Expertii SAR si-au dat verdictul: Alegerile locale au fost „viciate” de PSD

duminică, 13 iunie 2004, 23:00
8 MIN
 Expertii SAR si-au dat verdictul: Alegerile locale au fost „viciate” de PSD

Vointa alegatorilor la alegerile locale din 6 iunie a fost viciata de PSD, este concluzia ultimului raport al Societatii Academice din Romania asupra guvernarii. Controlul asupra mijoacelor mass media, sondajele de opinie ale unor institute controlate de PSD, influenta baronilor locali in zonele sarace ale tarii, subordonarea organismelor cu supravegherea corectitudinii alegerilor sint unele dintre principalele mijloace de care partidul de guvernamint s-a folosit pentru a atrage cit mai multe voturi. Dar, cu toate acestea, Alianta PNL- PD „Dreptate si Adevar” a cistigat alegerile locale cu un usor avantaj, care ar fi fost mai mare daca in tara s-ar fi mers pe candidatul cel mai bine plasat, asa cum s-a intimplat in Bucuresti. Vrancea a fost judetul in care alegerile locale au ridicat numeroase semne de intrebare, iar campania electorala a fost marcata de multe scandaluri. Rezultatul? Baronul Marian Oprisan este singurul lider pesedist din tara care si-a asigurat majoritatea in Consiliul Judetean. Expertii SAR atrag atentia ca acum va urma lupta politica de acaparare a primarilor Opozitiei, asa cum s-a intimplat in fiecare an electoral. Raportul prezinta solutiile prin care baronii gen Marian Oprisan pot deveni istorie. Cea mai importanta este transferul direct al banilor catre localitati pentru a elimina rolul de intermediar al Consiliului Judetean si impiedicarea folisirii ca pe o arma politica a distribuirii fondurilor. Relatia baroni – Guvern este ilustrata cu sumele date pentru drumuri, unde Bacaul este lider, urmat indeaproape de Vrancea.
Vrancea a spus „nu” Aliantei „D.A.”
Expertii SAR spun ca alegerilor locale au fost cistigate de Alianta D.A., insa diferenta putea fi mai mare daca PNL si PD mergeau in alegeri cu un candidat comun pentru functia de primar, asa cum au procedat la Bucuresti. PNL a crescut de la 7 la 18%, iar PD de la 10 la 15% in comparatie cu alegerile trecute. PSD s-a intors la situatia din 2000 in ceea ce priveste numarul de primari, inainte de a incepe perioada racolarii celor peste 1000 de primari din toata tara. In ceea ce priveste Vrancea, „provincia europeana” a ramas bastionul PSD, cu 43 de primari cistigati din primul tur si 17 locuri de consilieri judeteni din totalul din 33. In aproape toate 29 de localitati ramase, printre care si Focsaniului, candidatii PSD se bat in turul doi. Rezultatul PSD este mai bun decit in 2000, atunci cind a cistigat la 34 de primarii. Aceasta inseamna ca pesedistii vor avea mai putin de muncit la racolat de primari. Inainte de alegerile din 6 iunie, in Vrancea mai erau trei primari liberali, la care se adaugau inca doi demisionati din PSD, deoarece nu mai fusesera numiti candidati. Rezultatul alegerilor din Vrancea, marcate de numeroase incidente, a fost contestat de Opozitie la Biroul Electoral Central. Acesta a respins insa contestatia, urmind ca asupra acesteia sa se pronunte Inalta Curte de Casatie si Justitie. Deocamdata, lupta politica se poarta in CJ, unde Marian Oprisan mai are nevoie de trei voturi pentru constituirea acestuia.
Arsenalul de campanie al pesedistilor
Raportul SAR dezvaluie in amanunt intregul arsenal pe care PSD l-a pus in miscare pentru a-si asigura succesul in alegeri. Primul dintre ele a fost intoxicarea opiniei publice cu sondaje care dadeau cistigator partidul de guvernamint cu aproximativ 50% din voturi. Controlul elitelor locale si provinciale, mai ales in zonele mai putin dezvoltate, a permis pesedistilor manipularea resurselor locale, indeosebi in mediul rural. „Prin politica fata de proprietatea funciara, fata de restituirea padurilor, prin forma si birocratia ajutoarelor pentru agricultori, guvernele PSD nu fac altceva decit sa intretina lipsa de autonomie a taranilor din regiuni sarace si imputernicirea celor care pe plan local controleaza resursele. Este un model tipic lumii a treia, care functioneaza in mai bine de o treime a Romaniei de azi, unde PSD a cistigat detasat alegerile la primarii in primul tur”, afirma expertii SAR.
