Autostrada Est-Vest, drum fara prioritate

Subtitlu

vineri, 01 august 2008, 23:08
5 MIN
 Autostrada Est-Vest, drum fara prioritate

Peste proiectul de realizare a Autostrazii Est-Vest s-a asternut praful. Politicienii s-au batut ani de-a rind cu pumnul in piept promitind aceasta legatura rutiera cu vestul tarii. Liderii PDL si PNL Iasi si-au disputat rind pe rind paternitatea proiectului. Degeaba, insa. Promisiunile s-au concretizat doar printr-un studiu de prefezabilitate. Acum nimeni nu mai stie exact cind vor demara lucrarile. Desi autoritatile sustin necesitatea realizarii unei legaturi rapide cu vestul tarii, iesenii mai au de asteptat citiva ani buni pina vor incepe macar lucrarile la acest drum cu destinatia vest.

 

Datele reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri legate de acest proiect suna sec: "Proiectul Autostrazii Tirgu Mures-Iasi-Ungheni se afla in faza de studiul de prefezabilitate, fiind finalizat in luna decembrie a anului 2007. In anul 2008 va fi demarata procedura de achizitionare a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate". Cu totul altele sint datele care au ajuns la urechile liderului PNL Iasi, deputatul Relu Fenechiu, de la reprezentantii aceleiasi institutii, CNADR.

"Studiul de prefezabilitate finalizat anul trecut a fost foarte detaliat si s-a facut un act aditional cu firma care l-a intocmit pentru ca ei sa pregateasca si studiul de fezabilitate. Am discutat cu cei de la Companie si m-au anuntat ca pe 8 septembrie vor primi de la firma de proiectare studiul de fezabilitate, dupa care se pot demara procedurile de organizare a licitatiei pentru concesionarea proiectarii si a lucrarilor de executie. Proiectarea si executia vor fi scoase la pachet pe trei tronsoane", a precizat Fenechiu.

Potrivit acestor afirmatii, se poate aprecia, luind in calcul termenele pentru organizarea unei licitatii, posibilele contestatii si pregatirea proiectului tehnic, ca lucrarile la autostrada care ar lega estul tarii de vest vor fi demarate cel mai devreme la mijlocul anului viitor.

Fenechiu a uitat de termene

Se pare ca liderul PNL Iasi a uitat ca acum mai bine de un an estima ca in toamna acestui an vor fi demarate lucrarile de executie la autostrada. "Nu vreau sa fac promisiuni fara acoperire la fel ca reprezentantii PD (n.r.PDL), dar voi face tot ce imi sta in putinta ca lucrarile la Autostrada Est-Vest sa inceapa in toamna anului 2008", anunta Fenechiu pe 12 iunie 2007 intr-un comunicat de presa.

A trecut mai bine de un an si Autostrada Est-Vest este tot in faza de proiect, iar lucrarile de executie sint departe de a fi demarate. Contactat telefonic, liderul PNL Iasi nu s-a mai hazardat in a lansa o alta data privind demararea lucrarilor. "Nu pot sa va spun cind vor incepe lucrarile. Intocmirea documentatiei necesare demararii lucrarilor dureaza si nu se poate face peste noapte", a afirmat deputatul PNL.

Liderul PDL Iasi, senatorul Dan Carlan, care si el si-a asumat paternitatea proiectului in mai multe rinduri, a precizat ca nu mai are nici o putere de a interveni pentru urgentarea in vreun fel a lucrarilor. "Proiectul Autostrazii Est-Vest este blocat in momentul de fata de un an si jumatate. Domnul Fenechiu si conducerea CNADR ar trebui sa ne spuna de ce nu s-a miscat absolut nimic in acest proiect. Cind am iesit de la guvernare si ministerul Transporturilor era condus de Radu Berceanu, proiectul Autostrazii Est-Vest era o prioritate", a precizat senatorul PDL.

Basescu anunta alte prioritati

Traseul Autostrazii aprobat la nivelul CNADR vizeaza localitatile Tg. Mures – Sovata – Ditrau – Tulghes – Poiana Largului – Tirgu Neamt – Tirgu Frumos – Iasi – Popricani – Ungheni. Potrivit programului guvernamental de constructie de autostrazi aprobat in 2006, lucrarile la autostrada ar trebui sa inceapa anul viitor, dar de la Tirgu Mures, urmind ca abia in 2013 sa fie finalizata constructia autostrazii pe un singur sens de mers. Aceste termene par sa nu poata fi respectate, proiectul fiind deja in intirziere, deoarece pina la sfirsitul acestui an trebuia finalizata toata documentatia tehnica pentru ca din 2009 sa poata fi demarate lucrarile.

