Gaselnitele patronilor in lupta cu impozitele

joi, 28 decembrie 2000, 00:00
2 MIN
 Gaselnitele patronilor in lupta cu impozitele

Patronii gindesc fel de fel de solutii numai pentru a mai reduce sumele pe care statul le percepe ca impozit pe venit. La o societate cu activitate redusa solutia ideala o reprezinta cheltuielile cu benzina si cele de protocol. Atunci cind profitul este considerabil, patronii trebuie sa apeleze la "cheltuieli" mult mai semnificative. Cele mai indicate sint cele la care negocierile se poarta de la om la om si pretul pe factura poate fi "umflat".
Patronii a caror societati au avut un profit considerabil pe 2000, si care vor sa dea "biruri" cit mai mici la stat, au inceput deja sa apeleze la fel de fel de tertipuri pentru a scapa de impozitele covirsitoare.
Cea mai uzuala metoda este aceea de a-si incarca cheltuielile astfel incit profitul brut al societatii sa fie cit mai mic, fiindca atunci cind ai profit mic si impozitul este mai mic.
Benzina, consumabilele si cheltuielile de protocol pot fi o scapare pentru a plati impozite mici la stat insa cind profitul brut sare de citeva sute de milioane atunci musai trebuie sa gasesti ceva mai serios in care sa investesti banii.
Solutia aleasa de unii "intreprinzatori particulari" pentru acest sfirsit de an a fost achizitioanrea de masini second-hand din tirg. Aici, cind negociezi direct cu proprietarul poti chiar sa treci o valoare umflata pe factura. Acesta este practic singura modalitate de a scapa de darile inrobitoare pe care ti le cere statul dar si un mod de a justifica unele sume din casieria societatii.
Un Renault din ’97, mai scump decit unul nou
Un caz concret s-a intimplat ieri in tirgul auto, cind un Renault Megane din 1997 s-a vindut pe factura cu 480 milioane de lei. Acest pret este mai mare cu aproape 150 de milioane de lei fata de valoarea aceleasi masini noi, full-option.
Practic, cel care a achizitionat masina o va amortiza in 5 ani, perioada in care, luna de luna cheltuielile firmei vor fi incarcate cu aproape 10 milioane lei, ceea ce insemna o scutire lunara la impozitul pe profit de 2,5 milioane lei.
Un alt avantaj il reprezinta faptul ca patronul care a facut aceasta achizitie, la un pret umflat, poate sa scoata diferenta de bani din casierie, fara a-i mai justifica.
Daca, de exemplu, ar fi platit dividente atunci la aceasta suma partea statului ar fi fost de 48 de milioane, respectiv 10%.
In ceea ce-l priveste pe vinzator, acesta va fi cel care va trage ponoasele, deoarece odata cu aplicarea Legii impozitului pe venitul global acesta va fi nevoit sa plateasca un impozit pe suma incasata din vinzarea masinii. (Traian NEGULESCU, Elena CRISTIAN)

Comentarii