Detalii despre accidentul mortal din SUA cu maşina Tesla dotată cu sistemul Autopilot

Şoferul se uita la un film, iar maşina care se conducea singură a trecut pe sub o remorcă

luni, 11 iulie 2016, 01:50
5 MIN

Joshua Brown, în vârstă de 40 de ani, a murit pe 7 mai 2016 după ce, pe o şosea din Florida, maşina sa Tesla Model S a trecut pe sub remorca unui camion care-i tăiase calea, cupola fiind retezată. Se pare că în acel moment şoferul se uita la un film, iar maşina sa Tesla Model S funcţiona pe modul Autopilot, care îi dă vehiculului un grad sporit de autonomie.

Joshua Brown era un fost militar specializat în explozibili, iar după ce ieşise din armată îşi înfiinţase propria firmă, care instala reţele de internet wi-fi în suburbii. Domnul Brown era un entuziast utilizator al sistemului AutoPilot de la Tesla. Cu doar câteva săptămâni înainte de accident (pe 5 aprilie) el postase pe Youtube un videoclip în care maşina sa Tesla, cu sistemul AutoPilot activat, evita ciocnirea de un camion care îi tăiase brusc calea pe autostradă (https://youtu.be/9I5rraWJq6E). Patronul Tesla, Elon Musk, a remarcat acel videoclip şi a postat pe contul său de Twiter un link către clip, iar din acel moment a devenit viral. Domnul Brown a fost extrem de încântat că Elon Musk i-a remarcat clipul. „Să reuşesc să fac ceva care să-i atragă atenţia idolului meu Elon Musk este pentru mine ca şi cum aş fi murit şi am ajuns în rai“, i-a spus domnul Brown unei vecine. La doar o lună, partea cu muritul s-a şi întâmplat.

Care ar fi cauza accidentului?

Sistemul Autopilot de la Tesla a fost lansat în octombrie 2015. Software-ul primeşte informaţii de la senzorii instalaţi pe maşină (camere video, senzori, radare, sonar, GPS) şi, în funcţie de ce „vede“ în jur, ia anumite decizii, în concordanţă cu nişte algoritmi prestabiliţi (detectează alte maşini şi frânează pentru a evita coliziunile, poate să schimbe şi banda de rulare dacă şoferul acţionează semnalizarea, etc). De data aceasta, însă, nu a existat nicio reacţie şi partea superioară a maşinii s-a lovit de remorca înălţată a unui camion. Nişte specialişti de la Tesla au spus că, probabil din cauză că remorcă era albă şi soarele bătea din faţă, camerele video nu au detectat-o, softul n-a avut nici o reacţie şi maşina s-a ciocnit violent de remorcă. Dar de ce nu a intervenit atunci sistemul radar? Un specialist auto speculează că probabil radarul „bate“ doar undeva la nivelul botului maşinii, nu şi în partea de sus, iar în momentul în care partea din faţă a trailerului trecuse deja, în faţa lui Tessy (aşa îşi poreclise domnul Joshua Brown maşina) se afla golul dintre camionul de tractare şi roţile din spate ale trailerului. De altfel Tessy a şi reuşit să treacă prin acel gol, pe sub remorcă, dar cupola a fost retezată. 

În apărarea sa Tesla susţine că e primul accident fatal din cele peste 200 de mi-lioane de kilometri care au fost parcurşi de maşini cu sistemul Autopilot activat (de unde ştie Tesla câţi kilometri au fost parcurşi? Tesla colectează pe un server toate datele despre maşinile cumpărate de la ei care se află în circulaţie, deci ştiu când cineva a activat AutoPilot şi cât a mers cu el pornit). Iar un accident la 200 de milioane de kilometri este un rezultat bun, susţin ei, având în vedere că media în SUA este de un accident fatal la fiecare 150 de milioane de kilmetri parcurşi de celelalte vehicule.

Tot specialiştii Tesla susţin că situaţia în care s-a aflat maşina din accident (adică având în faţă un trailer aşezat perpendicular şi cu un gol în faţa botului maşinii) este o situaţie extrem de rară (şi care probabil că nu se afla în lista cu milioane de situaţii posibile în care se poate afla maşina în timpul deplasării pe şosea).

Sunt maşinile autonome sigure?

Autoritatea de siguranţă a traficului NHTSA a deschis o anchetă. Incidentul ridică probleme legate de viitorul maşinilor care se conduc singure. Peste 10 companii testează pe şosele maşini autonome. Cei care sunt împotriva conceptului de maşină condusă de computer spun că accidentul este o dovadă că teh­nologia este foarte periculoasă. Susţină­torii maşinilor autonome spun că Tesla a avertizat clienţii că Autopilot nu face maşina autonomă, ci este un sistem de asistenţă pentru şofer. Manualul de utilizare Tesla sfătuieşte şoferul să nu trebuie să-şi ia niciodată ochii de la drum sau mâinile de pe volan. De asemenea, sistemul nu ar trebui folosit noaptea, pe ploaie, pe ninsoare sau când soarele bate puternic din faţă. Desigur însă că mulţi dintre posesorii de Tesla n-au citit toate aceste avertismente şi vor să testeze li-mitele acestei tehnologii „cool“.

O altă problemă este că Elon Musk a ales pentru acest software denumirea „Autopilot“, care te duce cu gândul la pilotul automat de pe avioanele comerciale, care conduce autonom aeronava pe aproape tot zborul. Însă, la Tesla, pilotul automat nu înseamnă că maşina este autonomă. 
Şi alte companii auto au astfel de sisteme, însă le-au dat nume mult mai „cuminţi“. (Volvo – „semi-autonomous tech“, Mercedes-Benz – „driver assistance“,Toyota – „safety sense“). 
Tesla a dat mesaje contradictorii clienţilor care au pe maşini instalat sistemul Autopilot. Pe de-o parte există sunt avertizaţi că nu trebuie să-şi mâna de pe volan şi nici ochii de la drum, iar pe de altă parte, Elon Musk, patronul Tesla Motors, a declarat că în doi ani Tesla Model S se va putea conduce singură de la est la vest în SUA şi că tehnologia este deja mult mai bună decât şoferii „umani“.

În concluzie

Este viitorul al maşinilor autonome? Cel mai probabil, da! Un astfel de accident nu se va mai înregistra, fiindcă un sistem adaptiv cum este AutoPilot învaţă din greşeli – un om poate face de două ori aceleaşi greşeli, computerul nu. În viitor toate maşinile vor comunica între ele, deci fiecare maşină va şti cu exactitate ce alte vehicule se află în preajma sa nu doar bazându-se pe senzori ori radare (care, după cum putea vedea mai dau şi greş) ci pe comunicaţii directe între ele. Deci riscul de accidente va tinde spre zero, în acest caz (desigur însă, până la apariţia unui virus informatic care să dea peste cap tot sistemul…)

Lucian Amarii

Comentarii