Sindicatele invata din mers noua lege a pensiilor

vineri, 05 octombrie 2001, 23:00
4 MIN
 Sindicatele invata din mers noua lege a pensiilor

Aparitia noii legi a pensiilor da suficiente batai de cap sindicatelor. In conditiile in care, conform Legii 19/2000, salariatii pot beneficia de vechime in conditii deosebite de la 1 aprilie 2001 doar daca angajatorul detine avizul necesar de la Inspectia Muncii pina la sfirsitul anului, chestiunea a devenit presanta pentru sindicate. Fie ca-i reprezinta pe angajatii incadrati anterior in grupa a II-a de munca, fie pe cei care au acumulat in trecut vechime in grupa I, acestea trebuie sa gaseasca o modalitate cit mai rapida de adaptare la noile categorii de incadrare a meseriilor in care activeaza. Cel putin pe plan local, situatia este complicata si de faptul ca un singur laborator de determinare a noxelor din Galati este recunoscut de MMSS, si anume acela care functioneaza in cadrul "Sidex". Daca avem in vedere si ca in unele unitati determinarea conditiilor de munca a fost deja facuta de institute care nu au girul ministerului de resort, clarificarea situatiei salariatilor care urmaresc vechimea in conditii deosebite se impune cu atit mai mult.
Conventia Sindicala Nationala a Transportatorilor din Romania (CSNTR), care ii reuneste pe ceferisti, soferi si lucratorii portuari, a avut deja o serie de contracte cu oficialii din Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS) si Ministerul Transporturilor. MMSS a remis o adresa cu persoanele din conducerea sindicatului care vor asista la determinarile conditiilor de la locul de munca al transportatorilor, care contine si o anexa cu cele 16 laboratoare recunoscute pentru masuratori.
Federatia Sindicala "Europa" a initiat procedurile legale
Lucratorii din unitatile de exploatare portuara au beneficiat, pina la intrarea in vigoare a Legii 19/2000, de vechime in grupa a II-a de munca. In baza acestei incadrari, ei primesc lunar alimentatie speciala pentru intarirea rezistentei organismului. "Pe 4 septembrie 2001, MMSS ne-a trimis adresa cu nr. 255 care contine persoanele nominalizate pentru a participa la determinarile facute de catre cei avizati. Eu am fost cel desemnat sa raspunda de lucratorii portuari. Am depus o adresa catre Inspectoratul Teritorial de Munca solicitind declansarea procedurilor legale in acest sens. Tinind cont ca la grupul de firme «Romportmet», unde activez si eu, determinarile s-au facut de catre Centrul de Medicina Preventiva de pe linga CFR, care nu e cuprins pe lista ministerului, acestea nu ar putea sa fie luate in considerare la stabilirea conditiilor de munca. Astfel, salariatii nostri vor pierde avantajele incadrarii in conditii deosebite", ne-a declarat liderul sindical de la Federatia "Europa", Stefan Frunza. Potrivit acestuia, masuratorile care se vor efectua in unitatile de exploatare portuara trebuie sa tina cont de gradul de uzura a utilajelor, influenta zgomotului si a vibratiilor asupra organismului, noxele chimice, ca si de conditiile de microclimat in care macaragii isi desfasoara activitatea.
Soferii vor si ei conditii deosebite
La ultimul sau congres, Federatia Sindicala a Soferilor din Romania (FSSR) a dezbatut problema incadrarii membrilor sai in noile conditii de munca. Soferii care beneficiau pina la 1 aprilie 2002 de grupa a II-a de munca vor sa fie inclusi tot la conditii deosebite. "Am discutat cu ministrul secretar de stat din MMSS, Ion Giurascu, despre ce trebuie sa facem pentru a ne pastra aceleasi conditii de vechime. La congresul nostru a participat si un reprezentant al unui institut medico-legal, care ne-a informat despre procedura de mentinere a grupei. Avind in vedere ca locul de munca al soferului este unul mobil, in conditii de zgomot, de stres si de vibratii, cred ca ar fi normal ca el sa se incadreze in conditii deosebite. Problema este ca in Galati e recunoscut un singur laborator, cel din cadrul «Sidex». Determinarile se pot face, insa, si in alte orase din tara, intrucit conditiile de lucru sint, in buna masura, similare peste tot", sustine vicepresedintele FSSR, Hristache Bogatu.
Mecanicii de locomotiva spera sa fie nominalizati la conditii speciale
Dupa intrarea in vigoare a Legii 19/2000, mecanicii de locomotiva, beneficiari in trecut ai grupei I de munca, au fost incadrati la conditii deosebite. Acestia, insa, nu par sa fie multumiti de modul in care statul le-a stabilit conditiile de pensionare. Cel putin mecanicii de pe trenurile de calatori beneficiaza deja de sprijinul patronatului pentru incadrarea in conditii speciale de munca. Seful Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori, Valentin Bota, a trimis inca din 7 septembrie o adresa catre MMSS, prin care solicita nominalizarea mecanicilor de locomotiva alaturi de celelalte patru categorii de activitate stipulate in Legea 19, la conditii speciale. Argumentele invocate sint: viteza de circulatie cu variatii in timp scurt (intre 0 km/ora si 100-140 km/ora), frecventa mare a semnalelor pe care mecanicii de locomotiva trebuie sa le interpreteze in paralel cu observarea indicatorilor de bord, efectuarea serviciului la orice ora din zi sau din noapte care suprasolicita organismul, pozitia statica in timpul parcursului, combinata cu manipularea simultana a mai multor dispozitive, ca si desfasurarea serviciului in conditii de izolare.
Daca mecanicii de la calatori au sanse sa fie incadrati in conditii speciale, salariatii de la marfa sint ceva mai circumspecti. "Din cite am inteles, numai mecanicii vor intra la conditii speciale. Mecanicii ajutori sau de manevra care aveau inainte de 1 aprilie 2001 grupa I, se pare ca sint la conditii deosebite. Oricum, multi oameni sint preocupati de faptul ca SNCFR-ul vrea sa externalizeze activitatea atelierelor de reparatii. Cind se va intimpla asa ceva, multi isi vor pierde statutul de ceferist, ca si drepturile prevazute in contractul colectiv de munca", ne-a declarat liderul sindical al mecanicilor de locomotiva din Galati, Vasile Ivan. (Florin STEFAN)

Comentarii