Venitul minim garantat ramine inca… negarantat

vineri, 16 noiembrie 2001, 00:00
5 MIN
 Venitul minim garantat ramine inca… negarantat

Legea nr. 416/2001 reglementeaza cadrul juridic de acordare a ajutorului social lunar pentru persoanele care se confrunta cu mari greutati materiale. Respectivul act normativ, care se aplica incepind cu 1 ianuarie 2002, desfiinteaza alocatiile de solidaritate acordate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, prin directiile descentralizate in teritoriu. In pofida faptului ca au trecut mai mult de 90 de zile de la publicarea legii in "Monitorul Oficial" – nr. 401 din 20 iulie -, normele metodologice de aplicare nu au aparut nici in momentul de fata, ceea ce ridica semne de intrebare fata de modul in care prevederile actului normativ vor fi transpuse in practica. Bineinteles, nu trebuie omisa nici latura financiara, bugetul local urmind sa "raspunda" si de aceasta problema.
Descentralizarea financiara sufoca bugetul local
Este deja o certitudine faptul ca Braila va avea si in 2002 un buget de subzistenta, peste 80% din sumele alocate urmind a se duce pe protectia sociala. In anexa nr. 5 la bugetul pe anul viitor, s-au propus 93 miliarde de lei, sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, pentru asigurarea ajutorului social si ajutorului pentru incalzire, in baza Legii nr. 416/2001.
"Suma este total insuficienta, in conditiile in care numai incalzirea locuintelor conduce la un efort financiar de aproximativ 50-60 miliarde de lei", sustine Stoica Anghelescu, directorul Directiei Economico-financiare a Primariei Braila. El a adaugat ca diferenta va trebui asigurata din sursele proprii ale bugetului local. Cit priveste modul in care Primaria va trece la aplicarea legii, Anghelescu spune ca institutia dispune de personal de specialitate si de logistica necesara, in cadrul Directiei de Asistenta si Protectie Sociala, singura problema fiind ca normele metodologice intirzie sa apara.
Cine beneficiaza de prevederile legii si care este nivelul venitului minim garantat
Familiile si persoanele singure au dreptul la un venit minim garantat, ca forma de asistenta sociala. Venitul minim garantat se asigura prin acordarea lunara a ajutorului social. In sensul Legii nr. 416, termenul de "familie" desemneaza sotul si sotia sau sotul, sotia si copiii lor necasatoriti, care locuiesc si gospodaresc impreuna.
Este asimilata termenului "familie" si situatia persoanei necasatorite, care locuieste impreuna cu copii aflati in intretinerea sa. Prin persoana singura, se intelege persoana care a implinit virsta de 18 ani, locuieste si gospodareste singura.
Au dreptul la venitul minim garantat si sotii despartiti in fapt, daca ancheta sociala justifica acordarea acestuia. Beneficiaza de reglementarile prezentei legi si persoanele fara domiciliu, aflate in situatie de nevoie, pe baza declaratiei pe propria raspundere ca nu au solicitat drepturile de la alte primarii.
Nivelul minim garantat lunar de lege difera in functie de numarul membrilor dintr-o familie, respectiv 1.134.000 lei pentru familiile formate din doua persoane, 1.575.000 lei pentru familiile formate din trei persoane, 1.953.000 lei pentru familiile formate din patru persoane, 2.331.000 lei pentru familiile formate din cinci persoane. Legiuitorul a mai prevazut si un spor de 157.000 lei pentru a 6-a, a 7-a, a 8-a etc. persoana care face parte din familie.
In situatia persoanelor singure, nivelul lunar al venitului minim garantat este de 633.000 lei. Nivelul venitului minim garantat se indexeaza anual, prin hotarire de guvern, in raport cu evolutia preturilor de consum.
Stabilirea cuantumului social
Cuantumul ajutorului social se stabileste ca diferenta intre nivelurile amintite anterior si venitul net lunar al familiei sau al persoanei singure. Familiile si persoanele singure, cu venituri nete lunare pina la nivelul venitului minim garantat, beneficiaza de o majorare cu 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, in cazul in care cel putin un membru al familiei face dovada ca lucreaza pe baza de contract individual de munca sau conventie civila de prestari servicii.
Persoanele apte de munca din familiile pentru care se asigura venitul minim garantat vor efectua, lunar, timp de cel mult 72 de ore, la solicitarea primarului, actiuni sau lucrari de interes local, fara a se putea depasi regimul normal de lucru si cu respectarea normelor de securitate si igiena a muncii.
Persoanele apte de munca si care nu realizeaza venituri din salarii sau din alte activitati sint luate in considerare la stabilirea numarului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de venit pe familie, numai daca fac dovada faptului ca sint in evidenta agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, pentru incadrare in munca, si nu au refuzat nejustificat un loc de munca oferit sau nu au refuzat participarea la un program de pregatire profesionala.
La stabilirea venitului net lunar al familiei si, dupa caz, al persoanei singure, se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizeaza, inclusiv cele care provin din indemnizatia de somaj, creante legale, conventii civile de intretinere aflate in executare, indemnizatii cu caracter permanent, alocatii de stat pentru copii, alocatii suplimentare pentru familiile cu copii, alocatii de intretinere pentru copiii incredintati sau dati in plasasment, burse pentru elevi si studenti, acordate in conditiile legii, precum si ajutorul care se acorda sotiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu.
Daca familia are in proprietate terenuri, cladiri, spatii locative sau alte bunuri, mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar al familiei se iau in considerare arenda, chiriile, alte fructe civile, naturale sau industriale produse de acestea, precum si veniturile care se pot obtine din valorificarea bunurilor respective, sub conditia pastrarii unei locuinte minime si a bunurilor necesare nevoilor familiale.
Stabilirea si plata ajutorului de somaj
Ajutorul social se acorda pe baza de cerere si acte doveditoare privind veniturile membrilor de familie. Lipsa sau, dupa caz, existenta oricaror alte venituri decit cele care pot fi dovedite cu acte se mentioneaza in declaratia pe propria raspundere a persoanei care solicita ajutorul social. Titularul ajutorului social este persoana care a facut cererea, respectiv unul dintre membrii familiei care are capacitatea deplina de exercitiu a drepturilor civile, iar beneficiarul ajutorului social este familia.
Desi Directia de Munca si Solidaritate Sociala va indruma, sprijini si verifica modul in care se vor aplica dispozitiile Legii nr. 416, principala raspundere revine primarului localitatii. Cererea de acordare a ajutorului social, declaratia privind veniturile realizate de membrii familiei, precum si celelalte acte doveditoare se depun si se inregistreaza la primarul localitatii.
Cererea de acordare a ajutorului social se solutioneaza in termen de 30 de zile de la data inregistrarii. In vederea solutionarii cererii de ajutor social, primarul dispune, in mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale, care constituie proba legala pentru instantele judecatoresti, in legatura cu deschiderea dreptului sau respingerii cererii. Plata ajutorului social se face incepind cu luna urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea la primar. (Mircea CIUCASU)

Comentarii