Incertitudinea asupra concretizarii proiectului autostrazii care leaga Moldova de vestul tarii este cu atit mai mare cu cit seful statului, Traian Basescu, a anuntat in sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii din luna iunie ca altele sint prioritatile nationale si europene. Astfel, coridoarele pan-europene nr. IV (Nadlac /Curtici – Bucuresti – Constanta) si nr.IX (Ungheni Prut/Albita – Iasi – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Ploiesti – Bucuresti – Giurgiu), care asigura o legatura rapida intre Iasi si Bucuresti sint considerate prioritati nationale si europene prin hotarire a CSAT.

Practic, potrivit acestei decizii, fondurile vor fi directionate in principal catre aceste investitii. "Ambele investitii sint prioritare. Coridorul IX este o prioritate europeana, iar Autostrada Est-Vest – una nationala, ambele ar asigura o deschidere a zonei Moldovei", a afirmat Carlan.

Autoritatile judetene au mentionat ca daca ar fi sa aleaga intre o legatura cu capitala tarii si o alta cu vestul tarii ar sustine cea de-a doua varianta. "Cred ca am avea nevoie de o legatura rutiera buna cu vestul tarii. Ne-ar asigura o mai buna dezvoltare economica, deoarece toti investitorii mari vin dinspre vest", a spus presedintele Consiliului Judetean, Constantin Simirad.

Soselele dintre Moldova si Ardeal nu mai fac fata fluxurilor sporite de trafic

Reprezentantii CNADR au mentionat ca traseul Autostrazii Est-Vest ar trebui sa aiba o lungime de 307 km, s-ar desprinde din autostrada Transilvania la sud de Tirgu Mures si ar fi compusa din trei tronsoane, fiecare avind in jur de 100 de km. Astfel, tronsonul unu de aproximativ 95 de km ar lega Tirgu Mures de Ditrau, al doilea tronson ar fi pina la Soci pe o distanta de peste 110 km. De la Soci la Ungheni este stabilit cel de-al treilea tronson care are in jur de 95 de km.

"Autostrada Tirgu Mures-Iasi-Ungheni va realiza legatura dintre Transilvania si Moldova. In acest moment, legatura se realizeaza prin doua mari culoare DN 15- DN 15B si DN 15- DN12C- DN 13B care se afla in situatia de a nu putea prelua fluxurile sporite de trafic generate de dezvoltarea socio-economica", precizeaza directorul de comunicare al CNADR, Stefan Szobotka.

Drumurile catre vest sint intr-o stare jalnica

In acest moment, trei artere leaga Iasul de Vestul tarii: prin Vatra Dornei, prin Toplita sau pe la Cheile Bicazului. Reporterii "Ziarului de Iasi" au intrebat mai multi transportatori care bat aceste drumuri regulat pentru a afla care este cea mai buna varianta.

"In nici un caz pe la Vatra Dornei. Pe portiunea dintre Cimpulung si Bistrita drumul este in constructie si se circula greu. Pe linga faptul ca sint semafoare si se pierde mult timp, prin munti drumul este si mai rau", a explicat Radu Dumbraveanu, sofer in cadrul unei firme de distributie. Acesta a adaugat ca cea mai scurta ruta ar fi prin Toplita, insa drumul este plin de gropi.

Varianta acceptata de cei mai multi dintre soferi este cea pe la Cheile Bicazului. Chiar daca se inconjoara putin pentru a ajunge, spre exemplu in Cluj, drumul este acceptabil. Alti soferi sint de parere ca pentru a ajunge in Vestul tarii, ruta cea mai buna este cea prin Brasov, chiar daca acest lucru inseamna un ocol de aproximativ 100 de kilometri.

"Daca nu te grabesti, se poate merge si pe acolo, insa e destul de mult de ocolit. Pe de alta parte, pleci si te intorci cu masina intreaga", a mentionat Dumbraveanu.

Comentarii