10 retete de muls miliarde din Primarie

miercuri, 03 iulie 2002, 23:00
4 MIN
 10 retete de muls miliarde din Primarie

1. Automacaraua – aproape 1 miliard de lei din banii iesenilor s-au transformat intr-o automacara ruseasca "Craz" care nu foloseste la nimic. Utilajul a fost achizitionat de DSPM "Citadin" acum un an, si nu a lucrat nici macar o ora, desi plata a fost facuta in totalitate. In prezent, zace pe chituci in curtea Bazei I a directiei din subordinea Primariei. Achizitia a fost facuta cu aprobarea fostei directoare Violetta Canila.
2. Buldozer S1500 – 600 de milioane de lei din banii publici au disparut ca prin farmec din ograda "Citadin"-ului. Violetta Canila a autorizat, in martie 2002, predarea unui buldozer care lucra la balastiera Cristesti unei firme satesti din Neamt, SC "Schela Prod" SRL, in compensarea datoriilor pe care directia Primariei le avea fata de aceasta. Utilajul a fost cumparat de "Citadin" in 2001 cu 178,5 milioane lei si a necesitat reparatii de circa 400 milioane lei. Inspectorii Primariei au ajuns la concluzia ca aceasta compensare este ilegala.
3. Tractor cu remorca – paguba a fost estimata la peste 380 milioane lei numai pentru anul 2001. In ultimii trei ani, "Citadin" a inchiriat un tractor cu remorca, in conditiile in care parcul propriu al directiei numara 16 tractoare. Violetta Canila a incheiat contractul de inchiriere cu firma "Bumbacelul", al carui patron era chiar soferul tractorului. Valoarea chiriei pentru o singura zi de lucru s-a ridicat anul trecut la suma de 1,5 milioane lei. Inchirierea s-a facut fara licitatie.
4. Afacerea plombarilor – devizele la asfaltarile de anul trecut au fost umflate cu aproape 10 miliarde lei. Anul trecut, "Citadin" si-a "plombat" bugetul cu banii iesenilor. Dupa ce primarul Constantin Simirad a hotarit ca devizele sa fie intocmite de directia tehnica din Primarie si nu de "Citadin", cum era pina acum, inspectorii Primariei au constatat ca pretul practicat in 2001 pentru metrul patrat de asfalt este cu 4.000 lei mai mare decit cel de anul acesta. Practic, preturile comunicate de "Citadin" la Primarie anul trecut nu au fost cele reale. Mai mult, in mod paradoxal, in 2002, suprafata de plombat este mai mica decit in 2001, desi stricaciunile pe strazi au fost mult mai mari dupa iarna trecuta.
5. Anvelope – au costat peste 3 miliarde lei, in februarie, anul acesta. Licitatia de
atribuire de la RATC a fost una dintre cele mai dubioase in care au fost bagati bani publici. Desi la licitatie a participat unul dintre liderii mondiali in productia de anvelope, "Michelin", potul l-a luat o firma de apartament, "Karus Impex". Aceasta firma a cistigat datorita unei prevederi aberante din caietul de sarcini, prin care se cerea unui distribuitor de anvelope sa aduca la RATC si sase licente pentru programe Windows de calculator. "Michelin" nu a putut oferi legal programe, pentru ca nu fac parte din profilul firmei.
6. Motorina – peste 500 milioane lei au fost pierduti de RATC numai in luna ianuarie a acestui an. Paguba s-a inregistrat ca urmare a faptului ca fostul director, Petru Girlea, a decis sa cumpere motorina "de lux", cu 2.000 lei/litru mai scumpa decit la pompa, in conditiile in care necesarul lunar al regiei este de 250 tone. De aceasta practica s-a uzat si in 2001.
7. Basculante pe chituci – aproape un miliard de lei, in 1997, au fost dati de RATC pe patru basculante bune pentru cimitirul de masini. Pretul basculantelor era de 90% din cel al unora de abia iesite de pe poarta fabricii. Hirburile au fost cumparate de la firma sateasca "Tar Impex" din comuna constanteana Valu lui Traian. In timpul parafarii afacerii, Girlea a primit cadou de la patronul firmei constantene un costum Steilmann.
8. Studiu de fezabilitate – 500 milioane lei aruncati pe fereastra, adica suma cu care s-a platit firmei "Veltona" din Timisoara efectuarea unui studiu pentru optimizarea transportului in comun iesean. "Veltona" este o firma cu numai doi angajati, al carei studiu nu mai foloseste la nimic, intrucit Consiliul Local a luat deja o decizie privitoare la rentabilizarea RATC.
9. Permis de biblioteca – o smecherie care costa regia de transport 30 miliarde lei anual. Pentru ca in contractul colectiv de munca nu se prevede ca angajatii RATC beneficiaza de gratuitati la transport, permisele de biblioteca sint folosite ca abonamente libere nominale. Smecheria a devenit o afacere, permisele fiind eliberate oricui, contra unor sume de citeva sute de mii de lei.
10. Cecuri fara acoperire – un miliard de lei in cecuri fara acoperire a lasat RATC fara curent electric. Regia a vindut firmei "Top Agency" bilete de calatorie, iar aceasta a platit cu cecuri fara acoperire. Cu aceste cecuri s-a platit datoria regiei catre "Electrica", fara a se verifica daca actele au acoperire. Ca urmare, "Electrica" a decis sistarea furnizarii curentului electric. Patronul "Top Agency", Radu Coserariu nu mai e de gasit. (B. PASCANEANU, C. PRISACARIU)
Totalul "retetelor": 50 de miliarde din banii dumneavoastra
Bilantul celor zece "tunuri" de la RATC si "Citadin" prezentate in aceasta recapitulare este naucitor. In total, pierderea este estimata la 50 miliarde de lei, bani furati din buzunarul contribuabilului. Pentru comparatie, trebuie spus ca aceasta suma ar fi suficienta pentru contorizarea la nivel de imobil a incalzirii si a consumului de apa calda pentru intregul oras. Cum cele 50 de miliarde sint numai o parte din pierderile RATC si "Citadin", este imposibil de estimat cite lucruri s-ar fi putut face cu acesti bani. Primele masuri luate de primarul Constantin Simirad dupa aceste scandaluri financiare au avut in vedere reorganizarea atit a regiei de transport, cit si a "Citadin". RATC a fost divizata, iar directia Primariei se indreapta spre aceeasi tinta. In al doilea rind, Simirad a decis ca nici un sef din Primarie sa nu ramina pe acelasi post mai mult de un an. "Prind cheag, isi fac relatii si incepe mafia", a afirmat primarul. (C.P.)

Comentarii