Pasagerii TAROM, duşi la Bucureşti pe patru roţi. Piloţii „stresaţi” ţin avioanele la sol

marți, 16 septembrie 2014, 07:50
4 MIN

Piloţii Tarom au reuşit să nemulţumească ieri sute de pasageri ieşeni. Piloţii diviziilor Airbus şi ATR au refuzat ieri să zboare, zeci de curse fiind anulate. Cele mai afectate au fost cursele interne, operate cu aeronave ATR, cursele de dimineaţă fiind primele anulate.

UPDATE

Greva piloţilor de la TAROM ţine avioanele la sol şi astăzi. Cursa care era programată pentru ora 6 a fost anulată deoarece nava nu a sosit aseară. Aceeaşi soartă o are şi cursa de ora 9,30. Pasagerii care ar fi trebuit să zboare spre Bucureşti au fost preluaţi de micobuze pentru a ajunge la destinaţie. În plu, anulată a fost şi cursa Iaşi-Bologna, de la ora 12,15, de acestă dată fiind invocate motive comerciale. 

Text apărut în paginile cotidianului Ziarul de Iaşi

„Ne-am trezit aseară că nu a venit cursa care urma să plece la 6 dimineaţa spre Bucureşti. Nu era prima oară când aeronava întârzia, fără explicaţii din partea companiei, aşa că nu ne-am îngrijorat prea mult. Pe urmă am văzut că dimineaţă nu este aeronavă, aşa că au fost anulate deja două curse“, a declarat directorul Aeroportului, Marius Bodea, în jurul orei 10.00. Piloţii Tarom nu au declarat o grevă propriu-zisă, ci ar fi invocat diverse indispoziţii pentru a nu efectua cursa.

La acea oră, cursele spre Bucureşti de la ora 6.00 şi cea de la ora 9.30 erau deja anulate. Reprezentanţii Tarom au informat că va fi adusă o aeronavă de la Bucureşti, în jurul orei 10.00, pentru a prelua pasagerii primelor două curse. Cursa specială ar fi urmat să fie efectuată cu o aeronavă Boeing, divizie a Tarom care nu a oprit ieri zborurile. „Nu am fost informat de companie în detaliu, ci doar că au fost anulate cursele şi va veni o aeronavă să preia pasagerii. Am dat sandvişuri şi apă minerală pasagerilor, ne-am prezentat scuzele, pentru că a fost un eveniment neaşteptat. Lumea a înţeles“, a spus Lucian Oglinzeanu, şeful diviziei Tarom din Iaşi. Reprezentanţii Tarom nu au putut să precizeze nici ulterior care este situaţia zborurilor. În jurul orei 18.30, Aeroportul a fost informat că nici cursa de seară spre Bucureşti, de la 18.50, nu va avea loc, de cursa Bucureşt-Iaşi din această dimineaţă neştiindu-se nimic.

Pe aeroport, orele au trecut fără să se mai audă însă ceva de cursa specială. Dacă la ora 10.00 se ştia că aeronava a decolat deja de la Bucureşti, urmând să ajungă la Iaşi, la ora 11.00 se ştia deja că ea nici nu părăsise aeroportul Otopeni. „La 9.30, când aveam zborul, nu ştiam nimic, pentru că nimeni nu ne-a spus nimic. Ştiam doar că nu este avion. S-a zis că vine avionul la 12.00, apoi la 14.00, apoi la 14.30 şi nu ştim nimic altceva. Este o situaţie neplăcută, fireşte. Eu trebuie să mă întorc la Bucureşti, la o înmormântare. Să spunem că pentru mine are mai puţină importanţă când ajung. Dar sunt oameni care au legături mai departe. Ei ce fac?“, a spus Sorana Popescu, unul din pasagerii care încă aştepta la ora 14.00 să părăsească Iaşul. Aeronava care trebuia să preia pasagerii primelor două curse spre Bucureşti a aterizat la Iaşi la ora 14.05, acesta fiind singurul avion venit din capitală în cursul zilei de ieri.

Printre cei blocaţi la Aeroport s-a aflat şi europarlamentarul PSD Cătălin Ivan. Acesta urma să ajungă la Bucureşti cu prima cursă din zi, pentru a ajunge ulterior la Strasbourg. Anularea succesivă a curselor spre Bucureşti l-a forţat pe Ivan să-şi schimbe planurile din mers. „Până la urmă, ajung la Bucureşti, de acolo la Frankfurt. De acolo, iau o maşină spre Strasbourg. În loc de 6 ore, fac 12. Am înţeles că a fost o problemă legată de negocierea contractului colectiv de muncă. Nu este grevă, dar dacă piloţii se simt stresaţi sau nu le este bine, cursa nu are loc, pentru că nu poţi pune pasagerii în pericol. S-a «întâmplat» să fie stresaţi toţi în acelaşi timp“, a spus Ivan. Acesta a făcut naveta în cursul zilei între Aeroport şi oraş, pentru a reveni la aerogară la ora 14.00.

„Fiul meu trebuia să vină de la Oradea, prin Bucureşti. Cursa Oradea – Bucureşti a fost anulată şi ea. Acum, vine cu trenul. Taxiul de la aeroport la gară şi l-a găsit singur, biletul de tren şi l-a cumpărat el, nu i l-a plătit compania care i-a anulat zborul. Dacă şi cum îşi va recupera banii daţi pe biletul de avion, nu se ştie. Eu unul, probabil şi el, mă voi gândi de două ori data viitoare dacă voi mai apela la Tarom“, a spus Ilan Moscovici, tatăl unuia din pasagerii care trebuia să ajungă dimineaţă la Iaşi
Surse apropiate Tarom au explicat că greva nedeclarată ar fi fost provocată de neînţelegeri salariale. Concret, aeronavele Airbus ale Tarom efectuează curse externe, iar piloţii sunt plătiţi preponderent în funcţie de orele de zbor efectuate pe astfel de curse. Odată cu reducerea pe plan naţional a numărului de curse externe ale Tarom şi reţinerea aeronavelor Airbus la sol, veniturile piloţilor au scăzut semnificativ. La protestul piloţilor Airbus s-ar fi raliat ulterior şi cei de pe aeronavele ATR.
Culmea, solicitările Aeroportului ieşean de înfiinţare a unor noi curse externe spre destinaţii ca Paris, Amsterdam sau Istanbul, au fost respinse de Tarom invocându-se tocmai lipsa aeronavelor.

 

Comentarii