Privatizare cu PF sau SRL?

luni, 12 august 2002, 23:00
5 MIN
 Privatizare cu PF sau SRL?

Daca banii necesari inceputului unei afaceri nu mai sint o problema, viitorul intreprinzator se gindeste cu siguranta cum sa se lanseze in lumea business-ului: cu o societate pe raspundere limitata (SRL) sau sub forma unei persoane fizice autorizate (PF). Care dintre ele ar fi mai avantajoasa pentru viitoarea afacere? Care se infiinteaza mai usor si costa mai putin? Ce acte contabile trebuie intocmite pentru fiecare? De la inceputul anului si pina in prezent, la Registrul Comertului Iasi au fost inregistrate 223 de PF-uri si de peste doua ori mai multe SRL-uri, respectiv 517. Ambele forme au avantajele si dezavantajele lor.
Costurile inregistrarii ca PF fata de SRL sint mult mai reduse. In primul rind, pentru un SRL trebuie bani pentru capital, PF neincadrindu-se in aceasta situatie. Astfel, pentru un PF nu este nevoie de capital social, in schimb SRL-ul iti maninca cel putin 2 milioane de lei. "Pentru autorizarea unei persoane fizice drept comerciant, autorizatia costa 548.000 lei. Pentru liber profesionisti, autorizarea ajunge la 175.000 de lei, iar pentru micii mestesugari costul este de 55.000 lei", ne-a spus Constantin Iancu, inspector de specialitate in cadrul Consiliului Judetean (CJ) Iasi.
Care sint costurile
La acestea se mai adauga costul autorizarii si inscrierii la Biroul Unic din cadrul Camerei de Comert. Pentru un PF este nevoie de o suma de 2.500.000 lei, iar pentru un SRL in jur de 10 milioane de lei.
Pentru infiintarea unui PF este nevoie de 5 zile pentru obtinerea autorizatiei de la CJ Iasi, si inca 15 zile pentru inscrierea in Registrul Comertului. In cazul SRL-ului, lucrurile merg mult mai lent. Dupa prevederile legale, dupa depunerea actelor, in cel mult 21 de zile o firma ar trebuie sa functioneze cu acte in regula. In practica insa, intii trebuie sa fii programat la biroul unic. In prezent, in Iasi, o programare se face peste aproximativ o luna si jumatate.
In cazul fericit in care la programare aveti toate actele in regula, urmeaza perioada legala de 21 de zile, ca sa te poti vedea cu sacii in caruta.
Avantajele PF-urilor
Activitatile pe care le poate desfasura un PF sint practic similare cu cele din catalogul de clasificare a ocupatiilor (CAEN). De asemenea, PF-urile pot sa isi angajeze un numar nelimitat de persoane, cu contracte de munca. Numarul punctelor de lucru pe care le poate deschide, ca si in cazul SRL-urilor, este nelimitat, chiar si pe teritoriul altor judete.
In ceea ce priveste evidenta contabila, PF-urile sint mai avantajate fata de SRL-uri. "Persoanele fizice autorizate nu sint obligate sa tina contabilitatea in partida dubla, ele o pot tine numai in partida simpla. In acest caz ele sint obligate sa tina evidenta veniturilor si a cheltuielilor pe un registru de incasari si plati, fiind nevoite in plus sa aiba si un registru inventar", ne-a explicat Mihai Motrescu, expert contabil.
In plus, PF-urile pot sa nu evidentieze in nici un fel veniturile si cheltuielile, optind pentru norma de venit. In acest caz, Ministerul de Finante stabileste in fiecare an veniturile pe baza carora este evidentiat impozitul pe care un PF urmeaza sa il plateasca. In plus, PF-ul care realizeaza o cifra de afaceri mai mare decit cea prevazuta de lege pot deveni platitoare de TVA. "PF-urile pot sa fie platitoare de TVA daca au o cifra de afaceri mai mare decit cea prevazuta de lege, respectiv 1,5 miliarde de lei", a afirmat Ioan Popa, expert contabil. Avantajul acestui fapt consta in aceea ca ele nu vor mai fi evitate de partenerii de afaceri platitori de TVA, din cauza ca trebuie sa depuna o munca in plus la determinarea proratei de deducere a TVA, deoarece inregistreaza in contabilitate marfuri fara TVA.
Dezavantajele PF-urilor
Cu toate acestea, PF-urile au si dezavantaje. Unul dintre ele este imposibilitatea trecerii pe cheltuielile deductibile a amortizarii mijloacelor fixe. De asemenea, ele sint dezavantajate si de excluderea de la facilitatile de creditare a afacerii promovate de Guvern sau de institutiile internationale. Putine banci din Romania crediteaza PF-urile, una din ele fiind CEC-ul. "Persoanele fizice autorizate pot primi credite atit pe termen scurt de pina la un an, cit si pe termen mediu, pentru investitii pina la 5 ani. Pentru primele, dobinda este de 36% pe an, iar pentru celelalte de 38% pe an", ne-a declarat Iuliana Ilas, analist credite la sucursala CEC Iasi.
Un alt dezavantaj ar fi acela ca lipsa personalitatii juridice face imposibila desfasurarea unor activitati complexe, cu aport mare de capital social in natura sau in forma baneasca.
Actelele necesare pentru infiintarea unui SRL
– dovada privind disponibilitatea firmei, respectiv ca nu mai este alta firma cu acelasi nume;
– dovada rezervarii emblemei (macheta emblemei-10 bucati, dimensiunea 5/5 cm);
– actul constitutiv redactat la Biroul Unic (statut pentru asociat unic si contract pentru doi sau mai multi asociati);
– dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv: foaia de varsamint, dovada proprietatii aportului in natura;
– dovada sediului social sau, dupa caz, a punctului de lucru (contract de vinzare-cumparare, certificat de mostenitor, contract de inchiriere, contract de subinchiriere, contract de leasing imobiliar, comodat, uz, uzufruct);
– buletine de identitate pentru asociati / actionari;
– declaratie pe proprie raspundere pentru fondatori/administratori/cenzori
– specimen de semnatura pentru administrator/cenzori;
– in cazul fondatorilor straini trebuie depus pasaportul si cazierul judiciar tradus si legalizat;
– taxa judiciara de timbru de 300.000 lei si 6 timbre judiciare a 1.500 lei fiecare;
– dovada achitarii taxelor si tarifelor pentru serviciile prestate, respectiv achitarea taxei catre Oficiul Registrului Comertului (valoarea taxelor de inmatriculare este valabila si se calculeaza in functie de valoarea capitalului social si numarul grupelor de activitati inscrise in obiectul de activitate al societatii);
– dovada achitarii taxei de publicare la Monitorul Oficial.
Actele necesare pentru infiintarea unui PF
– dovada detinerii cu titlu legal a spatiului aferent (contract de vinzare-cumparare, certificat de mostenitor, contract de inchiriere, contract de subinchiriere, contract de leasing imobiliar, comodat, uz, uzufruct, extras din Cartea funciara). Se va solicita si acordul coproprietarului.
– copie autorizatie AF/PF vizata la zi cu definirea domeniului si activitatii principale;
– pentru reprezentanti: declaratie pe proprie raspundere si specimen de semnatura;
– buletine de identitate pentru reprezentantii si membrii inscrisi pe autorizatie;
– taxa judiciara de timbru de 300.000 de lei, achitata la Trezorerie, patru timbre de 1.500 lei fiecare;
– dovada achitarii taxelor si tarifelor pentru serviciile prestate, respectiv achitarea taxei catre Oficiul Registrului Comertului. (Dan CONSTANTIN)

Comentarii