Scandal sexual la Grupul Scolar „CFR”

luni, 04 aprilie 2005, 23:00
5 MIN
 Scandal sexual la Grupul Scolar „CFR”

„Ne spunea mereu sa ne spalam inainte si dupa sex, sa purtam intodeauna la noi o cirpa si vata”, povesteste o alta eleva din aceeasi clasa «invataturile» primite de la profesorul de fizica. „Ne-a aratat pina si pozitii, chiar in cabinetul lui. In una din dati, s-a aplecat putin pe spate si a desfacut apoi picioarele. Mi-a spus mie si unei colege ca asa trebuie sa stea fata”, relateaza o eleva. Tinta „povetelor” profesorului au fost exclusiv fetele, fata de care Balan avea, se pare, o „placere” aparte sa le vorbeasca despre sex. Simtindu-se agresate de comportamentul profesorului, care neglija uneori si lectiile de fizica pentru a-si preciza „invataturile pentru viata”, fetele au anuntat conducerea scolii si Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ).
Fizica si sex
Elevele au relatat toate acestea si in declaratii scrise prezentate conducerii liceului si apoi inspectorilor scolari. Desi nu era dirigintele clasei – care are in atributii si educatia sexuala a elevilor – profesorul Balan are, din cite spun fetele, o preocupare permanenta in a le vorbi despre sex. „Inca din clasa a IX-a ne vorbea despre viata sexuala. Acum, de cind sintem in clasa a XI-a discutiile sint din ce in ce mai explicite”, spune o eleva din clasa care il acuza pe profesor. Insa profesorul nu s-a limitat la a da sfaturi, ci, dupa cum spun elevele, facea deseori aluzii sexuale, chiar in timpul orei de fizica, ajungind chiar sa neglijeze materia. „Era de ajuns sa facem noi un gest, sa ne aplecam spre un coleg sau sa ne vada rujate ca imediat incepea sa povesteasca ceva legat de sex”, spune o alta eleva.
„S-a aplecat putin pe spate si a desfacut apoi picioarele”
Profesorul Balan neaga insa toate acuzatiile elevilor. Acesta spune ca discutiile purtate cu elevii despre viata sexuala se purtau ca intruniri in proiectul „HIV-SIDA”, desfasurat de minister in cadrul programului „Educatia 2000^”. „Nu este adevarat ca din clasa a IX-a le vorbesc despre viata sexuala, ci numai de anul acesta, in calitate de coordonator al proiectului «HIV-SIDA»”, spune profesorul Balan, considerind ca discutiile despre sex cu elevii trebuie sa se poarte foarte deschis. „Le-am impartit prezerative in cadrul proiectului. Le-am dat apoi un chestionar unde chiar prima intrebare era daca stiu ce este sexul oral sau anal. Este normal sa discutam despre aceste lucruri”, spune profesorul.
Elevii tin insa sa il contrazica, nefiind de acord cu metodele profesorului lor, care, spun ei, mai mult ii jena decit ii informa. Acestia spun ca «povetele» profesorului Balan, completate cu replici vulgare, erau destinate exclusiv fetelor, fata de care profesorul avea se pare, o „grija aparte”. Le chema in cabinet si le arata pina si diverse „pozitii sexuale”, le explica metode „contraceptive”, facea toate acestea intr-un limbaj vulgar, greu de suportat, cu gesturi insinuante, ne-au povestit elevele. „Din clasa a IX-a si pina acum, cred ca ne-a luat pe fiecare dintre noi, fetele, in cabinetul lui. Din orice cuvint al nostru ajungea la astfel de discutii. Eu, de exemplu, m-am dus sa-l servesc cu o bomboana de ziua mea. Mi-a spus sa nu mai folosesc expresia «a da o bomboana» ca se intelege altceva”, povesteste o eleva, evident jenata de limbajul folosit de profesorul ei.
„Copiii au fost pusi sa declare”
