Nepasare criminala

Subtitlu

miercuri, 27 august 2008, 22:24
5 MIN
 Nepasare criminala

Am verificat ce se intimpla. Ei bine, nu s-a intimplat absolut nimic. Masinile stau in continuare una linga alta pina pe trecere, si chiar peste aceasta, desi parcarea e interzisa la 25 de metri de zebra. Asta in timp ce in alte orase din tara s-au gasit solutii care de care mai ingenioase. La Iasi, insa, nepasarea criminala continua: anul acesta nu mai putin de 50 de ieseni au fost "pusi la pamint" de masini chiar pe trecere. 

De ani de zile, la Iasi pietonii au mari probleme in a cobori de pe trotuar pe zebra, daca nu traverseaza la semafor. Razboiul dus pe "zebre" intre pietoni si soferi provoaca aproape o treime dintre accidentele inregistrate in Iasi.

"Mascarea" trecerilor de catre masinile oprite in apropierea lor sau chiar pe marcaj da batai de cap si celorlalti soferi din trafic, care spun ca le este practic imposibil sa vada cind un pieton paseste pe marcaj, trezindu-se astfel deodata cu el in fata. Multi pietoni sint nevoiti sa faca si cite trei, patru incercari pina reusesc sa traverseze. In timp ce in alte orase problema masinilor parcate pe zebre s-a rezolvat, in Iasi nu pare sa se faca ceva in acest sens.

"Astept sa treaca valul"

Trecere de pietoni din Iasi

"Cind ii vezi ca vin cu asa viteza, nu iti mai vine sa treci, chiar daca ai dreptul. Sint unii care nici nu se uita ca e trecere sau daca vrea cineva sa treaca. Stai cuminte pe margine si, cind prinzi ocazia, treci", a explicat Dumitru Capatau, dupa ce a traversat soseaua Pacurari la trecerea de pietoni din dreptul Postei. Unii dintre ei spun fie ca prefera sa astepte pina trece "valul" de masini, fie cauta o trecere de pietoni prevazuta cu semafoare.

"De obicei astept pina se raresc masinile care circula si apoi traversez. Daca ma grabesc ma bag sa traversez si sper sa opreasca ei", a adaugat o tinara.

Unii dintre pietoni spun ca pe strazile largi, cum sint Pacurari, Nicolina sau Nicolae Iorga, masinile parcate in apropierea trecerilor de pietoni sau chiar pe marcaj, sint un pericol in plus. "Stiti cum e la noi in Iasi? Si-ar duce masinile pina in casa daca ar putea. Unde au treaba, acolo o lasa! Nu ii intereseaza de ceilalti. N-am vazut pe nici unul care sa o lase intr-o parcare si sa mearga zece metri pe jos", spune revoltat Stelian Ganea, un barbat din Dacia.

"Te trezesti cu pietonul pe capota"

Nu numai pietonii sint deranjati de autoturismele care "mascheaza" trecerile. Ceilalti soferi spun ca pe anumite strazi le este practic imposibil sa vada daca vreun pieton vrea sa paseasca pe trecere. "Intr-adevar, creeaza probleme, pentru ca se reduce vizibilitatea si te trezesti cu pietonul pe capota. Oricum, in apropiere de trecere trebuie redusa viteza, dar chiar si asa riscul este ridicat, pentru ca pur si simplu nu il vezi. Cred ca cele mai mari probleme sint in Pacurari, cind vii spre oras,in Canta, unde circula si TIR-urile, in Nicolina si in Dacia", explica Gheorghe Padureanu, sofer.

De partea cealalta, soferii care incalca legea au doua motive: fie se grabesc, fie nu gasesc alt loc de parcare. "Daca ma duc sa caut un loc de parcare, pierd timp si trebuie sa vin cu marfa in brate. Oricum nu stau mult", a motivat un agent de livrari oprit pe o trecere de pietoni in Alexandru cel Bun. "Am treaba doar citeva minute. Da, stiu ca nu am voie sa parchez, dar nu stau mult. Crezi ca as gasi vreun loc de parcare in apropiere?", a replicat un alt sofer parcat in apropiere unei treceri de pietoni din Dacia.

Solutia Politiei Rutiere imprumutata de la Timisoara

Trecere de pietoni din Timisoara

Desi in oras nu se cunoaste acest lucru, reprezentantii Politiei Rutiere spun ca fac zilnic actiuni si ii amendeaza pe soferii care parcheaza neregulamentar. "Cel putin zece masini sint ridicate zilnic", a precizat inspectorul principal Cristian Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban (BSCMU) din cadrul Politiei Rutiere.

Potrivit legislatiei rutiere, autoturismele nu pot fi parcate la mai putin de 25 de metri inainte sau dupa trecerea de pietoni, tocmai pentru a pastra vizibilitatea maxima a acesteia, amenda fiind de 200 lei. Anul trecut, reprezentantii Politiei Rutiere spuneau insa ca, din cauza numarului mare de masini, aceasta prevedere nu poate fi aplicata in Iasi, si au redus distanta la pina in 5 metri fata de marcajele pietonale. Masinile stau insa in continuare parcate cu nesimtire chiar si pe marcajul pietonal.

"S-a facut propunere catre Primarie pentru ca pe Pacurari sa fie amplasati popici inaintea trecerilor de pietoni pe prima banda, astfel incit soferii sa fie nevoiti sa intre pe banda a doua de circulatie. In acest fel masinile nu vor mai putea fi parcate aproape de trecere sau pe marcaj", a mentionat seful BSCMU.

Cei de la Primarie nu stiu insa cum s-ar putea aplica aceasta masura. "Nu imi dau seama cum s-ar putea monta popici in banda de circulatie, pentru ca acolo traficul trebuie sa aiba fluenta", a replicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Peste 50 de accidente pe trecerile de pietoni in 2008

Potrivit datelor din evidentele Politiei Rutiere, pina la inceputul lunii iunie a acestui an au avut loc peste 50 de accidente pe trecerile de pietoni. In topul celor mai periculoase strazi pentru pietonii care traverseaza regulamentar ramin in continuare strazile largi.

Cele mai multe victime au fost inregistrate pe strada Canta, unde s-au petrecut cinci accidente pe "zebre", pe locurile urmatoare fiind strada Palat si soseaua Pacurari, cu cite patru accidente, si bulevardele Dacia si Nicolae Iorga, cu cite trei accidente.

"La fel ca si anul trecut, strazile largi pun in continuare probleme in ce priveste accidentele petrecute pe trecerile de pietoni. Neacordarea de prioritate pietonilor este pe locul doi la cauzele generatoare de accidente. Din acest motiv se fac zilnic actiuni punctuale pe aceasta problema", a explicat inspectorul principal Mindru. Efectele actiunilor intirzie sa apara insa.

Comentarii