Minibuzele maxi-taxi au fost scoase de pe traseele "Braicar"

joi, 04 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 Minibuzele maxi-taxi au fost scoase de pe traseele "Braicar"

Incepind de astazi, pentru o perioada inca nedeterminata, brailenii nu vor mai putea circula cu minibuzele particulare pe traseele cu care s-au obisnuit, inghesuiala din statiile si autobuzele "Braicar" urmind sa devina, din nou, ceva obisnuit. Primaria le-a interzis inca de ieri transportatorilor particulari sa mai circule pe traseele "Braicar", dupa ce la finele anului trecut le-a oferit acestora noi trasee – cele mai multe fara afluenta de calatori, pe la periferie sau in afara orasului. Din acest motiv, si dupa ce au inceput sa fie vinati prin oras de lucratorii Corpului de control comercial din cadrul Primariei, cei mai multi dintre transportatori particulari si-au incetat, ieri, in jurul orei 10, activitatea si s-au adunat, cu tot cu microbuze, in dreptul Primariei.
De fapt, deruta in rindul operatorilor particulari a aparut pe 21 decembrie, cind Primaria a anuntat ca va atribui acestora, pe baza de licitatie, un numar de 10 trasee, plus alte 3 suplimentare. Documentele in vederea participarii la licitatie trebuia depuse pina a doua zi, 22 decembrie, iar licitatia s-a tinut dupa Craciun. Transportatorii au fost mirati de aceasta actiune, din moment ce, prin toamna, Primaria a spus ca va reveni asupra traseelor aprobate de Consiliul Local pentru activitatea de maxi-taxi. Proprietarii de microbuze s-au aratat a fi nemultumiti de traseele care urmau sa li se atribuie, de numarul de microbuze – mai mic decit cel real – care ar fi urmat sa circule pe aceste trasee, ceea ce ar fi facut ca zeci de oameni sa-si piarda singurul lor mod de existenta.
Pe ce trasee vor circula maxi-taxi-urile
O parte din traseele gasite pentru maxi-taxi nu pot decit sa-i nemultumeasca atit pe transportatori cit si pe calatori. Cele 10 trasee ar urma sa fie urmatoarele:
1. Linia 1 – Piata Mare – str. 1 Decembrie – B-dul Alexandru I. Cuza – Calea Galati – Dorobanti, Trecere Bac Smirdan si retur.
2. Linia 3 – Vidin – Grivitei – Victoriei (Garii) – Gara CFR si retur.
3. Linia 7 – Gara CFR – Braiconf – Viziru I si retur.
4. Linia 8 – Gara CFR – Hipodrom si retur.
5. Linia 12 – Golesti – Liceul Agricol si retur.
6. Linia 13 – Golesti – Soroli-Cola si retur.
7. Linia 15 – Viziru I – Combinat – Sat Albina si retur.
8. Linia 18 – Centru – Viziru si retur.
9. Linia 21 – Biserica Radu Negru – Lacu Sarat – Silistraru si retur.
10. Linia 22 – Cimitirul Sf. Constantin – Scolilor – Calea Calarasilor – str. Danubiului – Gara Fluviala – Piata Traian – Calea Galati – str. N. Balcescu – B-dul Al. I. Cuza – Scolilor – Cimitirul Sf. Constantin.
Pe toate aceste trasee ar urma sa se circule intre orele 6.00 – 22.00, cite 6 minibuze de fiecare – 3 intre orele 6.00 – 14.00 si 3 intre 14.00 – 22.00.
Pe linga acestea ar mai fi inca 3 trasee – liniile 23, 24 si 25 – suplimentare, intre orele 22.00 – 23.00, pe distantele: Braiconf – Radu Negru, Braiconf – Viziru, respectiv Braiconf – Chercea.
Practic, Primaria a luat in calcul 60 de minibuze – desi cele cu mai mult de 10 locuri sint circa 100 – si le ia dreptul transportatorilor de a lucra in doua schimburi de soferi si taxatori pe un singur microbuz.
Toate acestea i-au nemultumit pe transportatorii particulari, care au incercat ieri sa protesteze, intr-un fel, fata de noile conditii impuse de Primarie.
Cu petitia la Primarie
"Nu se poate, dom’le, asa ceva. Ne-au tot pus bete in roate de ani de zile, cu acelasi scop: pastrarea monopolului «Braicar». Ne-au pus sa ne luam masini cu mai mult de 10 locuri. Ne-am cumparat microbuze noi, am platit cite un milion si doua sute de lei pentru omologarea fiecarui loc pe scaun. Credeam ca vom fi lasati sa facem concurenta «Braicar»-ului, dar uite ca nu e asa. Se vrea cu tot dinadinsul scoaterea noastra de pe piata. De ce nu este calatorul lasat sa aleaga? De ce este el obligat sa se urce in autobuzele «Braicar», sa astepte prin statii cu zecile de minute, in loc sa fie lasat sa decida singur cu ce mijloc de transport se deplaseaza?!", se intrebau, ieri, transportatorii.
Ei s-au constituit inca din noiembrie intr-un sindicat – "Danubiu 2000" – iar reprezentantii acestuia au redactat o petitie catre primarul Anton Lungu, cu care au vrut sa intre ieri la negocieri.
Sindicatul considera ca traseele atribuite sint "neeficiente din punct de vedere economic", "orele de lucru nu ne permit dreptul de a munci in doua schimburi si, mai ales, nu sintem de acord cu aducerea de alte masini din alte judete" – cum i-a amenintat Stoica Anghelescu, directorul Directiei Economice din Primarie, in momentul in care transportatorii au refuzat sa-si ridice autorizatiile pentru noile trasee.
Discutiile de la Primarie s-au purtat, printre altii, intre reprezentantii Sindicatului Transportatorilor particulari, vice-primarul Stoica Ciuperca si juristul Primariei, Sorina Bosoanca – presa nefiind lasata sa intre.
La iesirea de la negocieri, reprezentantii transportatorilor au declarat ca Primaria le-a propus sa inventeze ei noi trasee, pentru ca cele ale "Braicar" nu li se vor mai atribui.
Oricum, transportatorii au circulat de la 1 ianuarie "pe barba lor", pentru ca ei nu mai au autorizatii de la Primarie pe actualele trasee ale "Braicar" si este de asteptat ca astazi microbuzele particulare sa circule exclusiv pe cele 10 trasee atribuite. Vom reveni. (Mircea DOAGA)

Comentarii