Sa ne temem de „mosi craciuni”

joi, 28 decembrie 2006, 20:34
3 MIN
 Sa ne temem de „mosi craciuni”

Ati vazut? I-a dat 1000 de euro pentru ca stia "Tatal nostru". Forumul liceenilor s-a aprins, in urma cu ceva timp, datorita nemaivazutului concurs initiat de Gigi Becali la un banchet. La citeva zile, multumit de ajutorul banesc oferit bisericii, IPS Pimen s-a afisat, la congresul PNG, in dreapta aceluiasi personaj. Prin biserici, la recentele sarbatori crestine, preotii l-au inclus in Pastorala de Craciun: "Fiti milostivi ca Gigi Becali! Pe zi ce trece, Biserica Ortodoxa se transforma intr-un organism de propaganda politica, cu consecinte inca greu de evaluat, concurind o buna parte din mass-media, la fel de fixista. Televiziunile, principalele formatoare de opinie, se bulucesc sa transmita in direct si aloca zilnic o rubrica dedicata actelor de "donatie". Orice punga de bomboane este subiect de interes national, daca vine de la cineva considerat important. "Generosii", "milostivii", cei care se pretind alaturi de saraci, apar intotdeauna in prime-time. Unul din vehiculele importante pentru cresterea popularitatii in Romania are aparenta filantropiei.

Sub semnul lui Mos Craciun, care vine cu ocazia inundatiilor si cind se fura curentul electric, cind se construieste o biserica, si-a croit cariera Gigi Becali. In mod evident, nu e filantropie, marinimie si generozitate. Avem de-a face cu un fenomen mai periculos decit "caritasurile" si "fondurile de investitii". Avem in fata constructia unui miraj, care trebuie dezumflat cit mai rapid si eficient. Populismul se poate trata la fel cum sint interzise orice forme de propaganda anti-semita, cu o reglementare legislativa atenta si o supraveghere inteligenta a societatii civile. Propunem o lege pentru reglementarea actelor filantropice.

Ce ar trebui sa cuprinda, in principal, aceasta lege? In primul rind, ar trebui considerate acte de publicitate mascata aparitia persoanelor private ori a reprezentantilor unor institutii, in cadrul stirilor televizate, oferind bani, bunuri materiale sau donatii de orice tip, in scopul recompensei, sprijinului ori sustinerii unei persoane, comunitati sau institutii aflate in suferinta. Perspectiva este simpla. Asa cum un anumit brand de electrocasnice se sustine cu bani si vizibilitatea costa, brandul politic "Becali" se sprijina pe vizibilitatea si renumele conferite pe gratis din acte de asa-zisa generozitate. Filantropia va fi considerata numai acel act de vointa anonim, dezinteresat, realizat departe de orice intentie si forma de publicitate ascunsa. Prin urmare, daca mass-media vrea sa ofere stiri despre Becali, pentru ca acesta si-ar fi donat averea bisericii, gestul trebuie considerat calup publicitar si taxat ca atare, deoarece efectele sint identice.

In aceeasi masura, daca presa scrisa abordeaza teme de o asemenea natura, ar trebui sa-si stabileasca standarde deontologice stricte pentru a nu transforma "filantropia" intr-o tema de reclama sau manipulare a cititorilor.

In al doilea rind, institutiilor publice, cum este cazul BOR, ar trebui sa li se interzica referirile laudative la adresa actorilor implicati in lupta politica, in fata enoriasilor si publicului de orice fel, pe motiv ca este o forma de campanie electorala mascata. Includerea personajelor politice de orice fel in pastorale ar trebui interzisa.

Milostivenia de parada in tara "rechinilor", "crocodililor" sau chiar a "pestilor mai mici" are, din start, ceva profund necrestin, imoral. Folosind disperarea ca trambulina spre inimile oamenilor, unii dintre "rechini" nu fac decit sa le afecteze puterea de judecata. Aceasta lege, daca se va initia si promulga, cu siguranta va produce o scadere considerabila a generozitatii politicienilor. I-ar invata insa pe romani ca un Mos Craciun dezinteresat nu exista decit pentru copii.

Comentarii