De Business

Punem punctul pe știi

RATP: datorii de 540 miliarde lei

Subtitlu

miercuri, 24 octombrie 2007, 20:00
6 MIN
 RATP: datorii de 540 miliarde lei

Seful fiscului iesean, Anton Dobos spune ca este hotarit sa recupereze toate datoriile, mergind chiar pina la lichidarea regiei in cazul in care activele din patrimoniu nu vor acoperi valoarea restantelor.

De partea cealalta, conducerea RATP sustine ca in nici un caz activele din patrimoniu nu vor acoperi valoarea restantelor. Cu alte cuvinte, Fiscului nu-i ramine decit sa puna cruce pe RATP Iasi, lichidind regia.

36 de gramezi de fier vechi

Potrivit anuntului de licitatie lansat de Directia Generala de Finante Publice Judetene (DGFP), la vinzare vor fi scoase 36 de autobuze si troleibuze la preturi cuprinse intre 6.900 lei si 10.600 lei, tarife fara TVA. Valoarea totala cu tot cu TVA a bunurilor ce vor fi scoase la vinzare de DGFPJ se ridica la peste 375.000 lei. Dupa cum se arata in anunt, licitatia va avea loc pe data de 6 noiembrie, la ora 10, la sediul institutiei.

„RATP inregistreaza datorii foarte mari la bugetul consolidat al statului, respectiv 57,4 milioane lei cu tot cu penalitati de intirziere. Am demarat actiunea de executare silita pentru a recupera aceste datorii. Si nu este singurul contribuabil cu datorii mari care a intrat in vizorul nostru", a explicat Dobos.

Seful Fiscului sustine ca este hotarit sa duca actiunea pina la capat pentru a recupera toate sumele restante. „Aceasta este doar o serie de active ce vor fi scoase la licitatie. Stiu ca acestea nu acopera datoriile, insa, dupa ce le vom vinde, vom mai scoate la licitatie si alte active. Vom urma Codul de Procedura pina la capat. Vom pune poprire chiar si pe veniturile pe care RATP le are de incasat de la partenerii de afaceri", a anuntat Dobos.

Si planurile sale par sa nu se opreasca aici. „Daca nu se stinge creanta, vom cere lichidarea societatii pentru a recupera sumele restante", a avertizat seful Fiscului.

In afara de fier vechi, RATP nu mai are nimic

De cealalta parte, directorul RATP spune ca nici macar nu stie cit datoreaza statului regia pe care o conduce. Nu stia nici de intentiile Fiscului. „Nu stiu nimic de aceasta vinzare. Nu am fost anuntat. Valoarea datoriilor nu am de unde sa o cunosc. Sint afisate pe site (n.r. – site-ul Ministerului de Finante). Cind voi vedea anuntul de licitatie vom vorbi mai mult pe acest subiect", a spus Maricel Gherca, directorul RATP.

Dupa cum sustin alte persoane din conducerea regiei, aceste active vor fi primele si ultimele care vor putea fi scoase la vinzare de catre Fisc. „Cite autobuze? 36? Practic, doar acestea sint in patrimoniul nostru. Altceva nu mai avem. Restul, cum sint terenurile sau mijloacele de transport noi, apartin Consiliului Local. Nu vad ce ar mai putea vinde", a precizat Cristi Stoica, directorul tehnic al RATP.

Masinile pe care vrea fiscul sa le vinda sint troleibuze romanesti si Skoda si autobuze Ikarus si SC10. Un simplu calcul arata ca activele ce vor fi scoase la vinzare de catre Fisc acopera mai putin de 1% din valoarea totala a datoriilor RATP catre stat.

Cu alte cuvinte, Fiscul va avea toate motivele sa ceara lichidarea regiei de transport a municipalitatii, nemaiavind ce scoate la vinzare. In orice caz, autobuzele si troleibuzele ce vor fi scoase la licitatie isi vor gasi greu cumparatori.

Potrivit reprezentantilor RATP, vehiculele au o vechime de aproximativ 30 de ani. In aceste conditii, singurii participanti ce s-ar putea prezenta la licitatie ar fi firmele de colectare a fierului vechi. „Este destul de dificil sa achizitionezi autobuze pentru fier vechi deoarece se percep foarte multe taxe la dezmembrare si pretul fierului scade in aceste conditii. Oricum, ma voi inscrie la licitatie, si daca va fi un pret bun, este posibil sa le si cumpar. Pretul unui kilogram de fier vechi este de 0,5-0,6 lei", a explicat Constantin Comanescu, patronul  Remat, una dintre cele mai mari societati de colectare a deseurilor feroase.

