De Business

Punem punctul pe știi

Auditul de management

Subtitlu

duminică, 01 aprilie 2012, 18:32
3 MIN
 Auditul de management

Una dintre cele mai sanatoase practici de management implementate in companiile din tarile mai avansate in economia de piata este auditarea de management. Aceasta este facuta de companii specializate in consultanta si poate sa se refere la intreg managementul organizatiei sau doar la anumite segmente ale acesteia: audit al managementului strategic, cel al oparatiunilor si proceselor unei organizatii, audit financiar, audit de comunicare interna sau externa, auditul fortei de vinzare sau al resurselor umane.

Din pacate la noi aceasta practica de a-ti audita managementul nu a patruns decit timid. Cel mai frecvent intilnite  sint auditurile financiare facute de catre corporatiile subsidiarelor din Romania pentru a determina gradul de performanta al filialelor locale si riscurile fiscale la care se expun. O alta modalitate de auditare care a patruns in Romania este auditul din domeniul standardelor de calitate sau de bune practici cerute ca si conditie minimala de participare la anumite licitatii organizate de institutiile publice sau private. Ma refer aici la certificarile de tip ISO, TUV etc. care odata obtinute atesta celor interesati ca organizatia respecta niste standarde de calitate minime. Desi sint asociate cu standardele de calitate in management, ambele asociatii care reglementeaza certificarile mentionate mai sus sint organizatii provenite din domeniul tehnic si se refera in special la respectarea unor norme de protectie a mediului si persoanelor in procesul de productie in cazul TUV sau a unor norme de calitate a produselor in cazul lui ISO 9000, unul din cele mai implementate standarde in Romania.

Prin urmare nici unul dintre auditurile mentionate mai sus nu ne spune mare lucru despre performanta noastra de management. Cel financiar verifica daca am respectat disciplina financiar contabila a organizatiei si normele fiscale in vigoare, ISO daca respectam normele minime de calitate cerute de client iar TUV daca respectam normele de protectie a persoanelor si mediului in procesul de productie.

Rolul auditului de management vine in completarea altor forme de auditare si se refera la modul cum diferite arii de management creeaza plusvaloare in organizatie. Daca auditurile mentionate mai sus arata daca compania este aliniata la anumite reguli si standarde din piata, auditul de management ar trebui sa scoata in evidenta factorii de diferentiere si avantajele competitive pe care organizatia le are. Un audit de management bine facut arata cum sta compania in piata fata de concurenta, care practici de management creaza plusvaloare si trebuie mentinute si care trebuie imbunatatite, daca modelul de afaceri este sanatos si sustenabil pe termen lung, iar resursele organizatiei, materiale, financiare si umane sint folosite judicious si puse la treaba in mod optim.

Diferenta intre rezultatele obtinute de organizatiile dintr-un anumit domeniu si teritoriu, organizatii care sint influentate de aceeasi factori externi este data de resursele aflate la dispozitie si de calitatea managementului practicat. Cum resursele aflate la un anumit moment la dispozitie sint totdeauna limitate, singurul lucru asupra caruia merita sa ne aplecam cu adevarat este calitatea managementului. Iar ca sa fim siguri ca nu sintem in eroare si ca ne aflam pe directia corecta avem nevoie de o privire externa care sa ne certifice acest lucru printr-un audit de management. In vest apelarea la firme de consultanta in management este ca si mersul la doctor. Cu cit mergi mai tirziu, cind semnele bolii sint evidente cu atit este mai riscant. Daca mergi insa periodic la controlul preventiv este foarte probabil sa ai o viata sanatoasa si sa remediezi din timp eventualele probleme. M-as bucura sa vad acest lucru mai des intimplindu-se si la noi atit in comportamentul oamenilor cit si al organizatiilor.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii