Alarma la Aeroport: pista se va face praf in doi ani

miercuri, 04 noiembrie 2009, 01:50
4 MIN
 Alarma la Aeroport: pista se va face praf in doi ani

onsiliul Judetean (CJ) mai are la dispozitie foarte putin timp pentru a demara lucrarile de modernizare a aerogarii. In doi ani, Iasul ar putea pune lacat pe poarta Aeroportului.

Potrivit specialistilor, aceasta este speranta de viata pe care o mai are pista actuala, cu o vechime de peste 40 de ani. Saptamina aceasta, CJ va finaliza receptia proiectului tehnic al viitoarei aerogari iesene, fiind stabilite in detaliu toate fatetele pe care le va avea noul aeroport, de la dotari pina la studii privind etapizarea lucrarilor, durata acestora fiind estimata la patru ani. CJ nu are insa nici macar terenul necesar pentru construirea noii piste.

"In doi ani, infrastructura nu va mai putea fi folosita"

Unele din dotarile esentiale ale Aeroportului au o vechime de aproape o jumatate de secol. Pista de 1.800 de metri lungime si 40 de metri latime a fost construita in 1966. Potrivit specialistilor, durata ei de viata este aproape depasita. "Daca in doi ani nu se intervine serios in renovarea pistei, mergind pina la schimbarea dalelor de beton, infrastructura nu va mai putea fi folosita", a declarat Sever Mihart, inginerul sef al Aeroportului.

Aerogara din Bacau, deschisa din 1946, sta mai bine ca cea de la Iasi, avind o pista de 2.500 de metri lungime si 80 de metri latime, caracteristici care permit aterizarea avioanelor de mari dimensiuni. In plus, aerogara bacauana, care a deservit anul trecut 119.000 de calatori, se afla in curs de modernizare, find concesionata de operatorul low cost Blue Air. Aeroportul din Timisoara, construit in 1953, cu o pista lunga de 3.500 de metri si o latime de 45 de metri, a avut anul trecut aproape 958.000 de pasageri.

In studiul de marketing atasat proiectului tehnic al aerogarii Iasi se previzioneaza a fi atrasi un milion de pasageri in decurs de patru ani de la terminarea modernizarii, fata de 150.000, citi au fost anul trecut. Pentru modernizarea aerogarii sint necesare 191 milioane de euro. Aeroportul va fi structurat pe patru module: un terminal de pasageri, un terminal cargo, un hangar si suprafete de miscare aeroportuara.

"Acum, pe platforma au loc un avion si jumatate"

Caile de rulare necesita o investitie de 123 de milioane de euro. Modernizarea va presupune in primul rind construirea unei noi piste, de 3.000 de metri lungime si 45 de metri latime. Va fi construita de asemenea o platforma de operare pe care vor avea loc 12 avioane. "Acum, pe platforma au loc un avion si jumatate", a declarat Sever Mihart. Potrivit acestuia, construirea cailor de rulare ar trebui sa dureze maximum doi ani.

Terminalul de pasageri va avea o suprafata desfasurata de 16.000 de metri, o parcare de 800 de locuri si o capacitate de procesare in 13 fluxuri diferite a 800 de pasageri pe ora. Modulul in care vor fi construite cafenele, baruri si restaurante va costa 56,5 milioane de euro si ar trebui construit intr-un an.

Un an ar trebui sa dureze si finalizarea celorlalte doua module, respectiv terminalul cargo, in valoare de 6,3 milioane de euro si hangarul, in care vor intra 4 avioane, cu o valoare de 5,3 milioane de euro. Terminalul cargo va avea o capacitate de prelucrare de 25 tone de marfa pe ora, un spatiu de depozitare de 1.400 de metri patrati si o parcare de 8.900 de metri patrati. Din vechile dotari ale Aeroportului va fi pastrat turnul de control, care ar putea face fata cerintelor unui trafic de un milion de pasageri. "La un milion de pasageri pe an ar fi cam o decolare la 10 minute, ceea ce nu este prea mult pentru actualul turn. In proiect este insa prevazut un spatiu in care pe viitor va putea fi construit unul nou", a declarat Sever Mihart.

Nici o solutie pentru finantare

Studiile de marketing facute odata cu proiectul tehnic arata ca investitia de la aeroport ar putea fi recuperata intr-o viziune pesimista in doua decenii, varianta optimista de recuperare a banilor fiind de doar 10 ani. "Graficul de executie prevazut de proiectant este de patru ani. Lucrarile se vor face insa pe module si se poate lucra chiar si in acelasi timp la mai multe. Executia in «varianta romaneasca» va dura patru ani, in cea nemteasca, doar doi ani. Aeroportul nu se va inchide decit noaptea pentru 8-10 ore, si asta doar in perioada in care se va lucra la caile de rulare", a declarat Sever Mihart.

Odata receptionat proiectul tehnic, autoritatile judetene vor trebui sa se ocupe de eliberarea terenului necesar extinderii Aeroportului, care se va intinde pe 301 hectare. Cea mai mare parte din terenuri apartine statului. Trecerea la CJ a acestora depinde insa de cheful de munca al parlamentarilor, care trebuie sa aprobe un proiect de lege pentru transferul catre CJ a 143 de hectare dupa un schimb intre ADS si Statiunea Dancu.

Oficialii judeteni s-au resemnat deja si dau ca sigur schimbul abia anul viitor. "Deocamdata astept sa treaca legea prin Parlament. Este putin probabil ca, acum, la alegeri, parlamentarii sa mai aiba timp de asa ceva. Cind vom avea terenul acesta, vom face si exproprierile pentru suprafetele mai mici, vom da banii si ne vom judeca pentru diferente daca va fi cazul. Nu putem incepe insa discutii cu investitorii pina nu avem terenurile", a precizat Constantin Simirad.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii