7 milioane de euro aruncati anual in gaura neagra a RATP

miercuri, 21 februarie 2007, 01:07
6 MIN
 7 milioane de euro aruncati anual in gaura neagra a RATP

Regia de transport s-a abonat la banii bugetului local. Anul acesta, de la bugetul local vor pleca aproape 50 milioane lei (500 miliarde lei vechi) catre RATP. Suma reprezinta o treime din creditul BERD, dar si prevederile din bugetul local pentru anul 2007. Primarul Gheorghe Nichita a parafat ieri un imprumut de 15 milioane euro, adica peste 51 milioane lei. Creditul luat de la BERD va fi destinat modernizarii sinelor de tramvai din municipiu. Suma va fi cheltuita in maximum trei ani. Astfel, in medie, municipalitatea va investi 17 milioane lei anual, pina in 2009, in infrastructura de rulare a tramvaielor. Pe linga aceasta suma, bugetul local mai cheltuieste pentru transportul local in 2007 alte 30 milioane lei. Suma urmeaza sa fie folosita pentru plata ratelor la autobuzele MAZ deja achizitionate de RATP, pentru achizitia altor 80 de autobuze, 30 de tramvaie sau pentru acoperirea subventiei acordate de Consiliul Local pentru categoriile defavorizate. Fondurile venite de la bugetul local aproape ca dubleaza bugetul estimat pe 2007 de sefii RATP. Astfel, in bugetul pe 2007, RATP a prins venituri de 60,6 milioane lei, din care 35,4 milioane lei reprezinta veniturile din activitatea de baza a regiei, adica transportul de persoane. Totodata, anul trecut, regia a inregistrat pierderi de aproximativ 7 milioane lei. „Bilantul contabil nu este inca gata, dar la sfirsitul celui de al treilea trimestru erau inregistrate pierderi de aproximativ 5 milioane lei. Cred ca vor fi peste 7 milioane lei pe tot anul 2006", a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Ieri s-a semnat pentru un RATP fara pierderi in 2010

Investitiile din calea de rulare a tramvaielor vor demara inca din acest an. Sefii Primariei sustin ca in luna mai vor avea deja contracte semnate pentru executarea lucrarilor. In total, in urmatorii trei ani, se vor reabilita 16,4 kilometri de cale dubla de rulare. „Avem deja selectat un consultant tehnic care, impreuna cu RATP, va stabili ce portiuni intra in lucru. Tot ei vor redacta si documentatiile pentru achizitii. Vom primi asistenta tehnica pe toata perioada derularii contractului. Firma va fi platita cu 600.000 euro", a declarat Nichita. Timp de trei ani, municipalitatea nu va trebui sa ramburseze creditul BERD, ci doar dobinzile aferente sumelor cheltuite. Pina in 2020 insa, municipalitatea va trebui sa ramburseze in jur de 21 milioane euro pentru banii imprumutati acum. „Va trebui sa rambursam creditul de 15 milioane euro. Dobinzile si toate cheltuielile vor fi de aproximativ 3 milioane euro pentru cei 13 ani de contract. Pe linga aceste sume, bugetul local va cofinanta proiectul cu alte aproximativ 3 milioane euro", a explicat Mihai Chirica.

Imprumutul contractat de Primarie va aduce alte costuri suplimentare bugetului local. Astfel, timp de trei ani, municipalitatea va trebui sa achite dobinzi pentru sumele cheltuite, iar din 2010 sa inceapa returnarea creditului, pina in 2020. Sumele rambursate de municipalitate vor diferi de la an la an. In medie, bugetul local va trebui sa achite in perioada 2010 – 2020 in jur de 2 milioane euro anual. „BERD a impus si o conditie de reducere a costurilor. Astfel, la sfirsitul lui 2008, costul pe vehicul/km trebuie sa fie cu 5% mai mic decit cel inregistrat la sfirsitul lui 2006, iar la sfirsitul anului 2010, costul trebuie sa fie cu 15% mai mic. Pe total, costurile ar trebui sa se reduca cu aproximativ 7 milioane lei pina in 2009, adica, in medie, cu peste 2 milioane lei pe an", a afirmat Chirica. El a mai spus ca studiul finantat de BERD va cuprinde si un capitol pentru restructurarea regiei in vederea reducerii costurilor. In plus, sustin sefii Primariei, investitiile din calea de rulare vor conduce la reducerea cheltuielilor legate de reparatia mijloacelor de transport. „Se poate reduce si consumul de energie la tramvaie. Se va evalua si necesarul de personal", a spus Chirica.

