Sfecla nenoroceşte drumurile judeţene. Cum a ajuns să fie mai periculoasă decât piatra

marți, 16 septembrie 2014, 01:50
2 MIN
 Sfecla nenoroceşte drumurile judeţene. Cum a ajuns să fie mai periculoasă decât piatra

Sfecla a devenit principalul duşman al drumurilor judeţene. Locul firmelor de construcţii care folosesc camioane supraîncărcate a fost luat în ultimul timp de firmele care efectuează transporturi pentru societăţile agricole. „Ne-a surprins şi pe noi, la ultimele controale făcute cu ajutorul cântarelor rutiere, că circulă camioane încărcate la refuz cu sfeclă. Este sezonul de recoltare acum, iar sfecla, ca densitate, este practic echivalentă cu piatra. Un camion încărcat la refuz, cu o cocoaşă de sfeclă în benă, ajunge să aibă o greutate pe osie dublă faţă de cea permisă pe drumurile judeţene“, a declarat şeful Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor (DJADP), Daniel Minciună.

Instituţia a efectuat în cursul nopţii trecute controale la Lespezi şi Mirceşti, respectiv extremităţile DJ 208, vizând tocmai transporturile de produse agricole. Alte controale vor viza în această dimineaţă camioanele venite din Republica Moldova, pe la Sculeni, şi care folosesc drumul strategic DJ 248B Horleşti – Bogonos – Leţcani, drept şosea de centură, pentru a ocoli Iaşul. „Drumul este făcut din plăci de beton, dar nici acestea nu rezistă. Unele se crapă, altele sunt ridicate faţă de nivelul următoarelor. Traficul este foarte intens şi oricât de rezistent ar fi drumul, tot drum judeţean este şi este calculat la un standard depăşit. Chiar dacă refacem drumurile distruse, tot la normativele vechi trebuie să ne raportăm. Se circulă cu maşini mult mai grele şi cu frecvenţe mult mai mari decât cele pentru care sunt proiectate drumurile. Soluţia ar fi ca drumurile la care se depăşesc normativele să le transferăm ca drumuri naţionale. Dar şi celor de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri, numai drumurile noastre le mai lipsesc“, a precizat Minciună.

Standardele de construcţie a drumurilor au fost elaborate în anii ’60. Conform acestora, drumurile judeţene trebuie să reziste la un trafic mediu, cu o sarcină de 7,5 tone pe osie, caracteristici depăşite de traficul actual. DJADP a aplicat în cursul acestui an aproximativ 60 de amenzi a 15.000 de lei pentru depăşirea sarcinii maxim admise pe osie, majoritatea fiind încasate de şoferii prinşi în flagrant.

 

Comentarii