Banca Populara "Minerva" stirneste iar nemultumire

joi, 11 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 Banca Populara "Minerva" stirneste iar nemultumire

Un grup de 20 de persoane, clienti ai Bancii Populare "Minerva", sucursala Braila, au venit ieri la redactie pentru a-si manifesta nemultumirea vizavi de faptul ca, incepind cu data de 8 ianuarie, banca a sistat plata dobinzilor scadente.
Pentru a-si motiva decizia, banca a trimis tuturor clientilor sai o scrisoare in care se arata ca, in momentul de fata, BPM se afla intr-o situatie dificila din punct de vedere al lichiditatilor, fapt datorat unui plasament de peste 45 miliarde lei facut la FNI, ceea ce reprezinta aproximativ 40% din totalul depozitului. Si asta in conditiile in care Casa Centrala BPR – organism ce urmeaza a se infiinta in luna februarie 2001 si care a primit cererile de afiliere a peste 200 de banci populare, printre care se numara si "Minerva" – a concluzionat in urma analizarii si verificarii situatiei economice a BPM ca "gestiunea bancii s-a efectuat in conformitate cu prevederile legale, nu exista credite neperformante peste limitele normale si nu exista fraude".
In pofida situatiei critice amintite, conducerea Casei Centrale BPR a luat hotarirea de a sprijini Banca Populara "Minerva", astfel incit clientii acesteia sa-si recupereze integral sumele depuse intr-o perioada de 24 de luni. Cum anume? In conformitate cu prevederile OUG nr. 97/2000, referitoare la restructurarea bancilor populare, printre alte cerinte exprese, exista si conditia obligatorie ca, la data solicitarii autorizatiilor de functionare, banca populara in cauza sa nu detina obligatii neonorate.
"Ca urmare, numai printr-un efort comun si prin contributia fiecarui client al BPM putem realiza aceasta transformare asa cum o prevede noua legislatie si care prin infiintarea fondului de garantare – asemanator cu cel din sistemul bancilor comerciale – asigura in viitor garantia recuperarii sumelor depuse", se arata in scrisoare.
In ideea realizarii acestor obiective, Comitetul de Initiativa al Bancii Populare "Minerva" a solicitat acordul scris al clientilor sai pentru transformarea depozitelor astfel: 30% din soldul depozitului pe termen de 12 luni cu dobinda anuala de 40% – dobinda platita lunar – si 70% din soldul depozitului in parti sociale care vor putea fi retrase dupa 24 de luni, pentru care clientul beneficiaza de o parte din profit la sfirsit de an si pentru care are dreptul de vot si dreptul de a verifica modul de gestiune al BPM.
Operatiunea in cauza trebuie incheiata pina la data de 31 ianuarie 2001, motiv pentru care Comitetul de Initiativa a cerut acordul scris al clientilor sai, in caz contrar considerindu-se ca acestia au acceptat operatiunea in mod tacit.
Deponentii spun raspicat: "Nu mai credem nimic, vrem banii"
Grupul clientilor nemultumiti sustine ca nu poate accepta decizia BPM si ca motivatia privind depunerea la FNI a 40 de miliarde lei nu este credibila. "In vara, ne spuneau ca au depus 50 de miliarde la BCR, iar acum apare chestia asta cu banii la FNI. Le-am cerut functionarilor sa ne arate si noua chitantele prin care pot dovedi ca au depus acesti bani, insa ne-au refuzat. Au spus ca nu se afla aici, ci la sediul central al BPM de la Galati", a spus unul dintre oamenii veniti la redactie. Acesta a adaugat ca cei mai multi dintre clienti au optat sa depuna banii la BPM pentru ca, pe linga contractul incheiat, li se elibera si o polita de asigurare pentru risc financiar. Potrivit documentului respectiv, "Asigurarea Nationala Romana" SA" se obliga sa plateasca titularului valoarea nominala a contractului de depozit, in cazul in care BPM refuza plata.
In atari conditii, doua persoane au sunat la Bucuresti pentru a face cunoscut faptul ca BPM refuza sa le restituie banii. Insa, au aflat cu stupoare ca intre BPM si "Asigurarea Nationala Romana" SA nu mai exista nici un contract inca din vara anului 2000.
Nu in ultimul rind, protestatarii au declarat ca doar citiva clienti mai in virsta si-au dat acceptul scris pentru transformarea depozitelor in conditiile prezentate mai sus. Cei mai multi insa au spus ca nu sint de acord cu hotarirea Comitetului de Initiativa, iar cind au vrut sa depuna in scris acest refuz, nu le-a fost acceptat.
Contactat in legatura cu situatia bancii, directorul BPM, Adrian Signer, a reluat o declaratie mai veche potrivit careia majoritatea cooperativelor de credit din tara se afla in blocaj financiar, deci si banca pe care o conduce.
"Ne aflam in plin proces de organizare, proces care pare a fi de lunga durata. Singura posibilitate ca sa ne revenim este aceea ca deponentii sa inteleaga acest lucru si sa ne lase sa lucram", a spus directorul BPM. (Mircea CIUCASU)

Comentarii