Investitiile RATP, pe banii Primariei

In bugetul local de pe 2007, municipalitatea a prins alte fonduri importante destinate transportului in comun. Edilii au alocat in acest an regiei de transport locale 9,2 milioane lei, numai pentru investitii. Banii vor intra in modernizarea caii de rulare din zona Baza 3, macazuri si incrucisari linii, refugii pietonale, sistemul de ticketing si GPS, achizitionarea unei statii de spalare moderne, dar si cumpararea de tramvaie si autobuze. „Avem in plan cumpararea unei statii de spalare moderne, 30 de tramvaie second-hand, 30 de autobuze second-hand si 50 de autobuze noi, in leasing", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Concret, vor fi investite 1,5 milioane lei pentru modernizarea a 0,66 km cale simpla de rulare. Totodata, vor fi schimbate 48 de macazuri, proiectul urmind sa se deruleze pe durata a inca doi ani de zile. Astfel, in 2008 si 2009, vor mai fi investite cite 9,7 milioane lei numai in aceste modernizari. In acest an vor fi demarate reamenajarea si modernizarea refugiilor pietonale si dotarea mijloacelor de transport in comun cu sistem de ticketing si GPS. Refugiile din statiile mijloacelor de transport vor fi modernizate pina in 2010, investitia totala ajungind la 2,4 milioane lei. Implementarea sistemului de ticketing si GPS ar urma sa fie finalizata in 2009, in total fiind prevazute in acest scop 6 milioane lei. „Este vorba despre un sistem complex care implica pe linga GPS si un sistem de dispecerizare si unul de ticketing. Sistemul poate prezenta foarte multe date cu privire la numarul de kilometri parcursi de mijlocul de transport, situarea acestuia in timp si spatiu, nivelul carburantului din rezervor, dar si alti parametri functionali", a precizat Cristian Stoica, directorul tehnic al regiei.

Tot in acest an, sefii RATP au planificata achizitionarea a 30 de tramvaie si 30 de autobuze second-hand, pentru care s-a alocat suma de 1,5 milioane lei. Totodata au fost alocati 3.475.000 lei pentru o prima rata la achizitionarea in leasing a altor 50 de autobuze noi. „Inca nu au fost stabilite datele cu privire la licitatia pentru achizitionarea autobuzelor noi. Vrem ca, pina in toamna, aceste mijloace de transport sa intre deja pe trasee", a mai declarat Adrian Mihai. In cazul in care programul RATP va fi pus in practica, bugetul local ar urma sa plateasca anual, pina in 2009 inclusiv, suma de 50 milioane lei pentru transportul in comun.

Municipalitatea a pregatit alte 7,7 milioane lei pentru plata ratelor la cele 50 de autobuze MAZ cumparate deja. Desi au fost achizitionate de RATP, cu garantia Consiliului Local, regia de transport nu a putut sa onoreze contractul. Astfel, autobuzele sint achitate de Consiliul Local, in calitate de garant. Sumele ar urma sa fie recuperate de la RATP, intre regie si CL existind un astfel de contract. Autobuzele au fost achizitionate in leasing, pentru ele urmind a se plati peste 10 milioane euro. Regia de transport va primi si 6 milioane lei de la bugetul local in contul gratuitatilor oferite pentru mai multe categorii de persoane, pensionari, revolutionari, donatori de singe.

Citi calatori are RATP

Sefii RATP sustin ca, in 2006, in jur de 82 milioane de ieseni au folosit mijloacele de transport ale regiei. Numarul calatorilor va creste in acest an cu aproape 10 milioane, in conditiile in care in aceasta primavara microbuzele private ale „Minibus" vor fi scoase de pe trasee. Astfel, regia ar putea avea in 2007 in jur de 92 milioane de calatori. „Noi am avut in medie 90 de microbuze la strada si am transportat in 2006 in jur de 9,7 milioane de persoane", a explicat Costel Pristavu, patronul „Minibus". Prin comparatie, RATP dispune de 150 de tramvaie, 50 de autobuze si 50 de microbuze. Cei mai multi calatori au preferat tramvaiele, in jur de 50 milioane.

Regia din Cluj are profit

Spre deosebire de regia de transport ieseana, care merge in pierdere, cea din Cluj merge pe profit. Contactat telefonic, Liviu Neag, directorul regiei de transport clujene, a declarat ca in 2006 a obtinut un profit de 180.000 lei. „Este vorba despre un serviciu public, si nu putem vorbi de un profit mare. Noi incercam sa oferim confort si siguranta si sa obtinem profit. Cam din 1997 sintem pe un trend ascendent si obtinem profit", a precizat Liviu Neag. Reprezentantii RATUC Cluj-Napoca au subliniat ca municipalitatea ii sustine in procent de aproape 95% in ceea ce priveste investitiile. Astfel, in acest an, urmeaza a fi contractat un credit de 30 milioane euro pentru reabilitarea totala a caii de rulare. „In prima faza vom inlocui toata calea de rulare, urmind ca mai apoi sa achizitionam tramvaie cit mai noi. Sustinem transportul electric pentru ca este cel mai ieftin si cel mai putin poluant", a mai declarat Liviu Neag.

Comentarii