CUP „sparge” miliarde de lei pe „protocoale”

sâmbătă, 29 ianuarie 2005, 00:00
5 MIN
 CUP „sparge” miliarde de lei pe „protocoale”

Compania de Utilitati Publice RA Focsani stirneste din nou scandal pe marginea cheltuielilor facute pentru publicitate, reclama si protocoale, in conditiile in care serviciile sale sint tot mai criticate, iar datoriile pe care le are de incasat, de ordinul zecilor de miliarde de lei, cresc cu fiecare zi. Astfel, dupa ce presa a semnalat faptul ca primele pe care le-a incasat directorul companiei, in valoare de sute de milioane de lei, cer o anumita justificare, dar si faptul ca sumele alocate reclamei facute de CUP RA in special in ziarul de partid al PSD – Monitorul de Vrancea, probabil la ordinele lui Marian Oprisan – „patronul spiritual” al publicatiei respective, sint de ordinul sutelor de milioane de lei, se pare ca si consilierii locali s-au trezit la realitate, odata cu schimbarea guvernarii, si au luat la puricat bugetul CUP-ului. Directorul Gheorghe Vasilescu a fost supus tirului de intrebari ale consilierilor, care erau curiosi sa afle pe ce s-au dus miliarde de lei alocate ca si „cheltuieli de protocol, reclama si publicitate”. Gheorghe Vasilescu se prezinta in Consiliul Local Focsani cu documente in care scrie ca a facut reclama CUP-ului si in Ziarul de Vrancea, desi aceasta a lipsit aproape cu desavirsire in ziarul nostru, copia strecurata in mapa fiind o exceptie. Ba mai mult, directorul regiei nu a raspuns cu lunile la telefon pentru reporterii cotidianului nostru, desi pentru publicarea informatiilor de interes public ziarul nostru nu cerea nici un ban. Un calcul simplu facut de specialistii in publicitate, utilizind preturile de lista, arata ca numai anul trecut regia condusa de Gheorghe Vasilescu a facut reclama la serviciile pe care le presteaza in valoare de peste 30.000 de euro in Monitorul de Vrancea, o suma pe care putine companii isi permit sa o investeasca in publicitate. Ba mai mult, directorul CUP spune ca cele aproape 2 miliarde de lei sint un nimic pe linga cifra de afaceri a companiei, atentie: sub 1%! Din aceasta justificare se intelege ca Focsaniul are o Companie de Utilitati Publice care merge in profit mai ceva ca un casino. Si daca aruncam o privire si la salariul de ministru pe care-l ia directorul Gheorghe Vasilescu, in conditiile in care salariul unui bugetar caruia CUP-ul ii maninca zilele, ajungem la concluzia ca avem in municipiu una dintre cele mai tari companii din tara. Ceea ce este total neadevarat. Redam citeva cifre din sumele alocate de CUP anul trecut si pentru acest an, ca si cheltuieli pentru protocoale si publicitate. Cheltuieli de publicitate efectuate anul trecut – 700 de milioane de lei. Anul acesta, CUP RA a pregatit mai mult in bugetul prognozat: 800 de milioane! Pentru sponsorizari, CUP a cheltuit anul trecut 235 de milioane de lei. Considerind, probabil, ca anul acesta vor sponsoriza dublu, responsabilii CUP RA Focsani au dublat suma alocata pentru acest an: 526 de milioane de lei. In fine, pentru „protocoale” au cheltuit anul trecut 548 de milioane de lei, iar pentru 2005 au alocat o suma „putin” mai mare – 614 milioane de lei.
CUP RA face reclama la apa?
Iata ce justificari aduce directorul Gheorghe Vasilescu referitor la miliardele cheltuite de compania pe care o conduce, in interviul publicat mai jos.
