Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Pericol: Abia puse, sinele s-au fisurat

Pina unde se merge cu bataia de joc in Tatarasi

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Lucrarile de modernizare la calea de rulare executate de firma greceasca Themeli pot pune in pericol circulatia tramvaielor. Sina montata in rondul din Tatarasi Nord prezinta deja fisuri vizibile cu ochiul liber.

    Conducerea RATP a recunoscut ca fisurile respective pot duce in timp la deraierea tramvaielor. Edilii locali au declarat ca lucrarile care nu corespund din punct de vedere tehnic nu vor fi platite. Situatia din Tatarasi nu arata decit maniera cum se lucreaza si se cheltuiesc banii publici.

    Probleme pe intreg santierul din Tatarasi

    Santierul din Tatarasi pare a fi blestemat. Dupa ce ca termenul de finalizare a lucrarilor a fost depasit cu mai multe luni si s-a lucrat in ritm de melc, acestea sint si de proasta calitate. Astfel, in rondul din Tatarasi Nord au aparut deja fisuri la sina de tramvai, iar unele lucrari par de-a dreptul artizanale. Cele mai multe probleme sint la macazuri si la incrucisarile de linii.

    De exemplu, la incrucisarea de linii pe sensul de mers dinspre Doi Baieti spre Padurii se pot observa mai multe fisuri linga sina de tramvai. Specialistii sustin ca in astfel de situatii, incrucisarea de linii respective nu indeplineste standardele de calitate si siguranta. Mai exact, incrucisarile, care directioneaza tramvaiele pe diferite linii, vin gata facute si nu se monteaza la fata locului. Si au venit facute prost. Pe acelasi sens de mers sint probleme si la macazul de schimbare a sensului care prezinta denivelari, in conditiile in care suprafetele ar fi trebuit sa fie perfect netede. Crapaturi apar si pe linia din imediata apropiere a macazurilor.

    Pe sensul de mers spre Doi Baieti, se poate observa o crapatura transversala, pe un tronson de sina pe care tramvaiele trec zilnic. In total, in rondul din Tatarasi pot fi numarate peste 10 fisuri si crapaturi aparute la sina de tramvai. Probleme la calea de rulare sint si pe sensul de mers dinspre Flora spre Doi Baieti. La o distanta de aproximativ 200-300 de metri de statia Doi Baieti se poate observa cum sina de tramvai montata de firma Themeli face o "cocoasa" inexplicabila, intr-o zona unde linia ar fi trebuit sa fie plana.

    Conducerea RATP a recunoscut ca problemele semnalate pot duce in timp la deraierea vagoanelor de tramvai si a afirmat ca vor fi facute verificari. "Au fost semnalate ceva probleme si vor fi rezolvate. Fisurile vor fi refacute, iar daca nu se va putea, vom cere inlocuirea aparatelor de cale. In timp aceste fisuri se pot mari si pot duce la deraierea tramvaielor sau ruperea sinei", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP. Acesta a adaugat ca a cerut deja firmei Themeli prezentarea mai multor documente care sa ateste respectarea standardelor de calitate si siguranta in ceea ce priveste echipamentele de cale montate.

    Cit despre "cocoasa" din Doi Baieti, sefii regiei au afirmat ca situatia urmeaza sa fie analizata. „Vom vedea proiectul si daca faptul ca sina este mai inaltata afecteaza tinuta de drum a tramvaielor. Vom face verificari", a mentionat Gherca.

    Themeli, abonata la amenzile ITC

    Firma Themeli nu este la primele abateri in ceea ce priveste lucrarile executate. Constructorul din Grecia a mai incasat pina acum doua amenzi, de cite 3.000 de lei, din partea Inspectoratului Teritorial in Constructii (ITC) Iasi. Conducerea ITC a semnalat ca in urma verificarilor facute au fost constatate mai multe deficiente. Ultimele controale, executate in urma cu aproximativ o luna, au scos la iveala probleme privind gradul de compactare a pernei de balast de sub sina, dar si lipsa specialistilor in calitate care sa verifice lucrarile deja executate. Radu Lupasteanu, ITC Iasi, a mentionat ca in zilele urmatoare vor fi reluate verificarile la lucrarile efectuate de firma Themeli. "In urma controalelor facute, am dispus remedierea problemelor gasite. Noi am discutat si cu cei de la Primarie pentru o verificare mai atenta a lucrarilor", a declarat Lupasteanu.

