Fotbalul ca pretext

marți, 07 martie 2000, 00:00
3 MIN
 Fotbalul ca pretext

Intr-o tara ca Romania, in care orice poate fi scos la mezat, atita timp cit are un pret, am ajuns in situatia ca si cluburile sportive sa fie scoase la licitatie si vindute, cu intreg patrimoniul, de la barele portilor si dusurile din vestiar, pina la sportivii insisi. Aceasta premiera s-a inregistrat la Brasov, unde Uzina Tractorul s-a declarat dispusa sa vinda asociatia sportiva cu acelasi nume oricui este dispus sa ofere minimum 10,7 miliarde. Evident, la licitatia cu pricina nu s-a prezentat nimeni, fiindca nici un om de afaceri nu s-a aratat dispus sa ofere aceasta suma pentru a prelua un "mastodont" care nu aduce beneficii, ba chiar "maninca" inca vreo zece miliarde pe an numai pentru a-si asigura mentinerea sectiilor si participarea la competitii. Se punea problema ca "Tractorul", unitate aflata si asa intr-o situatie deloc infloritoare, sa inchida portile clublui si sa-i indemne pe sportivi sa-si caute de lucru in alta parte.
In ultimul moment, insa, George Copos, patronul clubului Rapid si totodata un prosper om de afaceri, s-a oferit sa incheie un contract de asociere intre una din societatile sale, Ana Hotels, si clubul brasovean. Afacerea s-a incheiat foarte repede, urmind ca, dupa incheierea contractului, Ana Hotels sa suporte cheltuielile de intretinere a cladirilor si cheltuielile de competitie ale echipei de fotbal in acest an, cheltuieli evaluate la aproximativ 4,8 miliarde de lei. Raspunsul la intrebarea "Ce ar avea de cistigat Copos la aceasta afacere" e simplu: omul de afaceri bucurestean doreste sa faca din Tractorul Brasov echipa satelit a Rapidului, acolo unde sa-si rodeze jucatorii si din pepiniera careia sa-i promoveze pe cei mai talentati fotbalisti. In plus, ca un bussinesman versat, George Copos a intuit ca valoarea cladirilor si terenurilor din patrimoniul clubului bucurestean nu e deloc mica si ea ar urma sa creasca in momentul in care un investitor strain ar cumpara uzina de tractoare din orasul de la poalele Timpei. Pina aici, totul este clar: rapidistii sprijina financiar un club pe care, foarte probabil, in viitorul apropiat il vor cumpara cu totul si il vor transforma intr-o filiala a celui de la Bucuresti.
Marele scandal a izbuncit, insa, in momentul in care s-a aflat ca Uzina Tractorul avusese inca o oferta de preluare a clubului sportiv, mult mai avantajoasa financiar, de la un grup de firme din Brasov. Detinatorul acestui grup de firme, Ion Nicolaie, este una si aceeasi persoana cu patronul clubului FC Brasov, care, evident, doreste, la rindul sau, sa-si intareasca pozitia pe piata fotbalului intern prin asocierea cu o grupare sportiva locala. Mai mult decit atit, intre Nicolaie si Copos, oameni de afaceri cu o forta financiara relativ egala, exista de citeva luni un razboi nedeclarat, dar vizibil, declansat de vinzarea unui jucator brasovean dorit de Rapid exact la echipa rivala a acesteia, Dinamo. Nicolaie se opune cu toate fortele ca "Tractorul" sa devina fieful rapidistilor in propriul oras, simtindu-se ca si cum i-ar lasa pe dusmanii lui sa-i umble nestingheriti prin casa. Poate de aceea, interesat si de preluarea clubului Tractorul, din care sa faca echipa satelit a lui FC Brasov, el a oferit o suma mai mare decit cea a lui Copos, insa, complet de neinteles, ea nu a fost luata in consideratie de directorii uzinei Tractorul.
Asupra acestora din urma au inceput sa curga acuzatiile ca ar fi fost "sensibilizati" de Rapid pentru a-si vinde clubul pe un pret de nimic, fara a tine cont de interesele locale. Scandalul a ajuns pina in inaltele sfere politice, presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian Taropa, sustinind ca principalul sponsor al Rapidului a facut presiuni dure asupra conducerii uzinei Tractorul si ca nu se va lasa pina nu va organiza o licitatie corecta de vinzare a clubului. In momentul de fata, situatia este foarte neclara, nestiindu-se daca va fi mentinut contractul de asociere cu Rapid sau clubul Tractorul va fi vindut brasoveanului Ioan Nicolaie, dispus sa ofere oricit pentru a-i lua "fata" rivalului Copos. Cert este ca fotbalul a devenit un adevarat cimp de lupta pentru oamenii de afaceri, pe care sint folosite toate mijloacele posibile pentru atingerea scopului urmarit si distrugerea rivalilor. Iar orgoliile personale joaca uneori un rol mai important chiar decit calculele de rentabilitate ale investitiei. (Ion TEODOR)

Comentarii