Rep: Domnule director Vasilescu, bugetul CUP-ului pe anul trecut, pentru reclama si publicitate, a fost de 700 de milioane de lei, aproape un miliard. Anul acesta au fost alocate aproape 800 de milioane pentru acelasi lucru. Asta, la un calcul simplu, ar insemna 2 milioane de lei pe zi, pentru reclame la ziar. Pe ce fel de publicitate s-au cheltuit aproape 2 miliarde de lei in doi ani?
Vasilescu: Aceste sume sint sume bugetate, nu trebuie neaparat si cheltuite in totalitate. Noi nu facem actiuni de reclama in strictul sens al cuvintului, adica reclama la un anumit produs, pentru ca, oricum, nu este concurenta, nu poti spune ca apa in Focsani vind mai multi, si, de aici, necesitatea de a-ti vinde marfa cit mai bine. In schimb, noi avem o serie intreaga de actiuni care intra in acest domeniu, dar sint actiunile informative catre populatie, cu privire la activitatea noastra. E vorba de anunturile pentru angajari de personal, cele pentru opriri de apa, anunturi de licitatii pentru diverse lucrari, toate acestea sint obligatorii, si, pe linga toate acestea sint acele anunturi informative catre cetateni, catre agentii economici, cu privire la modalitatile de lucru, obligatiile partilor… Tot ce avem ca informatii publicate in presa scrisa, de regula, intra la aceste cheltuieli.
Rep: Sa vorbim despre bugetul de „sponsorizari”. Anul trecut a fost alocata si cheltuita, suma de 235 de milioane de lei, ca buget pentru sponsorizari. Pentru anul asta e pevazuta o suma aproape dubla – 526 de milioane de lei…
Vasilescu: Ea, de asemenea, este o suma bugetata, conform prevederilor legale, nu neaparat exista si angajamentul cheltuirii ei.
Rep: Dar ce insemna „sponsorizari”? Ce ati sponsorizat anul trecut de banii astia?
Vasilescu: Sponsorizarile nu sint la nivelul acestei sume. Aici intra si alte cheltuieli, nu numai sponsorizarile. Aici se includ si cheltuielile de ajutor de boala, si cheltuielile de inmormintare, precum si cheltuieli stricte de sponsorizare, pentru ca legea permite si acest lucru, o activitate scolara, picturi la biserici…
Rep: Deci, conform legii, o regie are voie sa sponsorizeze anumite activitati…
Vasilescu: Da, potrivit Codului Fiscal.
Rep: Pentru „protocoale”, 548 de milioane de lei, cheltuite anul trecut, anul asta bugetul alocat acestor protocoale prevede suma de 614 de milioane de lei…
Vasilescu: Si aici, la fel, o serie intreaga de cheltuieli strict necesare…
Rep: Camere de hotel, invitati, cafele, agende, pe ce ati cheltuit jumatate de miliard?
Vasilescu: E vorba de invitati care vin, noi avem in fiecare luna, de exemplu, intilniri, „progress meeting-uri” se cheama, deci intilniri de progres, antreprenori, consultanti, experti, stau aici o zi, doua, analizeaza, deci trebuie sa le asiguri niste conditii…
Rep: Cazare si altele…
Vasilescu: Nu cazare, cazarea nu intra, se poate include si cazarea la cheltuieli pentru protocol, dar nu e cazul nostru.
Rep: Deci, pina la urma, la ce ne referim cind spunem „protocol”?
Vasilescu: Pai si o cafea, daca va servesc acum cu ea, intra la protocol …
Rep: Dar, totusi e o suma de 548 de milioane. Cite cafele se beau? Dati si agende?
Vasilescu: Si acestea intra, dar e vorba si de ceea ce s-a organizat si pentru copiii si salariatii companiei, de organizare a Pomului de Craciun, de exemplu, tot aici intra. E adevarat ca orice este important a fi cheltuit, dar trebuie sa remarcam ca si aceasta suma, din totalul cifrei de afaceri e sub 1%. Sigur ca toata lumea se gindeste la orice leut, si e normal sa te gindesti, ca nu trebuie aruncat pe fereastra, ci trebuie folosit in scopuri necesare. (Sebastian OANCEA)

Comentarii