    Problemele semnalate la sina de tramvai din Tatarasi vor fi analizate si de catre reprezentantii municipalitatii. Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei, a subliniat ca lucrarile care nu corespund din punct de vedere tehnic nu vor fi decontate. "RATP va verifica si va stabili ce este de facut. Ceea ce nu este de calitate nu va fi platit", a precizat Chirica. Acesta a adaugat ca firma Themeli are in prezent lucrari executate si neplatite in suma de aproximativ 3 milioane de lei. Pina acum, firma greceasca a incasat de la municipalitate circa 7 milioane de lei.

    Situatia din Tatarasi a fost sanctionata si de consilierul local Radu Botez, care este si constructor. "Din cite am inteles, totdeauna au fost probleme cu firma Themeli. Ar trebui sa se faca o expertiza tehnica. Direct responsabil este dirigintele de santier care ar fi trebuit sa faca verificari. Firma asta ridica mari semne de intrebare, la fel ca si licitatia in urma careia a fost desemnata cistigatoare. In mediul privat, deficientele inseamna penalitati la plata. Eu nu am fost niciodata un adept al reabilitarii sinei de tramvai, fiind vorba de o suma imensa de bani care s-a bagat in aceste lucrari", a declarat Botez.

    Sinele ar putea crapa la iarna

    Reprezentantii Themeli nu au vrut sub nici o forma sa dea vreo explicatie cu privire la situatia din Tatarasi Nord. Persoana din Grecia, responsabila cu lucrarile, a refuzat sa-si dezvaluie identitatea si sa ofere amanunte despre lucrari. "Nu am nimic de comentat. Imi pare rau", a declarat scurt grecul.

    Angajatii CCF Cimpulung, firma subcontractata de Themeli, au specificat ca incrucisarile de linii unde au aparut fisuri au fost aduse si montate de angajatii Themeli. Acestia au mentionat totusi ca exista riscul ca fisurile sa deterioreze sina. "Noi ne ocupam cu montatul sinei in rest, turnat betoane. Din cite am auzit, incrucisarile de linii au fost aduse de la Braila. Acum nu-i nici o problema cu fisurile respective. Probleme ar putea aparea la iarna, cind sint diferente mari de temperaturi si sa se fisureze mai departe", a declarat Petru Boga, maistru in cadrul firmei SCCF Cimpulung.

    Contactati de reporterii "Ziarului de Iasi", specialistii CFR au explicat ca fisurile ar putea avea mai multe cauze. "Nu am vazut ce fisuri au aparut si imi este greu sa ma pronunt. Ar putea fi vorba de un defect de fabricatie, iar acolo unde sint suduri, din cauza faptului ca nu au fost respectate conditiile. Sudurile la aparatele de cale se efectueaza intr-un mediu deosebit. Daca nu se respecta acest lucru, pot duce la aparitia unor tensiuni in sina, care duc mai apoi la fisurare. Este posibil sa fie la mijloc si calitatea sinei, dar si nerespectarea tehnologiei de montare a acesteia", a explicat Iordan Vintila, directorul Regionalei CFR Marfa Iasi.

    Lucrarile la calea de rulare din Tatarasi au fost demarate inca din a doua jumatate a lunii septembrie 2008. Initial, lucrarile ar fi trebuit terminate in 6 luni, insa au fost aminate de Themeli de mai multe ori. In luna iulie a acestui an, reprezentantii Themeli sustineau ca lucrarile nu ar trebuie terminate pina pe 15 septembrie, cum afirmau oficialii Primariei, ci tocmai la sfirsitul lunii octombrie. Valoarea totala a contractului incheiat cu Themeli se ridica la 15,7 milioane lei, fara TVA.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri