Alerta pe Dunare

miercuri, 19 iulie 2000, 23:00
3 MIN
 Alerta pe Dunare

Companiile romanesti care se ocupa cu transportul de marfuri si persoane pe Dunare au de suferit de pe urma secetei care a facut ca apele fluviului sa scada foarte mult. Lipsa precipitatiilor si dragarea defectuoasa a unor sectoare ale Dunarii au condus la blocarea si chiar esuarea unor convoaie, cauzind transportatorilor pierderi de sute de milioane pe zi. Deja grav afectate ca urmare a razboiului din Iugoslavia, companiilor nu le mai ramine acum decit sa astepte o minune care sa "umfle" peste noapte apele, astfel incit ei sa-si poata relua activitatea la parametri normali.
Faptul ca apele Dunarii vor scadea foarte mult, ca urmare a secetei care pare sa nu se mai termine, a fost prognozat inca de acum o luna de meteorologi. Patronii societatilor care au ca obiect de activitate transportul maritim si fluvial au sperat in tot acest timp ca se vor lua masuri pentru dragarea eficienta a sectoarelor unde se stia din anii trecuti ca exista probleme in astfel de situatii si astfel isi vor putea desfasura activitatea in bune conditii. Acum, insa, ei spun ca nimeni n-a facut nimic pentru a curata senalul navigabil in punctele dificile si de aceea ei nu pot lucra. "Pierderile sint de citeva sute de milioane pe zi, iar in aceste conditii putem astepta doar o minune pentru a iesi din situatia catastrofala in care sintem", ne-a declarat seful serviciului comercial al Navrom, Iordache Nastase. Acesta considera ca situatia s-a agravat incepind de simbata, cind in urma unei operatiuni de dragare la kilometrul 292 s-a desprins din mal un bloc de nisip care a blocat senalul navigabil pe o distanta de 250 de metri, facind astfel aproape imposibila trecerea convoaielor si a navelor cu un pescaj mai mare de doi metri. "Inainte, in aceasta zona navele puteau naviga cu un pescaj normal de 3,8 metri. Acum, pentru a trece, trebuie sa se incarce cu un tonaj mult mai mic. Cu probleme mari ne confruntam si la km 524, unde nava «Giurgiu 23», avind o incarcatura de concentrat de cupru, asteapta pe senal de simbata un moment favorabil pentru a trece mai departe. Din cauza pragurilor existente la km 525 si 545, in aceasta zona au esuat trei nave ucraniene. Impingatorul «Isaccea 11», care insotea un convoi de barje cu minereu destinat Sidex-ului, este blocat si el de trei zile la km 272", a adaugat Iordache Nastase.
Armatorii si operatorii portuari lucreaza la o capacitate de 10%
Dupa ce au pierdut o multime de bani in urma razboiului din fosta Iugoslavie, armatorii au din nou de suferit, fiind nevoiti sa-si reduca drastic volumul de activitate. "In conditiile in care exista atitea praguri, iar la km 345, aproape de Calarasi, adincimea Dunarii este de 1,2 m, blocind tot traficul catre sirbi, toate societatile din acest domeniu lucreaza la aceasta ora cu o capacitate de pina la 10%", ne-a declarat vicepresedintele Asociatiei Armatorilor si Operatorilor Portuari din Romania, Mircea Toader.
Nivelul scazut al apei a determinat si scaderea activitatii la Romportmet, unde ajung pentru descarcare mai putine nave decit de obicei.
Conducerea Sidex, ingrijorata de scaderea nivelului apelor
Daca Dunarea nu va creste, Combinatul galatean va avea si el probleme in ceea ce priveste aprovizionarea cu materii prime. Desi conducerea societatii afirma ca a fost informata ca in maxim o saptamina nivelul fluviului va incepe sa creasca, astfel incit navele incarcate cu minereu sa poata ajunge la Galati, exista totusi temeri ca acest lucru nu se va intimpla.
"Unele barje incarcate cu minereu vor ajunge mai greu, dar vor ajunge, totusi. Din informatiile pe care le avem rezulta ca a plouat in toata Europa, asa ca in maxim opt zile situatia va fi reglementata", ne-a declarat vicepresedintele Consiliului de Administratie al Combinatului, Flaviu Moldovan. Acesta a mai afirmat ca barjele ramase blocate in acest moment vor fi desprinse din convoi si vor fi trecute peste pragurile formate pe Dunare una cite una.
Societatile care aduc materii prime pentru Sidex nu vor fi penalizate pentru intirzierile inregistrate la primirea acestora, fiind vorba de o situatie de forta majora.
(Marius ANTON, Nicoleta OPREA)

Comentarii