La pretul oferit de Comanescu pentru fierul vechi, cele 36 de autobuze ar valora doar 370.000 lei. Aproximativ acelasi pret este solicitat si de catre Fisc la licitatia de pe 6 noiembrie.

Terenul RATP face 35 milioane euro

Tot ceea ce poate valorifica Fiscul de la RATP sint doar autobuzele care se vind la pret de fier vechi. In schimb, regia de transport sta pe o adevarata comoara de bani, de care insa nu se poate atinge, terenul fiind al CL.

Mai exact, RATP are in administrare nu mai putin de 9 hectare de teren, respectiv 3 hectare la depoul din Dacia, 4 hectare la depoul de la Gara si alte 2 hectare in zona Tudor Vladimirescu.

Potrivit agentilor imobiliari, valoarea celor trei terenuri se ridica la aproximativ 35 de milioane de euro. Practic, daca terenul ar apartine RATP, valoarea lui ar fi suficienta pentru a plati de doua ori toate datoriile regiei. Este insa greu de presupus ca terenul va putea fi vreodata valorificat pentru aceste datorii.

Primarul: O idiotenie

In ciuda gravitatii situatiei de la RATP, primarul Gheorghe Nichita vede actiunea Fiscului ca pe un demers politic.

„Mai mare idiotenie nu am vazut. Este o politica liberala dusa de Dobos si ai lui. Regia face un serviciu social, pentru populatie. Dobos incearca sa demonstreze ca este o persoana importanta in oras si vrea sa arate sefilor lui ca se ia de Nichita. Mie personal mi-ar fi rusine, daca as fi in locul lui", ne-a declarat, nervos, primarul.

RATP, stoarsa de bani de Primarie

Situatia financiara dezastruoasa in care se gaseste RATP este intretinuta la foc mic de municipalitate de ani buni. Regia de transport functioneaza cu pierderi imense de la infiintare. O parte din pierderi ar fi putut sa fie acoperite daca de la bugetul local ar fi fost virate sumele alocate ca subventii pentru gratuitatile decise de primar.

Reprezentantii RATP au intentat chiar un proces Primariei pentru recuperarea subventiilor neachitate de la bugetul local. Procesul este inca in desfasurare, iar suma solicitata de RATP depaseste 40 milioane lei.

Mai mult, municipalitatea a adaugat inca o piatra la gitul regiei: o redeventa anuala de 7 milioane lei, pentru anul in curs. Redeventa a fost stabilita inca din 2005 si a fost majorata un an mai tirziu. Criza prin care trece RATP a facut ca redeventa sa fie inca o sursa de datorii, pentru ca regia nu a avut fondurile necesare pentru achitarea redeventei.

Anul trecut, RATP a inregistrat pierderi de aproape 12 milioane lei. „Si in acest an vom merge in pierdere. Sint datorii mari la bugetul de stat. De curind, s-a schimbat si legislatia. Astfel, orice suma viram noi la bugetul de stat, ea este scazuta din penalitatile si majorarile de intirziere. Inainte, se scadea din suma datorata. De aceea, chiar daca noi mai platim cite ceva la bugetul de stat, datoria ramine aceeasi si se aduna iar majorari", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

O gura de oxigen pentru regia de transport ar fi acordarea subventiilor datorate de municipalitate. „Sint sume care se aduna din 1997 si pina in prezent. Din 2004, am primit toti banii care au fost alocati prin bugetul local, dar tot s-au adunat penalitati la sumele datorate din urma", a precizat Gherca.

Reprezentantii Primariei au alta varianta. „In acest moment, municipalitatea are de dat la RATP 15,6 milioane lei. In schimb, si regia are datorii catre bugetul local. Acestea se ridica in prezent la peste 27 milioane lei", a afirmat Victorel Lupu, directorul economic al Primariei.

O buna parte din datoriile RATP catre Primarie reprezinta chiar redeventa impusa de CL. Astfel, redeventa, plus impozitul pe teren, pe cladiri si pe mijloacele de transport in comun se ridica la 15 milioane lei. Directorul economic a mai spus ca regia nu a achitat nici ratele pentru cele 50 de autobuze MAZ.

Astfel, municipalitatea a fost nevoita sa plateasca aproape 10 milioane lei pentru autobuze, sume ce, teoretic, urmeaza sa fie recuperate de la RATP. Tot de la bugetul local au fost achitate si o parte din ratele pentru microbuzele Iveco, adica peste 650.000 lei.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii