Note umflate cu nesimtire

Subtitlu

vineri, 12 decembrie 2008, 21:55
4 MIN
 Note umflate cu nesimtire

Multe supraevaluari s-au facut fara pic de bun-simt, chiar si cu trei puncte. Unele surse spun ca, in realitate, numarul tezelor "umflate" este mult mai mare, dar "s-au inchis ochii". Sefa ISJ are o explicatie ingaduitoare: acesti profesori incriminati nu ar fi inteles baremul. Tezele unice sint abia la inceput n anul trecut, la Iasi s-au descoperit 3.500 de note umflate la teze fata de nivelul de la clasa al elevilor. "Nivelul general al elevilor este mult prea scazut, insa multi elevi iau note mari", recunoaste un director de colegiu de elita. Care sa fie explicatia acestei bizarerii? 

 

Tezele cu subiect unic introduse in prima faza de fostul ministru Cristian Adomnitei anul trecut isi pastreaza aspectul de examen mimat. Metodologia a suferit modificari fata de anul trecut, dar nu de fond. La fel de usor si in acest an se va putea vorbi despre fraudarea tezelor, printr-o supraveghere care lasa de dorit, ba mult mai ingaduitoare si pe alocuri chiar ajutor de nadejde al elevilor. Anul trecut, acest aspect a stirnit indignarea multor dascali, si chiar a unor ONG-uri cu scop educativ. Ne amintim, de exemplu, situatia de atunci a notelor umflate cu pina la trei puncte la teze, in comparatie cu notele modeste din timpul anului, ale aceluiasi elev. Se intimpla acest lucru in peste 3.500 de cazuri.

In premiera, profesorii de la clasa au avut in acest an un cuvint de spus in evaluarea tezelor, potrivit noii metodologii de desfasurare a tezelor. Rezultatul? Nu mai putin de 174 de teze la limba romana au fost umflate cu pina la trei puncte de profesorii de la clasa. Asta s-a vazut la cea de-a doua corectura, dupa care tezele au primit note mai mici. Unii profesori din comisii au marturisit insa, sub anonimat, ca numarul tezelor supraevaluate era de fapt mult mai mare, dar corectorii din etapa a doua "au inchis ochii".

Notele umflate au fost in realitate si mai multe

"Au fost teze de la limba si literatura romana care au primit note cu 3 puncte mai mici, la corectura profesorului din centrul de evaluare. Dar nu mai mult de 10 lucrari. In cele mai multe cazuri, este vorba despre o diferenta intre un punct si doua puncte, ceea ce inseamna ca lucrarile vor fi recorectate la o a treia mina, cea de-a treia nota fiind si nota finala. La acest moment nu putem vorbi despre sanctiuni", a precizat sefa ISJ, Camelia Gavrila.

Una dintre explicatiile pe care inspectorul general o da pentru cele 174 de diferentieri este ca "sint destui profesori care nu au inteles bine baremul si l-au interpretat gresit. Au dat si 0,5 puncte pentru anumite cerinte, cind punctajul minim pe care puteau sa il acorde era un punct", a mai declarat Camelia Gavrila. De altfel, cadrele didactice recunosc ca notele umflate au fost la mai mult de 174 de teze, insa din solidaritate de breasla multe diferente de notare au fost trecute cu vederea de corectorii de la a doua mina.

Numar dublu de note de 10

In situatia in care notele nu reprezinta adevarata valoare a copiilor, directorii marilor colegii din Iasi sint ingrijorati de elevii pe care ii vor avea. "Subiectele de la matematica, de exemplu, au fost foarte usoare, sub orice inchipuire. Un astfel de sistem de evaluare nu motiveaza pe nimeni, iar elevii foarte buni nu sint avantajati. S-a plecat din start de la o idee falsa, care nu are nici o legatura cu un sistem de evaluare pertinent, aceea ca elevii nu mai sint stresati. Din contra, ei au acum 10 teze in total de sustinut. Nivelul general este mult prea scazut, insa multi elevi iau note mari", a precizat directorul Colegiului "Emil Racovita", Seryl Talpalaru.

Notele au fost intr-adevar mari, chiar si la limba romana, considerata o disciplina subiectiva. Numarul notelor de 10 in judetul Iasi a fost aproape dublu fata de anul trecut: 442 de elevi de clasa a saptea au obtinut nota maxima si alti 406 elevi de clasa a opta. Dintre aceste note de 10, 129 au apartinut elevilor din ultimele doua clase de gimnaziu din mediul rural.

La polul opus, elevii de clasa a saptea au obtinut peste 1.300 de note de 5, in timp ce colegii lor mai mari cu un an, 1.091. Pentru teza la limba si literatura romana, promovabilitatea a fost la clasa a saptea de 77,16%, iar la clasa a opta, de 81,35%.

Elevii de clasa a saptea au scapat de teze. Colegii lor mai mari mai au de sustinut verificarea la alegere dintre istorie si geografie, programata pentru data de 16 decembrie.

Comentarii