Manipularea mass mediei, prin monopolizarea agendei de discutii si a liderilor de opinie independenti prezenti la posturile de televiziune, a fost o metoda folosita pe larg in campania electorala, in acest mod subiectele „fierbinti”, cum ar fi coruptia, fiind abordate numai in termeni generali. La aceasta s-a adaugat prioritatea acordata la stiri PSD. Mina in mina cu controlul mass media electronice, guvernantii au avut si controlul Consiliului National al Audiovizualului si Biroului Electoral Central, care au avut grija sa eliminie orice nota critica din timpul campaniei electorale, in favoarea PSD.
Arsenalul baronului
In Vrancea nu s-a respectat aproape nici o regula a campaniei electorale. Pesedistii au dus o campanie furibunda de racolare a primarilor si candidatilor opozitiei pina in ultimele ore inainte de depunerea listelor definitive la judecatorii. Liderii Opozitiei au acuzat faptul ca oamenii lor au fost „convinsi” sa-i paraseasca prin presiunile exercitate de institutiile statului controlate de PSD. Cazul cel mai elecvent al fost al directorului Directiei Sanitare Veterinare, Ionel Duta, care a incercat, prin arma locului de munca, sa determine un candidat liberal sa renunte la candidatura si sa se inscrie in PSD. In ciuda inregistrarilor audio care dovedeau acest lucru, in afara unui sandal de presa nu s-a intimplat absolut nimic. Campania electorala in mass media audiovizuala a curs numai in favoarea PSD. Cu exceptia unor dezbateri ale candidatilor la Primaria Focsani, Opozitia a lipsit in totalitate de la televiziunile locale. Tocmai acesta a fost si motivul pentru care o televiziune acuzata de obedienta a fost amendata in cele din urma. In acelasi timp, vizitele de lucru ale ministrului Miron Mitrea au fost intens mediatizate, ca si concertele electorale organizate de PSD. Opozitia a reclamat acest aspect la Consiliul National al Audiovizualului, care a dat o amenda de 50 de milioane de lei unuia din posturile locale de televiziune.
Controlul banilor, cheia racolarilor
Una dintre principalele arme ale PSD pentru a-si asigura controlul in teritoriu este rolul de intermediar al consiliilor judetene in distribuirea banilor care vin de la buget. Metoda a functionat cu succes in Vrancea, unde primarii Opozitiei au trecut in PSD pentru a nu avea probleme cu banii. In acest timp, localitatile primarilor care au rezistat pina la final au beneficiat de fonduri la limita supravieturii, iar investitiile guvernamentale i-au ocolit aproape in totalitate. „Din moment ce toate institutiile publice in Romania folosesc Trezoreria, nu exista nici un motiv tehnic pentru ca acesti bani sa nu fie trimisi direct la localitati, sarcina putindu-se rezolva foarte simplu, eliminindu-se astfel intermediarii”, mai afirma expertii SAR. Datorita puterii pe care au consiliile judetene, transferurile financiare de la buget catre judete se face in majoritate „dupa norme variabile, majoritatea nescrise iar unele de-a dreptul nelegale”. Cel bine ilustreaza aceasta situatie repartizarea banilor din fondul special al drumurilor in anii 2001, 2002 si 2003, pentru intretinerea drumurilor judetene si comunale care ar fi trebuit sa respecte trei criterii obiective si anume lungimea retelei, starea tehnica si volumul traficului. „Evident, in practica, regula nu se respecta, iar cei care nu controleaza impartirea (Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului) aplica principii pe buna dreptate considerate suspecte”, arata expertii SAR. Principalele beneficiare sint judetele Bacau, circumscriptia secretarului de stat Sergiu Sechelariu, si Vrancea, circumscriptia ministrului Miron Mitrea. Potritivit situatiei intocmite de SAR, in cei trei ani precedenti, Bacaul a primit aproape 500 de miliarde de lei, in timp ce judetul nostru primit cu aproximativ 100 de miliarde de lei mai putin.
