceiaşi, ci la modalitatea de a purta o campanie electorală. Legea cea nouă, prin atenţia scrupuloasă pe care o va acorda cheltuirii bugetelor foarte mici de campanie, bugete oferite de stat – adică de noi, contribuabilii -, ar putea produce o vizibilă schimbare de ton în abordarea competiţiei electorale. Dar, în absenţa banilor pe săturate, ce ar putea conta foarte mult?
Întâi, o precizare. Doar campania electorală, adică perioada cuprinsă între 5 mai şi 4 iunie, cade sub incidenţa legii celei noi, aşadar numai în aceste patru săptămâni şi ceva, competitorii vor trebui să fie foarte parcimonioşi. Din contră, până pe 5 mai, candidaţii au voie să cheltuiască oricât şi oricum din surse private, dar nici cel mai bogat dintre ei nu va putea ocoli o întrebare. Merită să consumi resurse uriaşe în precampanie? Da, dar depinde de “cât”, “când” şi “cui”!
În ultimii 25 de ani, concurenţii s-au acuzat mereu unii pe alţii că au furat startul campaniei electorale, nu întotdeauna cu bun temei. Dar, pentru prima oară în ultimul sfert de secol, candidaţii chiar sunt siliţi să fure startul, pentru a avea şanse la un scor mai bun. Cine nu o va face va rămâne cu buzele umflate. Câţiva au început deja campania, dar cel mai probabil, imediat după 5 aprilie, toţi vor intra fără ezitare în bătălia localelor. Această lună de precampanie (5 aprilie – 4 mai) este propice atât recapacitării alegătorilor fideli cât şi reglării anumitor tehnici electorale. Nu vreau să mă hazardez, dar (în pofida noilor reglementări) apreciez că sumele ce urmează a fi cheltuite la localele din 2016 nu vor fi deloc mai mici decât cele din anii electorali anteriori.   
Şi, totuşi, dacă “grosul” va fi distribuit pe piaţă în precampanie, până pe 5 mai, ce se va mai face în campanie? Ei, aici trebuie să apară schimbarea de ton. Cum îţi ţii aproape alegătorii pe care i-ai cultivat în precampanie, dacă nu mai ai voie să arunci cu banii în stânga şi în dreapta? Prin vie prezenţă, adică prin dezbatere şi prin interacţiune. De când nu am mai văzut aşa ceva? Dar am văzut vreodată?
Dacă, în 2012, useliştii le dădeau cu tifla adversarilor, pe care îi dominau copios de la înălţimea unor procente zăpăcitoare, refuzând cu aroganţă orice tip de întâlnire, azi situaţia tinde să se schimbe dramatic. Fricoşii, “mutulicii” şi cei slabi pregătiţi vor avea doar de pierdut. Dimpotrivă, candidaţii capabili să-şi combată în direct, cu argumente, contracandidaţii, dar şi să explice un proiect de la cap la coadă, ar putea puncta decisiv. Dar există astfel de proiecte sau competitorii ne vor promite din nou autostradă şi spital regional de urgenţe? I-aţi mai crede? Dacă da, atunci aleşii cei găunoşi sunt pe potriva noastră. Vai Iaşului!
Apoi, e de aşteptat ca politicienii să coboare, din sferele lor înalte, în stradă. În sfârşit! 
În felul acesta îi vom cunoaşte mai bine; poate mai mult la suprafaţă, e adevărat, dar există întotdeauna un “ceva” inefabil la oamenii care merită încrederea noastră. Uitaţi-vă atent în ochii candidaţilor, în momentul în care ne vor promite marea cu sarea, şi întrebaţi-i ce au făcut în ultimii cinci ani. Cum au ajutat Iaşul în aceşti ani. Dar şi câtă avere au strâns pentru ei în cei cinci ani. Abia după răspunsul lor, trageţi o concluzie.
În această campanie, la fel ca în multe altele, nu va conta doctrina, ci trendul politic. La fel, va conta mai mult partidul decât valoarea; mai mult numele decât proiectul; mai mult lista decât echipa. Dar, dacă vor dori puncte în plus, candidaţii vor fi obligaţi să vină mai aproape de alegători, pentru a ni se prezenta altfel. Cred că aici se va face diferenţa.
 
 

Comentarii