Deponentii de la Banca Populara Minerva continua protestele

miercuri, 31 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 Deponentii de la Banca Populara Minerva continua protestele

Un grup de 157 de deponenti la Banca Populara Minerva a remis redactiei o sesizare in legatura cu problemele intimpinate in recuperarea banilor de la BPM.
Cele 157 de persoane, trecute intr-un tabel nominal cu adrese, numere de telefon si semnatura fiecareia, sustin ca sint titulari de depozite la BPM si ca au fost inselati cu diferite sume, "destul de importante prin totalizarea lor".
"Am incercat sa recuperam banii, dar nu vor sa ni-i restituie. Mai mult, banca incearca sa obtina, total nelegal, acordul nostru tacit pentru transformarea contractelor de depozit in contracte de investitii (total diferite ca natura)", se arata in sesizare, semnatarii atasind si o copie "a hirtiei, fara numar si fara stampila", primita de fiecare deponent, "prin care se incearca fraudarea noastra".
Mai mult, "banca a recurs la un plasament de peste 45 miliarde lei facut la FNI, respectiv SOV Invest, joc facut in dauna noastra", se arata in continuare.
Grupul pagubitilor incheie adresind rugamintea ca "impreuna cu noi, sa incercati sa demascati acest abuz al Bancii Populare Minerva Galati, respectiv al sucursalei Braila, prin care incearca sa ne insele in continuare. Cu totii sintem disperati, intrucit vedem ca bruma din economiile noastre se duce pe apa Simbetei".
Ce spune "hirtia fara numar si fara stampila"
Reamintim ca, incepind cu data de 8 ianuarie 2000, Banca Populara Minerva a sistat plata dobinzilor scadente. Pentru a-si motiva decizia, BPM a trimis tuturor clientilor sai o scrisoare in care se arata ca, in momentul de fata, banca se afla intr-o situatie dificila din punct de vedere al lichiditatilor, fapt datorat unui plasament de peste 45 miliarde lei facut la FNI, ceea ce reprezinta aproximativ 40% din totalul depozitului. Si asta in conditiile in care Casa Centrala BPR – organism ce urmeaza a se infiinta in luna februarie 2001 si care a primit cererile de afiliere a peste 200 de banci populare, printre care se numara si "Minerva" – a concluzionat in urma analizarii si verificarii situatiei economice a BPM ca "gestiunea bancii s-a efectuat in conformitate cu prevederile legale, nu exista credite neperformante peste limitele normale si nu exista fraude".
In pofida situatiei critice amintite, conducerea Casei Centrale BPR a luat hotarirea de a sprijini Banca Populara "Minerva", astfel incit clientii acesteia sa-si recupereze integral sumele depuse intr-o perioada de 24 de luni. Cum anume? In conformitate cu prevederile OUG nr. 97/2000, referitoare la restructurarea bancilor populare, printre alte cerinte exprese, exista si conditia obligatorie ca, la data solicitarii autorizatiilor de functionare, banca populara in cauza sa nu detina obligatii neonorate.
"Ca urmare, numai printr-un efort comun si prin contributia fiecarui client al BPM putem realiza aceasta transformare asa cum o prevede noua legislatie si care prin infiintarea fondului de garantare – asemanator cu cel din sistemul bancilor comerciale – asigura in viitor garantia recuperarii sumelor depuse", se arata in scrisoare.
In ideea realizarii acestor obiective, Comitetul de Initiativa al Bancii Populare "Minerva" a solicitat acordul scris al clientilor sai pentru transformarea depozitelor astfel: 30% din soldul depozitului pe termen de 12 luni cu dobinda anuala de 40% – dobinda platita lunar – si 70% din soldul depozitului in parti sociale care vor putea fi retrase dupa 24 de luni, pentru care clientul beneficiaza de o parte din profit la sfirsit de an si pentru care are dreptul de vot si dreptul de a verifica modul de gestiune al BPM.
Operatiunea in cauza trebuie incheiata pina la data de 31 ianuarie 2001, motiv pentru care Comitetul de Initiativa a cerut acordul scris al clientilor sai, in caz contrar considerindu-se ca acestia au acceptat operatiunea in mod tacit.
Nimic nou de la BPM
Contactat pentru a-si exprima un punct de vedere fata de situatia in cauza, directorul sucursalei Braila a BPM, Adrian Signer, ne-a transmis ca, in mare, ramine la declaratia pe care a prezentat-o in urma cu doua saptamini, respectiv ca "banca se afla in plin proces de organizare, proces care pare a fi de lunga durata, iar singura posibilitate ca sa ne revenim este aceea ca deponentii sa inteleaga acest lucru si sa ne lase sa lucram".
In plus, Signer a tinut sa precizeze ca nu este vorba de nici o ilegalitate in privinta transformarii contractelor de depozit in contracte de investitii. "Este o propunere pe care am facut-o deponentilor nostri ca fiind singura solutie pentru a merge mai departe si, implicit, ca oamenii sa isi poata recupera banii. Repet, este o simpla propunere. Ea a fost receptata pozitiv de o parte a deponentilor", a incheiat directorul sucursalei. (Mircea CIUCASU)

Comentarii