Alianta D.A. trebuie sa-i elimine pe circotasi
Recomandarile SAR pentru alegerile parlamentare si prezidentiale au in vedere indosebi independenta organismelor care reglementeaza desfasurarea alegerilor, care sa nu mai fie supuse presiunilor politice, asa cum este Biroul Electoral Central. „Crearea unei autoritati cu imputernicirea necesara, atit la nivel legal, cit si prin resurse este singura care poate rezolva amatorismul si neglijentele de organizare din alegerile noastre”, se arata in ultimul raportul SAR cu privire la alegerile si reforma administratiilor locale. Migratia politica trebuie stopata, insa nu prin proiectul actual de lege, ci printr-un pact al tuturor partidelor. CNA ar trebui sa faca o dezbatere publica cu privire la interventiile sale in campania electorala, pentru a nu se mai limita dezbaterile democratice. Expertii SAR sustin ca Alianta D.A. ar fi cistigat clar alegerile daca ar fi mers pe liste comune. Pentru alegerile generale PNL si PD trebuie sa renunte la liderii locali „egoisti”, care nu vad cu ochi buni apropierea celor doua partide. De asemenea, trebuie „disponibilizati” cei care au sustinut ca prezentarea pe liste comune va aduce mai multe voturi si crearea unui departament unic de cercetare, care sa se ocupe cu cistigarea alegerilor parlamentare si prezidentiale. In ceea ce priveste partidul de guvernamint, expertii SAR considera ca acesta „plateste pretul unei atitudini agresive la nivelul cel mai inalt, care continua sinucigas si zilele acestea prin aceiasi lideri cu imagine general negativa”. (Mihai BOICU)
Administratia locala, sabotata de la virf
Expertii SAR arata in raportul realizat ca sectorul administratiei publice locale va ramine „vesnic ineficient” daca se va continua politica de sabotare tacita de la virf. Progresele realizate dupa 1990 in acest domeniu au fost minore iar cel mai important, impartirea clara a responsabilitatilor intre centru, judete si comunitatile locale, nu a fost realizata. Cea mai buna solutie in acest sens ar fi fost realizarea unui cadru legal prin care autoritatile locale sa-si rezolve singure problemele, asa cum se intimpla in tarile dezvoltate, si sa nu se mai intervina de la centru. Primarii nu au statut clar reglementat, in special cu consiliile locale si viceprimarii. Astfel, viceprimarii, care sint alesi pe listele de consilieri, nu pot fi penalizati pentru neindeplinirea responsabilitatilor delegate de primari, care raspund in fata electoratului. O alta disfunctionalitate semnalata de primari este aceea ca secretarii localitatilor, care supervizeaza legalitatea hotaririlor, nu pot fi trasi la raspundere atuncit cind hotaririle nu primesc aviz de legalitate din partea prefectului. (M.B.)
De unde au luat partidele voturi
Analiza facuta de expertii SAR arata ca liberalii au reusit sa atraga o mare parte din electoralul taranist, democratii au reusit sa ia din votatii PRM, iar in orase Alianta D.A. a luat votanti si de la PSD si de la PRM. Pesedistii si-au pastrat controlul in zonele sarace ale tarii, aflate sub papucul unor baroni locali, asa cum este Vrancea, si a pierdut acolo unde s-a prezentat numai ca partid. PRM s-a mentinut la acelasi nivel ca in urma cu patru ani, in timp ce umanistii s-au conturat ca partid de sine statator. Raportul SAR a fost realizat inainte ca PRM si PUR sa treaca de partea PSD. Aceasta miscare va miscora aproape sigur electoratul celor doua partide, care au votat impotriva PSD. Principalii perdanti ai alegerilor locale sint partidele mici. „Pragul electoral de 5% introdus in anul 2000 a dus la focalizarea voturilor pentru patru partide romanesti principale. Aceasta explica marele cistig al acestor partide fata de 1996, cind enorm de multe voturi mergeau la partidele mici. Ridicarea pragului a stabilizat cu succes sistemul de partide si a dus la o concentrare care a crescut in 2004 fata de 2000”, este concluzia expertilor care au realizat raportul SAR. (M.B.)

Comentarii