Evazionisti inventivi

duminică, 22 iulie 2001, 23:00
4 MIN
 Evazionisti inventivi

In primul semestru al acestui an, cele aproape 8000 de firme din judet au platit la stat, de bunavoie sau de nevoie, drept impozite si taxe, 468 de miliarde de lei. Mai bine de un sfert dintre afaceristii autohtoni au trecut pe linga lege, sustragindu-se de la plata a 73 miliarde de lei. Printre metodele folosite pentru fentarea statului se regasesc cele arhicunoscute, insa se prefigureaza o innoire a acestora, menita sa lase masca si cel mai experimentat specialist in contabilitate.
Bilantul primei jumatati a acestui an, intocmit de Directia de Finante Vrancea, arata ca mediul de afaceri autohton este in continuare prosper. Dovada in acest sens sint sumele pe care agentii economici le-au platit la bugetul de stat, cu destinatia impozite si taxe, care insumeaza 468 de miliarde de lei, fata de numai 325 de miliarde de lei intrate in vistieria statului anul trecut. Directorul Finantelor Publice Vrancea, Constantin Grigorica, a precizat ca pentru intregul an se prefigureaza aducerea la buget a mai bine de 1100 de miliarde de lei. Si la capitolul evaziune fiscala lucrurile stau "bine", un exemplu concludent fiind sumele destul de mari pe care evazionistii au incercat sa le ascunda de "ochii" statului. Dintre cele 6.940 controale efectuate de inspectori si comisarii de la Garda Financiara la tot atitea societati comerciale, 2484 de cazuri se incadreaza in categoria celor de evaziune, ceea ce inseamna un procent de 35,8% din total. Dintre cele 72,9 miliarde de lei sustrase de la plata au fost incasate 20 de miliarde de lei. Ca de fiecare data ponderea este detinuta de majorarile de intirziere, cu 24 de miliarde de lei, urmate la o distanta considerabila de confiscari si TVA cu cite 13 miliarde de lei fiecare, impozitul pe profit cu restante la plata de 11,4 miliarde lei si accize neplatite care reprezinta 2,3 miliarde de lei.
La vremuri noi, metode noi
Printre cauzele care au dus la acumularea unei evaziuni fiscale de asemenea anvergura se numara deja arhicunoscutele metode care au dus la tepuirea statului in repetate rinduri, dar se pare ca sint si noutati. Specialistii sustin ca, in ultima perioada, fiecare agent economic interpreteaza legea asa cum ii vine la indemina, numai sa diminueze sumele pe care s-ar cuveni sa le verse bugetului de stat. Un exemplu in acest sens este cel al aplicarii cotei reduse de impozit pe profit, respectiv 5%, nu numai pentru exporturi cum s-ar cuveni ci si pentru importuri, in cadrul aceleasi societati. Ba mai mult, firmele care au platit majorari de intirziere pentru neachitarea la timp a impozitelor si taxelor au scazut aceste sume din baza de impozitare, diminuind simtitor impozitul pe profit datorat. Cu un contabil bun, orice patron isi permite sa nu inregistreze toate veniturile sau sa treaca pe cheltuieli tot ce se poate, obtinind astfel sume astronomice pe care, pina la un eventual control, le ruleaza, asta in cazul in care nu au ghinionul sa fie prinsi pe picior gresit imediat dupa infaptuirea "lucraturii". "La capitolul TVA, sint agenti economici care deduc TVA fara o baza legala sau mai mult aplica nejustificat cota zero de TVA. Abateri au fost inregistrate la toate categoriile de impozite si taxe, contribuabilii justificind cu necunoasterea sau mai mult neintelegerea asa cum ar trebui a legii", a precizat Constantin Grigorica. Lejeritatea legilor fiscale lasa pirgii pentru orice om de afaceri care doreste sa eludeze statul, simpla interpretare a legii dupa bunul plac al unuia sau altuia aducind un "profit" considerabil. Modul in care se incearca pacalirea legii, "ii lasa masca" si pe inspectori, care trebuie sa fie deosebit de vigilenti in a-si indeplini indatoririle de serviciu.
Trucuri folosite dupa ce sint prinsi de Fisc
Executarea silita a creantelor bugetare care au titluri executorii definitive dureaza foarte mult datorita perioadelor mari de timp dintre etapele de aplicare a modalitatilor de executare silita, care dau posibilitatea agentilor economici de a-si lichida disponibilitatile din conturile bancare si din casieriilor unitatilor sau de a instraina bunurile asupra carora pot fi aplicate sechestre. La aceste dificultati se adauga lipsa bunurilor mobile si imobile patrimoniale la agentii economici cu debite restante si care au un capital social minim.
Finantistii se confrunta, de asemenea, cu lipsa lichiditatilor la contribuabilii mari generata fie de blocajul financiar, fie de volumul mare de credite contractate cu unitatile bancare si implicit a dobinzilor mari percepute de acestea.
In acelasi timp pentru a nu risca blocarea contului de catre Directia de Finante, agentii economici evita derularea platilor prin conturile bancare, efectuind operatiuni de incasari si plati in numerar. Mai mult decit atit, acestia isi deschid conturi bancare noi adesea in alte judete fara ca acestea sa fie declarate la organul fiscal.
Una dintre propunerile facute de specialisti pentru a stopa aceste practici, este scurtarea perioadei de timp dintre etapele de aplicare a modalitatii de executare silita, iar deschiderea de noi conturi bancare sa fie conditionata de prezentarea la unitatile bancare implicate a certificatului fiscal eliberat de organul fiscal teritorial. Pina la finalizarea unui cadru legislativ solid, specialistii in domeniu sustin ca diversificarea metodelor de sustragere de la plata taxelor ramine doar o chestiune de timp. (Elena CRISTIAN)

Comentarii