De Business

Punem punctul pe știi

Criza a scazut pofta iesenilor pentru vinuri

duminică, 12 iulie 2009, 20:51
3 MIN
 Criza a scazut pofta iesenilor pentru vinuri

Criza financiara afecteaza tot ce misca in judet. Cramele iesene care in anii trecuti prosperau, acum supravietuiesc de pe urma nuntilor organizate in aceasta perioada. Daca inainte se vindeau zeci de mii de litri pe luna si se faceau incasari de miliarde de lei vechi, acum situatia contabila arata o sadere si de pina la 50%.

Crama Bucium: Acum e o perioada buna ca sint nunti
La Crama Bucium vinurile vrac au preturi pentru toate buzunarele incepind de la 3,5 lei pe litru de vin alb pina la 5 lei cel rosu.

Cu toate acestea oamenii nu se mai inghesuie ca in timpurile trecute. "Nu mai are lumea bani. Acum e o perioada buna ca sint nunti, dar nu mai este vinzarea de acum 5 ani si nici ca cea de anul trecut. Daca atunci vindeam de exemplu soiul «Colinele Iasului» cite 2.000-3.000 de litri pe saptamina, acum vindem aceeasi cantitate intr-o luna. De la incasari lunare si de 1 miliard (lei vechi) la vinurile vrac am ajuns acum sa vindem de 500-600 de milioane de lei vechi pe luna. Dar oricum nu sintem la fel de afectati ca celelalte crame din oras care vin si iau vinul de la noi si mai pun adaosul lor", ne-a declarat Carol Cojocaru, vinzator la Crama Bucium.

Crama din Alexandru: "Abia daca dam doua sticle de vin pe zi"

Alti proprietari de crame mai putin norocosi sustin ca daca nu aveau vinuri vrac erau in faliment de mult. Cu preturi de 5-6 lei pe litru, vinurile de Odobesti-Vrancea de la Crama Dulce si Amar din cartierul Alexandru au cautare doar de sarbatori.

"Avem vad bun, dar lumea este in concediu acum si chiar daca sint nunti nu prea vin si comanda de la noi.  Incasarile sint bune de sarbatori si cel mai bine se vind vinuri vrac. In rest abia daca dam doua sticle de vin pe zi. Daca nu aveam vinurile vrac falimentul era de mult", a mentionat Daniela Nistor, vinzatoare la Crama Dulce si Amar.

La Tohani se vorbeste doar de o scadere de 10%

La alte crame iesene criza financiara nu a fost un impediment pentru a se dezvolta, Tohani deschizind de mai bine de 3 luni o noua crama in Iasi, cu toate ca vinzarile merg pe minus in noua locatie. "La noi situatia este la fel ca in anii trecuti. Sa zicem ca avem o scadere de 10% la incasari, dar nu mai mult. Vindem in jur de 15-20 de tone de vin pe luna acum in vreme de criza, iar inainte am ajuns la o vinzare maxima de 25 de tone pe luna. Vinurile vrac merg cel mai bine pentru ca preturile sint de 5 lei litrul de vin alb si 6 lei cel rosu. Vinzarea la sticle reprezinta doar 2% din incasarile totale", a sustinut Adrian Hurmuz, gestionarul Cramei Tohani din Podu Rosu.

In timp ce mentiona ca vinurile albe cele mai cautate sint Muscat Ottonel si Savignion Blanc, iar la cele rosii Feteasca Neagra si Cabernet Savignion, 5 clienti stateau la coada pentru a fi serviti. "Avem exclusivitate pe Iasi si am mai deschis un punct nou in Pacurari. Din pacate, vinzarile merg pe minus acolo, dar speram intr-o redresare. Ca noutate este faptul ca Tohani colaboreaza acum si cu Chile, Spania si Africa de Sud, aducind vinuri vrac de acolo, ce au un pret de 7,5 lei pe litru. Acestea se vind printr-un mecanism dedicat sectorului HoReCa (n.r. – hoteluri, resturante, cafenele) care se gasesc si in cramele noastre", a completat Humuz.

Good Point: 80% la sticla, 20% vrac

Tot la nivel de noutate este si vinul vrac ce se gaseste in magazinul Good Point pe stada Sf. Lazar. "La noi raportul de vinzare este de 80%, vinzarea vinurilor la sticla si 20% cel la vrac. Vinurile noastre la sticla nu se gasesc in magazine fiind aduse din Italia, Franta, Spania, Africa de Sud si Noua Zeelanda. Vinurile vrac probabil ca sint cele mai scumpe din oras, iar preturile de 7-8,5 lei pe litru se datoreaza faptului ca sint produsul unor culturi de vita ecologica. Sintem cu ele pe piata de citeva luni si se simte un trend ascedent la vinzare. Nu putem face o comparatie cu anii trecuti pentru ca noi am deschis pe timp de criza si inca nu avem un an de activitate",
a argumentat Ana Maria Nazarie, coordonator magazin Good Point.

Comentarii