Declaratiile pe propria raspundere inlocuiesc avizele

miercuri, 19 iunie 2002, 23:00
3 MIN
 Declaratiile pe propria raspundere inlocuiesc avizele

Persoanele care doresc sa-si infiinteze o firma nu vor mai trebui sa astepte la nesfirsit obtinerea nenumaratelor avize pentru inceperea activitatii. Cu o declaratie data pe proprie raspundere pentru fiecare aviz, isi vor putea vedea de treaba. Ulterior, reprezentantii fiecarei institutii le vor calca pragul pentru a verifica cele inscrise in declaratie.
O alta noutate legislativa este ca firmele care nu vor respecta termenul de 1 iulie 2003 pentru preschimbarea vechilor certificate de inmatriculare se vor trezi cu societatea intrata in lichidare.
Noutatea legii din punct de vedere al autorizatiilor consta in posibilitatea comerciantilor din anumite domenii de activitate de a nu mai astepta autorizatiile, fiind suficiente doar declaratii pe propria raspundere, prin care se angajeaza sa respecte toate normele in vigoare. Ulterior, daca un control constata ca aceste norme nu sint indeplinite, firma trebuie sa reia procedurile de autorizare.
Avizele au ramas aceleasi
In domeniul protectiei muncii exista mai multe domenii in care certificatul nu se poate obtine fara autorizare. Printre acestea amintim: industria alimentara, a bauturii si tutunului, fabricarea uleiurilor si grasimilor brute, industria chimica, fabricarea vopselelor si lacurilor, repararea si intretinerea autovehiculelor etc. O autorizatie de functionare din punct de vedere al protectiei muncii costa 450.000 de lei in cazul intreprinderilor cu pina la 9 salariati, 700.000 de lei la cele cu pina la 49 de angajati, 1.350.000 de lei in cazul celor cu pina la 249 de angajati si 2.250.000 la cele cu peste 250 de angajati.
Printre domeniile in care nu este suficienta declaratia pe proprie raspundere, pentru a fi in regula si din punct de vedere sanitar-veterinar, se numara: cresterea animalelor, apicultura, piscicultura, productia, prelucrarea si conservarea carnii, fabricarea produselor lactate etc. Preturile pentru o autorizatie sanitar veterinara variaza intre 30.000 si 2 milioane de lei, in functie de obiectiv.
Domeniile in care este necesara vizita inspectorilor sanitari pentru obtinerea autorizatiei sanitare sint cele de fabricare a tuturor produselor alimentare, hoteluri, restaurante. O autorizatie sanitara costa 500.000 de lei pentru societatile cu pina la 9 angajati, un milion de lei pentru cele cu pina la 49 de angajati, 2 milioane pentru cele cu pina la 249 de angajati si 3 milioane pentru societatile cu peste 250 de angajati.
In privinta autorizatiei pentru prevenirea si stingerea incendiilor nu sint suficiente declaratiile pe propria raspundere in cazul cladirilor noi si pentru amenajarile, extinderile sau schimbarile de destinatie ale unor cladiri care se incadreaza in urmatoarele situatii: fac parte din categoria celor inalte sau foarte inalte, sint catalogate drept incaperi foarte aglomerate, indiferent de destinatie.
O autorizatie PSI costa 500.000 de lei. Au nevoie obligatoriu de autorizatii de mediu agentii economici care lucreaza in domenii precum cel chimic, metalurgic, cresterea a mai mult de 20 de capete de bovine, 500 de capete de ovine si porcine si mai mult de 10.000 de gaini etc.
Taxele pentru autorizare nu se platesc in momentul depunerii declaratiilor pe proprie raspundere, ci in momentul obtinerii efective a autorizatiilor.

Inainte de a deschide o firma, trebuie sa treceti pe la Primarie
La infiintarea unei firme, inainte de drumul la Camera de Comert, agentii economici trebuie sa obtina autorizatia de functionare de la primaria localitatii in care isi au sediul. In 15 zile de le eliberarea acestei autorizatii, comerciantii trebuie sa solicite eliberarea certificatului de inregistrare de la biroul unic (sa depuna declaratiile pe proprie raspundere). Daca se depaseste acest termen, autorizatia devine nula.
O alta noutate in legea nou aprobata consta in sanctiunile pentru cei care nu respecta termenul de 1 ianuarie 2003 pentru obtinerea codului unic. Dupa expirarea termenului legal, firmele vor fi radiate din registrul comertului, iar dupa decizia judecatorului delegat, ele vor intra in lichidare. Pina acum, firmele care nu respectau termenul limita de obtinere a certificatelor de inregistrare riscau doar sa li se blocheze activitatea pina la intrarea in legalitate. Pina in prezent, ceva mai mult de 20% din cele peste 24.000 de firme iesene si-au preschimbat certificatele. (Ana PRODAN)

Comentarii