Gheorghe Balan spune insa ca toate acuzatiile clasei a XI-a sint facute la indemnul dirigintei clasei, profesoara de franceza Veronica Lipsa, proaspat numita inspector scolar la managament, cu care acesta ar avea un conflict mai vechi. „Copiii au fost pusi sa declare toate aceste lucruri. Nu este nimic adevarat”, spune Balan. Dirginta clasei sustine ca a aflat despre lectiile speciale ale profesorului Balan la clasa pe care o conduce la ora de dirigentie de pe 9 februarie. „Nu mi-a venit sa cred. Am vorbit imediat cu parintii, care au ramas si ei uluiti”, spune diriginta Lipsa. Aceasta sustine ca parintii au insistat sa reclame comportamentul profesorului de fizica al copiilor lor la conducerea liceului. Pe 17 februarie, adica acum mai bine de o luna si jumatate, directoarea scolii, Mihaela Poroch, a convocat de urgenta consiliul profesoral al scolii pentru a discuta situatia lui Gheorghe Balan. „Tot atunci, am format si o comisie de ancheta care a stat de vorba atit cu elevii cit si cu profesorii. Eu, personal, am stat de vorba cu copiii pentru a afla despre ce este vorba”, spune directoarea Mihaela Poroch. In ciuda tuturor declaratiilor copiilor, directoarea si intreaga cancelarie a liceului au decis prin vot ca profesorul Balan este nevinovat. Exagereaza sau chiar mint atunci elevii clasei a XI-a F? Intrebata, directoarea a dat din umeri, repetind intruna ca profesorul este nevinovat, dupa cum a stabilit si consiliul profesoral al liceului. Poroch sustine ca si profesorul Balan ca elevii au fost influentati de diriginta, actuala inspectoare Lipsa.
Ancheta ISJ continua
Asadar, pe 17 martie, comisia de ancheta a scolii a dat un verdict in cazul Balan: nevinovat, ceea ce i-a determinat pe parinti sa se adreseze Inspectoratului Scolar, temindu-se ca s-ar incerca musamalizarea cazului. Pina acum, singura consecinta a anchetei din scoala este retragerea lui Balan de la clasa a XI-a F, el motivind ca „nu mai poate lucra cu acesti elevi”. „Acesti elevi mint. Eu deja am renuntat sa mai lucrez cu ei”, spune Balan. In ziua in care scoala anunta ca Balan este nevinovat, inspectorii scolari abia isi incepeau ancheta. „Am primit mai multe sesizari si memorii la adresa profesorului. Parintii au venit cu aceasta problema in audienta. Pina la finalizarea anchetei nu putem da mai multe detalii”, a spus ieri Camelia Gavrila, inspectorul scolar general. Desi ancheta ISJ la CFR a inceput acum mai bine de doua saptamini, inspectorii scolari nu sint inca gata sa scrie un raport sau sa dea vreo sanctiune. Cert este insa, ca toate cele opt clase la care preda profesorul Balan au fost luate la intrebari de psihopedagogii si inspectorii scolari delegati sa ancheteze acest caz, a XI-a F fiind pina acum singura care l-a acuzat pe profesor de aluzii sexuale in timpul orelor. Cea mai recenta intilnire a inspectorilor cu elevii de la CFR si profesorul Balan a avut loc ieri, cind s-a hotarit continuarea anchetei. (Marinela RATA)
Educatia sexuala presupune un limbaj adecvat
Educatia sexuala a adolescentilor este, poate, una dintre cele mai delicate lectii pe care trebuie sa le sustina profesorii la clasa. De aceea, pentru a nu-i face pe elevi sa se simta jenati dascalii sint sfatuiti de psihologi sa abordeze cu elevii problema sexului pe un „ton adecvat”. „Nu trebuie folosite in nici un caz vulgaritati. Daca noi folosim un limbaj deocheat, atunci nu trebuie sa ne mai mire nimic iesit din normal la copiii nostri”, este de parere Cristina Palimaru, psiholog la Liceul „Mihai Eminescu”. Psihologii recomanda ca in scoli discutiile legate de viata sexuala sa aiba loc intr-un cadru organizat, chiar sub forma de dezbatere, sfaturile apartinindu-le in primul rind specialistilor. „La aceste discutii trebuie sa asiste medici instruiti in problema preventiei bolilor cu transmitere sexuala sau in problema contraceptiei”, spune Cristina Palimaru. Aceasta mai spune ca informatiile specialistilor de la cursurile de educatie sexuala pot fi completate prin vizionari de casete video si distribuire de pliante. „Elevii nostri sint destul de informati in privinta vietii sexuale. De multe ori, ei stiu mai multe decit noi, de aceea este recomandat sa abordam aceasta problema direct, dar cu atentie”, spune Cristina Palimaru. (M.R.)

Comentarii